Gminy mogą zatrudniać kierowców-konserwatorów ochotniczej straży pożarnej
Gminy mają prawo zatrudniać na umowę o pracę lub umowę zlecenia kierowców ochotniczych straży pożarnych w celu ich udziału w działaniach ratowniczych i innych działaniach, a także konserwatorów ochotniczych straży pożarnych w celu konserwacji sprzętu przeciwpożarowego w ochotniczych strażach pożarnych. Takie stanowisko wydało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (pismo Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego MSWiA z 15 marca 2021 r. - nr DOLiZK-OL-051-10/2021).
Resort spraw wewnętrznych i administracji w uzasadnieniu stanowiska stwierdził, że dopuszczalność zatrudniania przez gminy kierowców i konserwatorów wynika z kilku regulacji prawnych. MSWiA wskazało, że sprawy dotyczące ochrony przeciwpożarowej należą do zadań własnych gminy, o czym stanowi art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Następnie MSWiA podało, że w myśl art. 32 ust. 2 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (dalej: ustawa o ochronie przeciwpożarowej), koszty m.in. wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej (dalej: OSP) ponosi gmina. W celu wykonywania swoich zadań gmina może m.in. zawierać umowy z innymi podmiotami (także osobami fizycznymi), w tym z organizacjami pozarządowymi, co wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Jednocześnie - zdaniem MSWiA - gmina może skorzystać z zasady swobody umów określonej w art. 353 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. MSWiA uznało także, że OSP jako stowarzyszenie niewątpliwie może być stroną stosunków cywilnoprawnych oraz stosunków pracy - stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
