Kompetencje komisji skarg, wniosków i petycji
Komisja skarg, wniosków i petycji nie posiada kompetencji do rozstrzygania pism czy decydowania o właściwości rady. I nie można jej nadać takich kompetencji w statucie jednostki. Nadanie temu gremium większej ilości zadań, niż wynika to z ustawy - spowoduje uchylenie błędnego zapisu uchwały.
Instytucja komisji skarg, wniosków i petycji została wprowadzona do przepisów ustrojowych samorządu ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Mimo że od tego czasu minęły trzy lata, rady i sejmiki wciąż popełniają błędy przy regulowaniu zasad jej funkcjonowania. Uchybienia te wytykane są jednostkom samorządu terytorialnego (JST) przez wojewodów i sądy administracyjne.
Ogólna charakterystyka
Można powiedzieć, że ogólną charakterystykę komisji skarg, wniosków i petycji sporządził WSA w Poznaniu w wyroku z 27 stycznia 2021 r. (sygn. akt IV SA/Po 1593/20). Po pierwsze, Ma ona status komisji stałej, która w odróżnieniu od komisji doraźnej (powołanej jedynie do wykonywania określonego zadania) zostaje powołana przez organ stanowiący JST na całą kadencję. W celu bowiem usprawnienia rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez kolegialny organ stanowiący JST ustawodawca nakazał powołanie komisji, której zasadniczym zadaniem będzie:
