167 nieprawidłowości w gospodarce finansowej
Wstęp
Każda jednostka sektora finansów publicznych może w dowolnym momencie zostać poddana kontroli w zakresie prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej.
Gospodarka finansowa jednostek sektora finansów publicznych związana jest z gromadzeniem środków publicznych i ich rozdysponowaniem oraz gospodarowaniem mieniem. Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej podlega kontrolom wewnętrznym i zewnętrznym, np. przez Najwyższą Izbę Kontroli czy regionalne izby obrachunkowe przeprowadzające kontrole kompleksowe co 4 lata.
Nieprawidłowości w gospodarce finansowej wynikają głównie z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa. Możliwościom powstawania błędów sprzyja brak nadzoru, komunikacji oraz nierozliczanie pracowników z wykonania powierzonych zadań, a także nieegzekwowanie od nich odpowiedzialności za prawidłową realizację tych zadań.
Aby wyeliminować popełniane błędy, trzeba je najpierw poznać i ustalić:
- ich rodzaje i źródła,
- przyczyny powstania,
- rozmiary tych nieprawidłowości,
- osoby odpowiedzialne za te uchybienia.
Wszelkie ujawnione naruszenia czy nieprawidłowości muszą zostać usunięte. Należy również podjąć odpowiednie kroki zapobiegające powstawaniu ich w przyszłości.
Z analizy protokołów pokontrolnych RIO wynika, że najczęściej stwierdzane uchybienia w zakresie gospodarki finansowej dotyczą polityki rachunkowości czy planu kont. Sporo miejsca w protokołach pokontrolnych zajmują nieprawidłowości dotyczące ewidencji księgowej (zwłaszcza na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”).
Przedmiotem kontroli RIO było również zagadnienie wypłaty wynagrodzeń nauczycielom za okres strajku w kwietniu 2019 r. Generalnie w tym zakresie nie było nieprawidłowości. W szkołach umniejszono wynagrodzenia nauczycielom biorącym udział w strajku. Nie zrekompensowano nauczycielom umniejszonych wynagrodzeń.
W Poradniku opisano , które zostały ujawnione w trakcie czynności kontrolnych przez zewnętrzne organy kontroli w zakresie:
