Raport z realizacji zamówienia
W przypadku komplikacji pojawiających się w trakcie realizacji zamówienia konieczne może się okazać sporządzenie raportu. Powinien on zawierać analizę nieprawidłowości lub przeszkód, które się pojawiły, a także wnioski i rozwiązania, które można byłoby wdrożyć przy okazji kolejnych postępowań przetargowych. Nie należy jednak raportu tego mylić z analizą potrzeb i wymagań ani też z ogłoszeniem o wykonaniu umowy, bowiem są to różne dokumenty, względem których ustawodawca określa odmienne wymagania, chociażby w zakresie treści czy konieczności ich publikacji.
Ustawodawca wprowadził do nowej ustawy ‒ Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) mechanizmy, stosowane na różnych etapach procedury przetargowej, które mają na celu zwiększenie efektywności prowadzonych postępowań i wydatkowania środków publicznych. Jednym z takich narzędzi jest analiza potrzeb i wymagań, którą na podstawie art. 83 Pzp stosuje się w przypadku procedury o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Analiza ta powinna obejmować w szczególności weryfikację możliwości zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb własnymi zasobami oraz rozeznanie rynku w zakresie alternatywnej formy działania oraz możliwych wariantów i opcji realizacji.
