Jak stosować przepisy covidowe w zakresie informowania stron w razie uchybienia terminu administracyjnego
Ponad rok temu, nowelizacją z 9 grudnia 2020 r. specustawy o COVID-19, ustawodawca zobowiązał organy administracji do informowania strony o uchybieniu przez nie terminu. Zawiadomienia te są kierowane do stron w razie uchybienia terminów prawa administracyjnego w sześciu sytuacjach - wymienionych w art. 15zzzzzn2 specustawy o COVID-19.
W praktyce przesłanki zastosowania art. 15zzzzzn2 specustawy o COVID-19
rodzą wiele wątpliwości. Spowodowane są m.in. tym, że przepis ten jest niepoprawnie zredagowany. Mówi np. o uchybieniu terminu, którego niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych. Problem
w tym, że termin, który reguluje prawa rzeczowe, nie jest terminem prawa administracyjnego. Jest terminem prawa cywilnego. Warto tu przeanalizować bogate już orzecznictwo sądów administracyjnych. Pomoże ono właściwie
rozumieć treść przesłanek zastosowania art. 15zzzzzn2 specustawy o COVID-19.
Zawiadomienie strony o uchybieniu terminu Organ administracji publicznej zawiadamia stronę o uchybieniu terminów: ● od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed organem administracji publicznej, ● do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki, ● przedawnienia, ● których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności, a także popadnięcie w opóźnienie, ● zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony, ● do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju.
