Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.189.2021.1.MM

Zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości w części dotyczącej wydatkowania przychodu na zabudowę werandy oraz wanny z hydromasażem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 15 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z małżonką dokonał w 2017 r. sprzedaży nieruchomości posiadanej we wspólności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży została nabyta przed upływem 5 lat od daty jej zbycia w 2017 r. Wnioskodawca wraz z małżonką są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dochód ze sprzedaży Wnioskodawca i jego małżonka zadeklarowali w PIT-39 za 2017 r. jako zwolniony z opodatkowania albowiem zamierzali cały przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczyć na wydatki na cele mieszkaniowe do końca 2019 r., a więc przed upływem dwóch lat od daty zbycia, Wnioskodawca wraz z małżonką wydatkowali znaczną część przedmiotowego przychodu na cele mieszkaniowe, między innymi takie jak:

  • zabudowa zadaszonej werandy aluminiowej stanowiącej „dobudówkę” do domu mieszkalnego w kwocie 40.706, 28 zł,
  • wanna z hydromasażem zabudowana na stałe na werandzie aluminiowej w kwocie 18.000 zł.

Wydatki Wnioskodawcy zostały dokonane w wymaganym ustawą terminie oraz udokumentowane fakturami VAT. Zainteresowany nie korzystał z żadnego zewnętrznego źródła finansowania. Budynek mieszkalny, na który poczyniono opisane wyżej wydatki, stanowi własność Wnioskodawcy i jego małżonki we wspólności ustawowej małżeńskiej i jest wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe przez małżonków. Zapytanie Zainteresowanego dotyczy wydatków na zabudowę werandy aluminiowej oraz zamontowanej w niej przestrzeni - wanny z hydromasażem. Weranda spełnia bardzo istotną funkcję w domu Wnioskodawcy albowiem służy zachowaniu i zabezpieczeniu jego stanu zdrowia. Zainteresowany choruje na (…) i w związku z tym schorzeniem powinien unikać zimna, jak tylko to możliwe i wykonywać masaże nóg oraz „trzymać nogi w cieple” do czego służy właśnie wanna z hydromasażem. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wanna zakupiona w 2019 r. zastąpiła wannę z 2002 r., która uległa zużyciu i wymagała wymiany. Weranda aluminiowa została posadowiona na istniejącym tarasie zewnętrznym, trwale przytwierdzona do ściany elewacyjnej budynku mieszkalnego oraz do podłoża tarasu. Weranda posiada szklane ściany i dach. Powierzchnia werandy wynosi mniej niż 35 m. Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, tego rodzaju zabudowa (ganek, ogród zimowy) nie wymaga pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia w trybie art. 29 tejże ustawy. Wnioskodawca posiada oświadczenie wykonawcy, że weranda aluminiowa z zadaszeniem szklanym została wykonana zgodnie ze sztuką budowlaną oraz obowiązującymi aktualnie przepisami prawa budowlanego. Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 15 Prawa budowlanego. Przyczyną braku zgłoszenia jest niewykonanie przez gminę (…), w której położny jest budynek mieszkalny wraz z werandą prawomocnych wyroków Sądu Rejonowego w (…) z dnia 21 czerwca 2012 r. oraz Sądu Okręgowego w (…) z dnia 27 października 2012 r. nakazującym gminie (…) wykonanie czynności polegającej na usunięciu kolektora sanitarnego o średnicy 200 mm, kolektora deszczowego o średnicy 300 mm, kolektora sanitarnego o średnicy 800 mm. Kolektory te są nielegalnie położone na gruncie Wnioskodawcy i dlatego winny być usunięte. Pomimo faktu, że wyroki są prawomocne do dnia dzisiejszego nie zostały wykonane, przez co pozbawiają Zainteresowanego możliwości formalnego zakończenia procesu budowlanego związanego ze zgłoszeniem budowy werandy aluminiowej. Dopóki gmina nie dokona usunięcia przedmiotowych kolektorów, dopóty Wnioskodawca nie uzyska zgody na zabudowę wynikającej ze zgłoszenia budowlanego. Jak tylko gmina (…) wykona obowiązek usunięcia kolektorów, Zainteresowany dokona zgłoszenia budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00