Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. III FSK 739/21

Przy sprzedaży egzekucyjnej w formie licytacji nie jest wymagany aktualny operat szacunkowy licytowanej nieruchomości. Jeżeli wynikająca z licytacji cena nabycia nieruchomości jest wyższa niż przyjęta w sporządzonym ponad rok wcześniej operacie, to ta wyższa cena może być przyjęta jako wartość rynkowa, czyli jako podstawa opodatkowania PCC.

Monitor Księgowego nr 12/2022

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Dominik Gajewski, Sędzia WSA (del.) Alicja Polańska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 21 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C[...] spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Po 727/18 w sprawie ze skargi C[...] spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od C[...] spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu kwotę 2.700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Po 727/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę C[...] sp. z o.o. sp. komandytowej z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości.

Sąd pierwszej instancji oddalając skargę, podzielił pogląd organu odwoławczego, że wartość rynkowa nieruchomości odpowiada cenie jej sprzedaży. Natomiast, operat szacunkowy, na który powołuje się skarżąca, nie określa wartości nieruchomości na dzień jej zbycia, lecz na dzień sprzed około dwóch lat. Operat ten, sporządzony metodą porównawczą, opierał się na transakcjach sprzedaży nieruchomości sprzed prawie 4 lat, licząc od daty powstania obowiązku podatkowego (14 listopada 2017 r.). Transakcje przyjęte przez biegłych pochodzą z okresu lipiec 2013 r. - czerwiec 2015 r., z czego ostatecznie do porównania biegli wybrali trzy nieruchomości zabudowane kamienicą, objęte transakcjami z października i grudnia 2013 r. oraz ze stycznia 2014 r. Nieruchomości te położone są w innym rejonie Poznania niż nieruchomość wyceniana (J. i C.), podczas gdy nabyta przez spółkę nieruchomość jest położona na [...] L. Ponadto, zdaniem sądu, dodatkowy materiał dowodowy powołany przez organ odwoławczy potwierdza, że wylicytowana cena sprzedaży nieruchomości była nieco niższa od średniej ceny sprzedaży podobnego rodzaju nieruchomości.

W ocenie sądu pierwszej instancji, organy podatkowe zasadnie powołały się na przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm.); dalej: "u.g.n.". Sąd wskazał, że z przepisów art. 156 ust. 3 i ust. 4 u.g.n., jednoznacznie wynika, że operat szacunkowy sporządzony na potrzeby postępowania egzekucyjnego z nieruchomości, co do zasady, zachowuje aktualność w toku całego postępowania. Jednak, nie wynika z tego, że wartość wynikająca z operatu szacunkowego sporządzonego na potrzeby egzekucji z nieruchomości wiąże po upływie 12 miesięcy od daty jego sporządzenia organy podatkowe na potrzeby wymiaru podatku od czynności cywilnoprawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00