Zwolnienia w podatku od nieruchomości – najnowsze orzecznictwo sądów
Zwolnienia podatkowe budzą liczne wątpliwości interpretacyjne. Spory zazwyczaj wynikają ze skomplikowanej materii przedmiotu opodatkowania. Brak sformułowania jasnych, kompletnych i precyzyjnych przepisów prawa powoduje niepewność co do prawidłowego stosowania regulacji w praktyce. Sytuacja taka ma również miejsce na gruncie podatku od nieruchomości, co potwierdza bogate w ostatnim czasie orzecznictwo sądów administracyjnych.
Warto przyjrzeć się, jak kształtowało się orzecznictwo sądów w zakresie wykładni przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) regulujących kwestię prawidłowego stosowania zwolnień w przedmiocie podatku od nieruchomości. Ten przecież jest istotnym elementem wpływów do samorządowych budżetów.
Nieruchomości infrastruktury kolejowej
Grunty, budynki i budowle, które wchodzą w skład infrastruktury kolejowej, co do zasady podlegają zwolnieniu z podatku od nieruchomości, jeżeli są udostępniane przewoźnikom kolejowym, byłyby wykorzystywane do przewozu osób lub też tworzyłyby linie kolejowe o szerokości torów powyżej 1435 mm. Czy zgodnie z regulacją art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. zwolnieniu będą podlegały całe grunty, rozumiane jako działki ewidencyjne, czy jedynie ich części zajęte przez elementy infrastruktury kolejowej? Wątpliwość ta dotyczy także budynków i budowli zlokalizowanych na tych nieruchomościach.
