Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.990.2021.2.JM

Przedmiot opodatkowania dla realizowanej sprzedaży.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia przedmiotu opodatkowania dla sprzedaży realizowanej w wariantach 1-4. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 marca 2022 r. (wpływ 2 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zbierania i przetwarzania odpadów pochodzących z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Kwestie dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi regulują przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2021 poz. 888). Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej „regulaminem”; regulamin jest aktem prawa miejscowego. Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: „(...) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych (...), chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi”. Zgodnie z art. 6r ust. 2a cyt. ustawy:„Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym”. Wynika z tego, że odpady mogą być przekazywane w odpowiednich pojemnikach lub w workach foliowych w kolorze odpowiednim do rodzaju odpadu. O sposobie gromadzenia odpadów (w workach lub pojemnikach) decydują władze gminy poprzez wydanie odpowiedniego regulaminu. Gmina może zobowiązać mieszkańców do gromadzenia przekazywania odpadów w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zamiast w workach i w takim przypadku na terenie danej gminy nie obowiązywałaby zbiórka odpadów w workach, a co za tym idzie zmniejszenie liczby lub wyeliminowanie worków przeznaczonych do gromadzenia odpadów. Gmina ma prawo podjąć taką decyzję w każdym momencie. Oznacza to, że zleceniodawca (gmina) ma wpływ na ilość worków zużytych do zbierania odpadów. Zleceniodawca (gmina) ma prawo w swoich regulacjach zobowiązać mieszkańców, aby przekazywali odpady w innych workach, które dostarczy gmina, a które zostały nabyte u innego dostawcy, co z kolei oznacza, że zlecający usługi może zdecydować, kto będzie dostarczał worki na odpady. Ze względu na dogodność rozwiązania gminy nie dokonują tego wyboru i nie korzystają z tego uprawnienia i zlecają przekazywanie worków na odpady podmiotom wykonującym usługi odbierania odpadów, na podstawie umowy zawartej między gminą i wykonawcą usługi odbioru odpadów. Jednak zgodnie z przepisami, poprzez zmianę regulaminu gmina może w każdym momencie zmienić to rozwiązanie, co oznacza, że gmina ma wpływ nie tylko na ilość worków przekazywanych mieszkańcom przez świadczącego usługę odbioru odpadów, ale również ma ona wpływ na wybór dostawcy worków. W chwili obecnej w Spółce stosowane są dwa sposoby obciążania gmin za przekazane worki służące do gromadzenia odpadów: 1. Koszt worków jest wkalkulowany w cenę jednostkową odbioru odpadów i nie stanowi odrębnej pozycji na fakturze. Spółka przekazuje mieszkańcom obsługiwanych gmin taką ilość worków, jaką odebrała z odpadami. W takiej sytuacji gmina (zleceniodawca) nie ma żadnego wpływu na ilość worków ani nie ma możliwości ich zakupu od innego podmiotu niż podmiot świadczący usługę odbioru odpadów, gdyż zmiana sposobu gromadzenia odpadów przez mieszkańców gmin (z systemu workowego na pojemnikowy lub odwrotnie) nie miałaby żadnego wpływu na koszt, jaki ponosi gmina z tytułu przekazania odpadów. 2. Koszt worków nie jest doliczany do ceny odpadów, lecz stanowi odrębną pozycję na fakturze wystawianej przez świadczącego usługę odbioru odpadów z wyszczególnieniem ilości poszczególnych rodzajów worków, pojemności, ceny jednostkowej i ogólnej wartości za przekazane mieszkańcom worki. W praktyce świadczący usługę przekazuje worki mieszkańcom w takiej ilości, jakiej odebrał ze zgromadzonymi odpadami jednak praktyka ta wynika z dogodności, a nie braku możliwości wyodrębnienia dwóch różnych świadczeń, jakimi są przekazywanie odpadów i sprzedaż worków do gromadzenia odpadów. W tym przypadku gmina może zmienić dostawcę worków zobowiązując w swoich regulaminach, aby mieszkańcy przekazywali odpady w innych workach lub w pojemnikach mając tym samym nieograniczony wpływ na ilość worków nabywanych od świadczącego usługę odbioru odpadów. Choć nie ma to uzasadnienia to możliwe jest, że przekazywane mieszkańcom worki służące do gromadzenia odpadów będą używane przez nich lub samą gminę do innych celów. Dodatkowo w ramach umowy świadczący usługę jest zobowiązany, przed rozpoczęciem świadczenia usługi, dostarczyć do siedziby gminy określoną ilość takich samych worków jakie przekazuje mieszkańcom. Worki te z założenia mają służyć jako zabezpieczenie w przypadku, gdyby mieszkaniec gminy zgłosił potrzebę otrzymania dodatkowych worków. Nie ma jednak gwarancji, że zostaną one wykorzystane do gromadzenia odpadów i mogą być wykorzystane przez gminę na dowolny cel. Dodatkowo świadczący usługę zobowiązany jest dostarczyć dowolnie określoną przez gminę liczbę worków w ciągu 48 godzin od zgłoszenia takiej potrzeby w formie telefonicznej fakturując tą dostawę z końcem miesiąca, w którym worki zostały wydane. Biorąc pod uwagę, że worki przekazane gminie stanowią zabezpieczenie potrzeb mieszkańców gmina powinna dysponować „rezerwowymi” workami aż do czasu zakończenia świadczenia usługi, a po jej zakończeniu (lub nawet w trakcie świadczenia usługi) mogą one zostać wykorzystane na dowolny cel niezwiązany z odbiorem odpadów lub zniszczone. W przypadku worków przekazywanych gminie nie występuje jednoczesność świadczenia usługi odbioru odpadów i przekazywania worków, gdyż worki te mogą być wykorzystane w miesiącu otrzymania, w innych miesiącach lub mogą nie być wykorzystane do gromadzenia odpadów tylko do innych celów, o których decyduje zlecający usługę odbioru odpadów, czyli gmina. Wykonujący usługę nie ma żadnego wpływu na ilość przekazywanych worków, okresu, w którym będzie to miało miejsce i sposób ich wykorzystania, gdyż zobowiązany jest dostarczyć worki bez względu na ilość podaną przez gminę, w ciągu 48 godzin od zgłoszenia takiej potrzeby. Rozwiązania opisane w punktach 1 i 2 są stanami faktycznymi stosowanymi aktualnie w spółce. Spółka zamierza również wprowadzić nowe usługi: • odbioru odpadów w formie sprzedaży odpowiednio oznaczonych worków przeznaczonych do gromadzenia odpadów – jest to zdarzenie przyszłe określone, jako rozwiązanie 3, • odbioru odpadów i sprzedaży worków przeznaczonych do gromadzenia i selekcjonowania odpadów – jest to zdarzenie przyszłe określone, jako rozwiązanie 4. 3. Nabywca usługi kupował będzie worek, w którego cenę będzie wkalkulowana cena przekazania odpadów ustalona w sposób ryczałtowy w stosunku do objętości worka. W rzeczywistości nabywca kupując worek będzie płacił za odbiór odpadów i nie będzie możliwości nabycia samego worka lub przekazania odpadów bez worka. 4. Nabywca usługi kupował będzie worki w odpowiednich kolorach, w cenie zbliżonej do ceny jaką płaci Spółka i w cenę nie będzie wkalkulowana cena przekazania odpadów. Usługa ta jest alternatywą dla usługi odbierania odpadów w pojemnikach i skierowana dla podmiotów, które wytwarzają małą ilość odpadów. Za przekazane odpady Spółka będzie naliczała opłatę zgodnie z cennikiem w zależności od rodzaju odpadów i ich masy. Nabywca będzie mógł nabyć dowolną ilość worków do gromadzenia odpadów w dowolnym momencie, a w momencie ich przekazywania wraz z odpadami ponosił będzie opłatę za masę przekazanych odpadów. Oznacza to, że ilość worków nie będzie miała wpływu na opłatę za przekazanie odpadów. W rzeczywistości nabywca kupując worek nie będzie płacił za odbiór odpadów i dlatego odbiór odpadów nie będzie wiodącą usługą. Nabywca będzie miał możliwość nabycia samego worka i wykorzystania go niezgodnie z przeznaczeniem. W tym przypadku nie występuje jednoczesność usługi, gdyż nabyty w jednym miesiącu worek może być przekazany nawet po kilku miesiącach lub wcale.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00