Utrata mocy decyzji w sprawie spłaty zaległości podatkowej
NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Wójt gminy ma zamiar wydać decyzję w sprawie rozłożenia na raty płatności zaległości w podatku od nieruchomości. Wójt gminy jako organ podatkowy ma zamiar w decyzji ująć zapis, że cała decyzja traci moc w przypadku niedotrzymania terminu płatności którejkolwiek z rat. W założeniu chodzi o zdyscyplinowanie dłużników, a jednocześnie zapewnienie większej ściągalności podatków. Wójt gminy upatruje kompetencji do takiej konstrukcji decyzji m.in. w art. 1c ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol), art. 60 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 67, art. 207 i art. 210 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa).
KOMENTARZ: Analizując podaną problematykę, wstępnie warto przypomnieć, że . Ma to normatywne uzasadnienie w regulacjach prawnych ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach JST), gdzie w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a postanowiono, że źródłami dochodów własnych gminy są wpływy z podatków od nieruchomości. Warto także mieć na uwadze fakt, że każda gmina ma prawne podstawy do ustanowienia wysokości stawek tego podatku, co wynika zasadniczo z art. 5 ust. 1 upol, który to przepis stanowi upoważnienie ustawowe dla rady gminy do określenia wysokości stawek podatku od gruntów, budynków lub ich części oraz od budowli.
