Skarga w postępowaniu administracyjnym
Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.
Prawo składania skarg zostało zagwarantowane w Konstytucji RP (art. 63) i jest realizowane na zasadach określonych w art. 221 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Skargi składane w interesie własnym, interesie publicznym czy innej osoby za jej zgodą kieruje się do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych. Ważne jest to, że skarga nie ma bezpośredniej skuteczności procesowej w odniesieniu do decyzji administracyjnej. Skarga może jedynie stanowić informację dla organów nadzorczych o ewentualnych nieprawidłowościach, których dopuścił się organ.
