Jak wykreślić nieruchomość z gminnej ewidencji zabytków
Czy wójt, podejmując - zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - decyzję o wykreśleniu budynku z gminnej ewidencji zabytków (GEZ), musi zasięgnąć opinii konserwatora zabytków? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?
Odpowiedź
Opinia wojewódzkiego konserwatora zabytków jest konieczna do wykreślenia nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków. Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może samodzielnie decydować o usunięciu konkretnego zabytku z gminnego wykazu. Do ewidencji gminnej nie można włączyć ani tym bardziej wyłączyć obiektów bez uzyskania uprzednio porozumienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Stanowisko wojewódzkiego konserwatora zabytków nie może być ponadto dorozumiane. Powinno być wyrażone w piśmie urzędowym.
Cele gminnej ewidencji zabytków
|
Z uwagi na stale rozszerzający się o kolejne grupy zakres zainteresowań konserwatorskich ewidencja - rozumiana jako sporządzanie dokumentacji - jest działaniem ciągłym i nigdy nie zostanie definitywnie zakończona. Możliwe jest jedynie zaspokojenie potrzeb w określonym momencie (wyrok WSA
