Jak ustalić wartości nieruchomości w rachunkowości budżetowej
PYTANIE
Pytanie dotyczy wartości nieruchomości. Czy to musi być wartość historyczna z ksiąg rachunkowych przekazującego (gminy), czy wartość ta (ujęta w decyzji) może być ustalona na podstawie operatu szacunkowego? Oznacza to, że środki trwałe (grunty) przekazane na podstawie umowy trwałego zarządu powinny zostać wyksięgowane z ewidencji bilansowej środków trwałych jednostki przekazującej i jednocześnie wprowadzone do ewidencji bilansowej środków trwałych jednostki przyjmującej. Przekazanie środków trwałych, jak i ich przyjęcie w trwały zarząd ujmowane jest w księgach rachunkowych w korespondencji z kontem 800 "Fundusz jednostki". Przekazanie środków trwałych w trwały zarząd ewidencjonowane jest w księgach rachunkowych jednostki przekazującej na podstawie decyzji właściwego organu i protokołu zdawczo-odbiorczego. Środki trwałe otrzymane w trwały zarząd mogą zostać wprowadzone do ewidencji bilansowej jednostki otrzymującej w wartości określonej w decyzji właściwego organu o przekazaniu. Jednostka samorządu terytorialnego, która przekazała środki trwałe w trwały zarząd ujmuje wartość tych składników w ewidencji pozabilansowej.
