Nowe rozporządzenie płacowe dla samorządowców i weryfikacja regulaminu wynagradzania
Od 1 listopada 2021 r. obowiązuje nowe rozporządzenie z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zastąpiło ono rozporządzanie o identycznym tytule z 18 maja 2018 r. Konieczność jego wydania związane było z nowelizacją delegacji ustawowej zawartej w art. 37 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, dokonaną ustawą z 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Nowe rozporządzenie płacowe nie powoduje automatycznego obowiązku wydania nowego regulaminu wynagradzania przez pracodawcę samorządowego. Pracodawca musi jednak dokonać weryfikacji tekstu obecnego regulaminu pod kątem jego zgodności z regulacjami nowego rozporządzenia. Zmiany w regulaminie wprowadza się w tej samej procedurze co ustalenie innego aktu. Dla lepszej czytelności regulaminu należy więc rekomendować wydanie nowego dokumentu, dostosowanego do regulacji rozporządzenia.
Zakres rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania) określa art. 37 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). W stosunku do dotychczasowego brzmienia tego przepisu nowelizacja wskazała w nim dodatkowo wymóg określenia maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru.
ZAKRES REGULACJI
Rozporządzenie w sprawie wynagradzania musi określać:
wykaz stanowisk, z uwzględnieniem podziału na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi;
minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach;
warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach;
