Błędy w uchwałach nowelizujących stawki za odpady z domków letniskowych
OPIS NIEPRAWIDŁOWOSCI: Gmina (rada gminy) ma zamiar podjąć nowe uchwały w sprawie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe oraz w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Wejście w życie nowych uchwał ma nastąpić w lipcu br. Zasadniczym motywem wprowadzenia nowych wyższych opłat jest konieczność pokrycia zwiększonych kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Jako podstawę prawną uchwały w sprawie stawki proponuje się m.in. art. 18 ust. 1 i 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz materialno-prawne przepisy upoważniające do wprowadzenia stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wzorów deklaracji na te opłaty wynikające z art. 6i ust. 1 pkt 3 oraz art. 6j ust. 3b ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o utrzymaniu porządku w gminach).
Dodatkowo w uzasadnieniu uchwał wskazano na art. 6r ustawy o utrzymaniu porządku w gminach, a dotyczący bilansowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz art. 42 ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), dotyczący powinności ustalania przypadających m.in. jednostkom samorządowym różnego rodzaju należności pieniężnych.
