Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.445.2021.5.ALN

zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług, zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, opodatkowania otrzymanych tzw. napiwków/darowizn.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 15 września 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej – jest prawidłowe
  • opodatkowania otrzymanych tzw. napiwków/darowizn – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

9 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług,
  • zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej,
  • opodatkowania otrzymanych tzw. napiwków/darowizn.

Wniosek uzupełniono pismem z 15 września 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania, stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą o wiodącym 90.01.Z. Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych oraz 55.10.Z, 55.20.Z, 59.11.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 63.12.Z, 63.91.Z, 74.20.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Do tej pory nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej ani nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni nie korzysta ani nie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zamierza też dostarczać towarów ani świadczyć usług wymienionych w 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie osiąga żadnych przychodów ani w części ani w całości z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza, nie sprzedaje żadnych wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie podejmowała ani nie zamierza podejmować też po zmianie działalności wykonywanej, działalności wykonywanej samodzielnie na wspólnie z małżonkiem, ani też nie podejmowała ani nie będzie podejmowała się działalności w formie spółki z małżonkiem oraz zmiany na spółkę prowadzoną z małżonkiem, ani zmiany działalności samodzielnej lub prowadzonej przez Wnioskodawczynię na prowadzoną przez małżonka ani teraz ani w przyszłości. Nie planuje zmiany w zakresie prowadzenia działalności małżonka oraz odwrotnie. Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy zarówno z czynności wykonywanych w poprzednim roku podatkowym ani obecnym, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Aktualnie oraz w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawczyni nie jest zatrudniona w ramach stosunku pracy. Opodatkowanie jakie zamierza wybrać Wnioskodawczyni w celu rozliczania podatku dochodowego od osiąganych przychodów ma mieć formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Nie opłaca podatku od przychodów w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdz. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów ze zwolnienia okresowego od podatku dochodowego. Zamierza świadczyć usługi kulturalne polegające na wystawianiu za pomocą Internetu, portalu do tego specjalnie przeznaczonego, online, spektakli/pokazów artystycznych o tematyce erotycznej. Usługi te nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą się też wiązały ze sprzedażą/dostawą produktów cyfrowych, sprzedażą ich modyfikacji a także aktualizacji. Wartość prognozowanych przychodów z tej działalności w ujęciu rocznym będzie przekraczać kwotę 20.000 zł. W celu świadczenia zamierzonych usług Wnioskodawczyni zatrudni na umowę o dzieło aktorów. Planowana działalność nie będzie agencją. Wnioskodawczyni nie będzie pośrednikiem pomiędzy aktorami a zleceniami aktorskimi, aktorzy będą jedynie wystawiać stworzone i wyreżyserowane w całości przez Wnioskodawczynię spektakle/pokazy online, w czasie rzeczywistym. W niektórych pokazach/spektaklach Wnioskodawczyni również będzie występować jako aktorka, samodzielnie a czasem z innymi aktorami. Każdy pokaz/spektakl, nawet ten w którym Wnioskodawczyni nie będzie uczestniczyć jako aktorka, będzie przez nią osobiście reżyserowany, nadzorowany, prowadzony wg jej ścisłych wytycznych przekazywanych w czasie rzeczywistym. Na ekranie każdego usługobiorcy, w czasie świadczenia usług, będzie widniał podpis w postaci imienia i nazwiska bądź pseudonimu Wnioskodawczyni jako jego autora. Wnioskodawczyni będzie artystą z racji artystycznych wykonań, które zamierza świadczyć poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp. co poskutkuje powstawaniem indywidualnych utworów. Każdy spektakl/pokaz będzie efektem twórczej działalności Wnioskodawczyni, będzie indywidualny i niepowtarzalny. Wszystkie scenariusze, kostiumy, choreografia będą stworzone samodzielnie przez Wnioskodawczynię. Będą to zarówno utwory sceniczne oraz utwory sceniczno – taneczne, rzadziej sceniczno – muzyczne. Erotyka zawarta w pokazach/spektaklach będzie erotyką artystyczną i teatralną o konkretnej tematyce zawierającej elementy erotyki różnych kultur oraz życia codziennego, często wzbogacone tańcem. Efektem działań Wnioskodawczyni będą indywidualne artystyczne utwory wynikające z jej działalności twórczej o charakterze indywidualnym (scenariusze, reżyseria, całkowita oprawa spektaklu, gra aktorska) co z zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych czyni te działania utworami w rozumieniu prawa autorskiego. Nie będą to filmy, ani działalność Wnioskodawczyni nie będzie nosiła znamion produkcji i elementów związanych z produkcją filmów itp. będzie to sztuka wystawiana w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu poprzez specjalny portal. Ponadto wystawianie spektakli/pokazów nie będzie się wiązało z ogólną dostawą produktów cyfrowych (oprogramowanie jego modyfikacje oraz aktualizacje), środek przekazu świadczonych usług zapewnia właściciel portalu. Nie będzie to stanowić także usług wyszczególnionych w załączniku I rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Każdy występ będzie artystycznym wykonaniem, poprzez twórcze działania wpływające na powstanie utworów, takie jak reżyseria, choreografia, charakterystyka oraz aktorstwo. Dzięki tym działaniom Wnioskodawczyni będzie zarówno artystką twórcą jak i artystką wykonawcą, poprzez co będzie posiadać prawa autorskie i prawa pokrewne do stworzonych utworów, które zamierza zbywać na rzecz każdego usługobiorcy. Podmiotem posiadającym konto na portalu, zobligowanym do odpowiedzialności za przestrzeganie regulaminu portalu oraz do podpisywania wszelkich stosownych umów związanych z zamierzoną działalnością będzie Wnioskodawczyni. Podmiotem zawierającym umowy z portalem, odpowiedzialnym za świadczone usługi oraz za przestrzeganie regulaminu portalu będzie przedsiębiorczyni. Umowa zawarta z portalem będzie się odnosić i dotyczyć tylko i wyłącznie posiadania konta na portalu. Serwis udostępni możliwość przekazywania obrazu w czasie rzeczywistym Wnioskodawczyni na posiadanym koncie. Inne usługi nie będą świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz portalu. Świadczenie usług wymaga wykorzystania technologii informacyjnej, którą zapewnia portal, ze względu chociażby na fakt, iż są to przestawienia wystawiane online w czasie rzeczywistym, dlatego niezbędny jest środek umożliwiający ten przekaz. Za każdy spektakl Wnioskodawczyni będzie otrzymywać honorarium zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość ustali samodzielnie. Każdy użytkownik któremu Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi, będzie musiał wpłacić na jej konto portalowe ustaloną ilość żetonów, które stanowią wirtualną walutę portalu, które poleceniem spieniężenia można zamienić na złotówki i przelać na konto bankowe. Sprzedaż usług kulturalnych o charakterze erotycznym, które zamierza świadczyć Wnioskodawczyni nie będzie zautomatyzowana. Potencjalny usługobiorca w rozmowie będzie ustalać czy chce skorzystać z usług i dopiero po takim uzgodnieniu, zaakceptowaniu warunków umowy w formie ustnej i na czacie, po zakończeniu świadczenia usług zapłata wpływa na konto portalowe Wnioskodawczyni, czyli wymagany jest tutaj udział człowieka. W trakcie trwania pokazu/spektaklu Wnioskodawczyni posiada pełne prawa autorskie i pokrewne do utworu, sprzedaż następuje po zakończeniu świadczenia usług. Oprócz honorariów portal zakłada możliwość przekazywania napiwków i w okresach świątecznych kartek świątecznych. Przekazanie napiwków/kartek nie jest związane ze świadczeniem usług, ale z indywidualną, dobrowolną decyzją każdego użytkownika. Regulamin portalu określa: "Użytkownik może również przekazać określone kwoty pieniężne bez chęci otrzymania żadnego ekwiwalentu z tego tytułu od Wykonawcy pod postacią napiwków, np. celem wyrażenia sympatii dla danego Wykonawcy. W związku z takim charakterem przekazywanych kwot są one darem dla Wykonawcy. Użytkownik nie może domagać się od wykonawcy niczego w zamian i środki takie przekazywane są bezzwrotnie." Napiwki stanowią więc świadczenie majątkiem użytkownika na rzecz Wnioskodawczyni, bez chęci otrzymania nic w zamian. Za napiwki/kartki dany użytkownik nie będzie otrzymywać nic. Regulamin nie kwalifikuje bezpośrednio kartek i napiwków jako darowizny, ale podaje ich definicję, która jest tożsama z definicją darowizn zawartą w art. 888 KC. Zgodnie z charakterem i opisem regulaminowym dary te stanowią darowizny zgodnie z art. 888 Kodeksu Cywilnego. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane na rzecz właściciela konta portalu, ponieważ są one wynikiem posiadania konta a nie działalności którą zamierza prowadzić Wnioskodawczyni, dlatego też będą przekazywane na rzecz Wnioskodawczyni a nie aktorów. W umowach z aktorami będzie istniał odpowiedni zapis iż są świadomi, że napiwki i kartki świąteczne są przekazywane na rzecz Właściciela konta, ponieważ nie wynikają z wystawiania pokazów/spektakli. Z racji tego, że napiwki nie są otrzymywane w związku z wystawianiem pokazów/spektakli, mogą one być przekazywane przez użytkowników w każdym momencie, przed oraz po świadczeniu usługi, w trakcie nie. Wnioskodawczyni będzie na bieżąco otrzymywać wszelkie informacje o wszystkich przekazywanych żetonach na jej konto, nawet w trakcie pokazu/spektaklu. Wspomniany regulamin zabrania też udostępniania ani posiadania wszelkich danych innych użytkowników, poza ich nickiem profilowym. Napiwki te będą się zasadniczo różnić od tych które dostają np. kelnerzy i barmani, ponieważ jak już to zostało podkreślone, nie są wynikiem prowadzonej działalności, nie wynikają ze świadczonych zarobkowo usług, ale są efektem ubocznym posiadania konta w serwisie. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane przez użytkowników portalu, którzy w znacznej mierze nie będą usługobiorcami Wnioskodawczyni, informacje o koncie taki użytkownik zdobywa ze spisu kont w serwisie oraz losowym pokazywaniem profilu na stronie głównej portalu. Wartość darowizn będzie bardzo niska, jeden dar przewidywany jest o wartości kilku złotych, w ujęciu rocznym od jednego użytkownika zakłada się, że wartość darowizn będzie na poziomie kilkunastu złotych. Brak darowizn i kartek świątecznych nie będzie mieć wpływu na zaprzestanie prowadzenia działalności, ze względu na ich niewielką wysokość. Przekazanie napiwków oraz kartek nie będzie wynikiem umowy prawnej ale w momencie otrzymania daru umowa stawała się wiążąca, zgodnie z art. 890 par. 1 kc. Spieniężanie żetonów będzie się odbywać kilka razy w miesiącu na konto założonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Wartość danego przelewu będzie ogólna, będzie składała się zarówno z wartości darów jak i honorariów otrzymanych w ustalonym czasie kliku dni sumarycznie. Do każdego przelewu Wnioskodawczyni będzie posiadać ewidencję pozwalającą na rozdzielnie wartości honorariów i darów. Ewidencja ta będzie zawierać nick użytkownika, wartość przekazanych przez niego żetonów, za co je przekazał oraz datę ich przekazania. Przedsiębiorca będzie posiadać dowody dokumentujące świadczone usługi, którymi będzie ewidencja konta na portalu. W tej ewidencji działalności na portalu wykazane będą wszelkie wpływy i wypływy żetonów/tokenów z konta portalowego, oraz spieniężenia ich na konto bankowe. W ewidencji będzie wyszczególnione za co jest dana zapłata, od jakiego użytkownika (w ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu. Jednakże nick jest tak samo daną identyfikującą daną osobę jak imię czy nazwisko), dokładna data i czas zapłaty. Wnioskodawczyni nie planuje sprzedawać licencji do swoich autorskich spektakli/pokazów, planuje sprzedawać prawa autorskie. Przed rozpoczęciem świadczenia usługi, co odbywa się w trakcie transmisji prywatnych, potencjalny usługobiorca musi zaakceptować umowę, której zapis pojawia się w czacie prywatnym, dotyczącą sprzedaży praw autorskich. Bez tego akceptu nie możliwe będzie świadczenie usługi. Wystawianie spektakli/pokazów będzie miało charakter zarobkowy, chociaż jego głównym przesłaniem i zamierzeniem (misja przedsiębiorstwa) będzie edukacja erotyczna, uwolnienie od erotycznych barier wywołanych postrzeganiem erotyki jako tematu tabu wśród społeczeństwa. Wnioskodawczyni zakłada regularne świadczenie usług, z początku kilka razy w tygodniu, z czasem jeśli pojawi się zwiększony popyt, który zakłada, planuje wystawianie spektakli/pokazów codziennie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00