Dokształcanie zawodowe pracowników pomocy społecznej cz. I
Sprawdź, jakie uprawnienia mają pracownicy podnoszący swoje kwalifikacje zawodowe? Jak prawidłowo sporządzić umowę o podnoszeniu kwalifikacji oraz jaką stawką VAT opodatkować usługi szkoleniowe i szkolenia e-learningowe?
Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Jest to realizacja jednej z podstawowych zasad prawa pracy, zgodnie z którą pracodawca jest zobowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych (art. 17 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; dalej: k.p.). Oznacza to tylko, że tylko w sytuacji, w której pracownik uzyskał zgodę pracodawcy na doskonalenie zawodowe, może liczyć, a nawet ma prawo skorzystać z przysługujących mu uprawnień określonych w przepisach.
Zakres uprawnień pracowników, którzy podnoszą swoje kompetencje i umiejętności zawodowe zależy od tego, czy są oni pracownikami socjalnymi, czy też nie.
Awans zawodowy pracownika socjalnego
Od ponad roku pracownicy socjalni mają prawnie zagwarantowany rozwój zawodowy, co skutkuje tym, że jeśli spełnią warunki formalne, to pracodawca musi awansować ich na wyższe stanowisko. Stopniami tymi są:
- starszy pracownik socjalny;
- specjalista pracy socjalnej;
- starszy specjalista pracy socjalnej;
- starszy specjalista pracy socjalnej - koordynator;
- główny specjalista pracy socjalnej.
Tak jak już wspomniano, im większe doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie, tym wyższy stopień awansu pracownika socjalnego. Wymogi odnoszące się do poszczególnych stopni pracowników socjalnych przedstawia poniższa TABELA.
TABELA. Warunki osiągnięcia poszczególnych stopni awansu zawodowego przez pracownika socjalnego
