Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2021-10-31
Artykuł aktualny
do 2021-10-31
Data publikacji: 2021-05-19

Doręczenia elektroniczne w postępowaniu podatkowym - po zmianach

Z dniem 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie (w zasadniczym kształcie) ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Jej podstawowym zadaniem jest określenie zasad wymiany korespondencji w relacji między podmiotami publicznymi oraz w relacji między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.

Docelowo zasadniczym sposobem wymiany korespondencji ma być publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego realizowana na jeden, własny adres do doręczeń elektronicznych. Cel ten będzie realizowany etapami, a ostatecznie proces wdrażania tego systemu we wszystkich dziedzinach ma się zakończyć dopiero w 2029 r.

 

Co się zmieni w doręczeniach

 

Głównymi celami ustawy o doręczeniach elektronicznych ma być:

  1. zapewnienie wszystkim możliwości korzystania z jednego, własnego adresu do doręczeń elektronicznych, który będzie mógł być wykorzystany do korespondencji ze wszystkimi pozostałymi podmiotami korzystającymi z usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
  2. skuteczna prawnie wymiana korespondencji między wszystkimi podmiotami korzystającymi z publicznej lub kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
  3. odmiejscowienie procesu doręczenia przez umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego miejsca - brak będzie konieczności informowania każdorazowo obecnych i potencjalnych korespondujących o zmianie fizycznego miejsca pobytu;
  4. skrócenie czasu potrzebnego na realizację procesów doręczenia;
  5. zapewnienie stronom doręczenia wzajemnej identyfikacji;
  6. zapewnienie stronom doręczenia skutecznych prawnie dowodów doręczenia w postaci dowodów wysłania oraz dowodów otrzymania korespondencji;
  7. zapewnienie rozliczalności oraz niezaprzeczalności doręczeń.

 

Co istotne, pozostawiona została możliwość korzystania z doręczeń w formie przesyłki listowej w przypadku osób, które na wymianę korespondencji w postaci elektronicznej z różnych przyczyn nie są jeszcze gotowe.

 

Korespondencja elektroniczna zamiast papierowej

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00