Ujęcie nieruchomości w ewidencji zabytków nie może być arbitralnym działaniem organu
Procedura wpisu zabytkowej nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków zawsze będzie wadliwa, jeśli uniemożliwia właścicielowi tej nieruchomości czynny udział strony w prowadzonym postępowaniu. Organ administracji publicznej nie może działać w sposób arbitralny, tj. bez uwzględnienia stanowiska strony – szczególnie w postępowaniu, które co do zasady skutkuje ograniczeniem prawa własności.
Kwestia dokonywania wpisów nieruchomości zabytkowych do gminnej ewidencji zabytków została uregulowana odpowiednio w ustawie z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: u.o.z.o.z.) oraz w przepisach wykonawczych – tj. rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (dalej: rozporządzenie wykonawcze).
