Odpowiedzialność za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w jednostkach obsługiwanych przez CUW
Centra usług wspólnych w naszym obrocie prawnym istnieją już od wielu lat, jednakże cały czas pojawia się wiele pytań i wątpliwości związanych z ich powoływaniem, prowadzeniem oraz zasadami rozliczania podmiotów obsługiwanych. W „Rachunkowości Budżetowej” kontynuujemy publikowanie artykułów dotyczących CUW. Omówiliśmy już zasady powoływania CUW (RB 15/16/2021), procedurę kontroli dowodów księgowych (RB 18/2021), zasady obiegu dokumentów księgowych (RB 20/2021), w niniejszym artykule zajmiemy się tematyką odpowiedzialności kierownika centrum usług wspólnych za przeprowadzenie inwentaryzacji.
Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji
W przypadku zorganizowania przez gminę wspólnej obsługi odpowiedzialność za rachunkowość jednostek obsługiwanych spoczywa na kierowniku jednostki obsługującej, czyli kierowniku centrum usług wspólnych (CUW). W art. 4 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) ustawodawca wskazał, że rachunkowość jednostki obejmuje m.in. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, co oznacza, że powierzenie CUW w drodze uchwały wspólnej obsługi z zakresu rachunkowości oznacza również powierzenie jej zadań związanych z inwentaryzacją.
ZAPAMIĘTAJ!
Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
