Zamówienia w trybie z wolnej ręki w ramach in-house – obowiązki zamawiającego
Skuteczne przeprowadzenie procedury zamówienia in-house wymaga umiejętnego zastosowania przesłanek pozwalających udzielić zamówienia z wolnej ręki. Aby z kolei prawidłowo stosować te przesłanki, trzeba zrozumieć genezę instytucji in-house. Pomocne w zrozumieniu tych instytucji jest zwłaszcza orzecznictwo oraz dotychczas wydane w tego typu postępowaniach wyniki kontroli.
Znajomość obowiązków wynikających z przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) pozwoli na sprawne podejmowanie decyzji i zminimalizowanie ryzyka wystąpienia błędów w związku z udzielaniem zamówień in-house w trybie z wolnej ręki.
Skąd się wzięło in-house
Początki instytucji tzw. zamówień in-house sięgają lat 90. ubiegłego stulecia. Wtedy też na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości (obecnie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej; dalej: TSUE) ukształtowała się forma współpracy in-house. Kluczowe znaczenie miało orzeczenie w sprawie Teckal (orzeczenie z 18 listopada 1999 r. w sprawie C-107/98 „Teckal Srl przeciwko Comune di Viano i Azienda Gas-Acqua Consorziale (AGAC) di Reggio Emilia”, ECLI:EU:C:1999:562; orzeczenie zapadło na gruncie dyrektywy 92/50/EWG i 93/36/EWG). |
