Czy uchwała rady gminy w sprawie zaciągnięcia kredytu może wkraczać w kompetencje wykonawcze wójta gminy
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy ma przyjąć na sesji budżetowej jeszcze w tym roku budżetowym uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na pokrycie deficytu budżetowego w 2022 r. Uchwała ma w opinii radnych gminy zawierać różne postanowienia, w tym:
- zobowiązujące wójta gminy do wyłonienia banku udzielającego kredytu w trybie przetargu (tryb podstawowy),
- ustanowienia zabezpieczenia spłaty kredytu w postaci weksla in blanco.
W założeniu radnych wprowadzenie wspomnianych zapisów ma na celu lepsze zabezpieczenie interesu finansowego gminy. Chodzi, z jednej strony, o wybór jak najkorzystniejszej oferty, a z drugiej - o ustanowienie prawnego zabezpieczenia spłaty, które nie będzie powodować zbyt drastycznych skutków dla budżetu samorządowego czy majątku samorządowego.
W uchwale w sprawie zaciągnięcia kredytu przywołano regulacje prawne wynikające z art. 18 i art. 58 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
Przyjęcie uchwały przez radę gminy w takim kształcie będzie obarczone poważnymi wadami prawnymi. Wynika to z faktu, że rada gminy, co do zasady, może podejmować uchwały w sprawie zaciągania różnych zobowiązań, lecz musi to czynić w granicach ustawowego upoważnienia. Natomiast przyjęcie ww. zapisów oznaczałoby wkroczenie w ustawowe kompetencje przysługujące organowi wykonawczemu, czyli w podanym stanie faktycznym - wójtowi gminy.
