Odstąpienie od inwentaryzacji materiałów biurowych
Czy można przyjąć i zapisać w polityce rachunkowości uproszczenie wynikające z art. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) o odstąpieniu od inwentaryzacji materiałów biurowych z uwagi na niską wartość?
Zgodnie z art. 4 ust. 4 uor, w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości jednostka może stosować pewne uproszczenia, pod warunkiem że nie wywierają one istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy. Tak więc na podstawie tego przepisu mamy możliwość wprowadzenia uproszczeń w zakresie ewidencji księgowej i sporządzania sprawozdań finansowych. Jednak czy ten przepis daje nam podstawę do odstąpienia od przeprowadzenia inwentaryzacji niskocennych składników majątkowych?
Na ostatni dzień każdego roku obrotowego przeprowadza się inwentaryzację aktywów i pasywów objętych ewidencją bilansową zgodnie z art. 26 uor. Ich wartość odpisywana jest w ciężar kosztów zużycia materiałów, nie są one zatem na dzień bilansowy aktywami. Nie podlegają więc w takim przypadku inwentaryzacji rocznej określonej w ustawie o rachunkowości.
