Sygnalista – nowa instytucja osoby informującej o czynach zabronionych lub braku należytej staranności
Obecnie prawo pracy nie reguluje instytucji sygnalisty. Wkrótce musi się to zmienić, gdyż kraje unijne do 17 grudnia 2021 r. powinny implementować dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej: dyrektywa 2019/1937). Natomiast w zakresie przepisów dotyczących podmiotów prawnych sektora prywatnego zatrudniających od 50 do 249 pracowników czas ten został wydłużony do 17 grudnia 2023 r.
Implementacja dyrektywy 2019/1937 do polskiego prawa wymaga uchwalenia ustawy przez Sejm. Dyrektywa 2019/1937 wyznacza minimalne standardy w zakresie ustanowienia kanałów przekazywania informacji o nieprawidłowościach oraz procedur informowania oraz ochrony sygnalistów przed działaniami odwetowymi. Dotyczy ona naruszenia prawa Unii Europejskiej, jednak upoważnia krajowego ustawodawcę do objęcia ochroną także sygnalistów, którzy informują o naruszeniu prawa krajowego. Co więcej, Komitet Ministrów Rady Europy rekomenduje rozszerzenie regulacji dotyczących ochrony sygnalistów również w aktach prawa wewnątrzzakładowego, np. układzie zbiorowym pracy, regulaminach czy kodeksach etyki.
