Istotne naruszenie prawa przez organ
Opierając się na konstrukcji wad powodujących nieważność uchwały organu gminy można wskazać takie rodzaje naruszeń przepisów, jakie da się zaliczyć do istotnych, a więc skutkujących nieważnością wydanego aktu. Do naruszeń tych bedzie należało np. naruszenie przepisów określających kompetencję do podejmowania aktu normatywnego, przepisów prawa ustrojowego, przepisów prawa materialnego przez wadliwą ich wykładnię, a także przepisów podjęcia aktu normatywnego, jeżeli na skutek tego naruszenia podjęto akt o innej treści niż gdyby naruszenie nie nastąpiło.
Sprzeczność z prawem, stanowiąca istotę naruszenia obowiązujących przepisów, nie jest pojęciem precyzyjnie zdefiniowanym przez ustawodawcę. Z tych względów powołanie się na ten aspekt w ramach kontroli wykonywanej przez organ nadzoru bezwzględnie wymaga wykazania, że owa sprzeczność z prawem ujawniona w danym akcie organu jednostki samorządu terytorialnego jest oczywista (niebudząca wątpliwości) i bezpośrednia (odnosząca się do naruszenia konkretnego przepisu).
