Uprawnienia, obowiązki oraz ograniczenia związane z mandatem radnego
Podstawowym obowiązkiem radnego jest uczestnictwo w pracach organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w której radny uzyskał mandat. Ma prawo kierować zapytania oraz interpelacje do wójta (starosty albo marszałka). Może też korzystać z przysługujących mu uprawnień do pozyskiwania informacji. Mandat radnego to jednak również ograniczenia – np. dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Do obowiązków radnego należy także upublicznienie informacji o posiadanym majątku – m.in. o dochodach, zobowiązaniach, posiadanych nieruchomościach czy cennych rzeczach ruchomych.
Radny ma obowiązek brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. Tak wynika z art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Przepis ten jasno i precyzyjnie określa, że radny ma obowiązek brać udział w pracach rady gminy oraz w pracach komisji rady gminy.
Praca w radzie gminy i w jej komisjach
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym wymieniają w swej treści jedynie te komisje, które rada gminy tworzy obligatoryjnie. Są to komisja (art. 18a u.s.g.) oraz (art. 18b u.s.g.). Trzecią obligatoryjną komisją, którą rada gminy powołuje, jest . Co prawda jej istnienie nie zostało
