Sprzedaż książek w bibliotece publicznej – część I
Biblioteka publiczna (samorządowa instytucja kultury) w celu aktualizacji swoich zbiorów chce wycofać część książek. Są to książki używane, których okres używania jest dłuższy niż pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jako właściciel. Biblioteka chce wycofać z obiegu dublety, książki zaczytane, zniszczone, zdezaktualizowane treściowo. Wszystkie posiadają numer ISBN. Instytucja kultury chciałaby te książki sprzedać, a otrzymane ze sprzedaży pieniądze przeznaczyć na zakup nowych zbiorów. Sprzedaż byłaby dokonywana na rzecz nabywców indywidualnych oraz na rzecz podmiotów gospodarczych. Biblioteka nie jest czynnym podatnikiem VAT i od kupowanych książek nie odliczała nigdy podatku. Nie ma też obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej w statucie instytucji kultury można przewidzieć prowadzenie przez nią działalności innej niż kulturalna. W swoim statucie biblioteka ma zapis, że może podejmować inne działania wynikające z potrzeb środowiska lokalnego. Czy biblioteka publiczna może prowadzić sprzedaż swoich książek, a jeżeli tak, to na podstawie jakich przepisów prawa?
