Jak na tle księgowym kształtuje się sytuacja, gdy wykonawca nienależycie wykonał zobowiązanie i jednostka budżetowa odstąpiła od umowy
RADA
PYTANIE
Jednostka budżetowa w trybie zapytania ofertowego wyłoniła wykonawcę zadania „wycinka drzew rosnących w pasie drogowym dróg powiatowych …”. W ramach zawartej umowy obowiązkiem wykonawcy jest m.in.:
- wycinka drzew (usługa na rzecz jednostki – wydatek)
- zakup pozyskanego w ramach wycinki drzewa (sprzedaż vat- w całości dochody jst)
Z zapisów umowy wynika, że z chwilą zgłoszenia zakończenia w/w robót, Zamawiający wystawi Wykonawcy fakturę VAT za sprzedaż pozyskanego drewna. Ilość oraz wartość drzew na pniu została wyliczona przez uprawnionego specjalistę (brakarza). Równocześnie Wykonawca wystawi fakturę VAT za wykonaną usługę wycinki. Środki finansowe na realizację w/w umowy (zapłata za usługę) zostały zaangażowane i zaksięgowane na koncie pozabilansowym 998. Wykonawca zaniechał realizacji umowy. Nie wywiązał się z terminu umownego. Jak wynika z kontroli w terenie przeprowadzonej przez Zamawiającego - dokonał wycinki przedmiotowych drzew. Drzewa zostały wycięte i przywłaszczone przez Wykonawcę. Po upływie umownego terminu do Wykonawcy wysyłane były pisma upominające, wezwania do złożenia wyjaśnień oraz wezwanie do zgłoszenia zakończenia robót. Wykonawca został obciążony karą umowną za niedochowanie terminu wykonania umowy (wystawiono notę księgową 221/760). Wszystkie dotąd podjęte przez jednostkę działania są bezskuteczne. Wykonawca odbiera korespondencję (listy polecone), jednak nie podejmuje żadnych działań, nie odbiera telefonów, nie złożył żadnych wyjaśnień. W związku z powyższym Zamawiający postanowił odstąpić od umowy. Możliwość taka wynika z zapisów umownych. W efekcie takiego działania, jednostka wysunie żądanie zwrotu pozyskanego, drewna bądź jego równowartości. Jaki będzie efekt końcowy całego postępowania, w chwili obecnej nie wiadomo.
