Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.509.2022.2.WH

Zatem Pan jako płatnik, o którym mowa w art. 18 ustawy, zobowiązany będzie do obliczenia i uiszczenia podatku VAT z tytułu dokonanej w imieniu Dłużnika dostawy w trybie licytacji działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 oraz do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz Dłużnika, stosownie do treści art. 106c ustawy zawierającej wszystkie elementy faktury.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dostawy w trybie licytacji komorniczej działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 oraz obowiązku jako płatnika podatku od towarów i usług do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu tej dostawy a także dokumentowania dostawy.

Uzupełnił Pan wniosek - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 grudnia 2022 r. (wpływ 2 stycznia 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 14b § 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), zwraca się Pan z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie opodatkowania sprzedaży w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, szczegółowo opisanych w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Jest Pan Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w (…). 1  kwietnia 2021 r. Sąd Okręgowy w (…) wydał nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym (sygn. akt (…)), zaopatrzony w klauzulę wykonalności z 28 lipca 2021 r. Dokonał Pan zajęcia nieruchomości stanowiących własność dłużnika (…), zwany dalej: „Dłużnik”, dla których Sąd Rejonowy w (…) V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr KW (…), obejmującą działki ewidencyjne nr:

·1 - drogi (dr);

·2 - grunty rolne zabudowane (Br);

·3 - grunty orne (R);

·4 - grunty orne (R);

·5 - grunty orne (R);

·6 - grunty orne (R);

·7- grunty orne (R).

Dla obszaru, na którym znajduje się nieruchomość jest aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, uchwalony uchwałą nr (…) Rady Miasta (…) z 28 grudnia 2012 r. Działki ewidencyjne nr 1, 2 oraz 3 znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MN/U-4 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami, natomiast działki ewidencyjne nr 4, 5, 6 oraz 7 znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MN1-10 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Z operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłego 6 marca 2022 r. wynika, że nieruchomość objęta ww. KW jest zabudowana 3 budynkami mieszkalnymi w trakcie budowy, składającymi się łącznie z 6 lokali. Przy czym:

  • lokal na działce 2 - standard deweloperski z elementami wykończenia. Brama garażowa elektryczna, w salonie, części przedpokoju i w łazience na parterze na podłodze gres. Ponadto w dolnej łazience ściany obłożone glazurą. W górnej łazience również ściany częściowo obłożone glazurą. W obu łazienkach kompletne stelaże(...). Poddasze wykończone płytami G-K. Lokal przygotowany do szpachlowania, gładzenia i  malowania, a  w  niektórych pomieszczeniach prace te już wykonano. Ponadto obsadzono już pojedyncze ościeżnice wewnętrzne.
  • lokal na działce 3 - standard deweloperski z brakami - brak posadzek, brak izolacji poszycia dachu, ocieplenia połaci oraz krycia płytami G-K.
  • lokale na działkach 4 i 5 - wyprowadzone ściany fundamentowe bez izolacji.
  • lokale na działkach 6 i 7- niemal w całości zrealizowane ściany konstrukcyjne - realizacja ścianek kolankowych.

Z danych zawartych w księdze wieczystej nr (…) wynika, że Dłużnik jest właścicielem nieruchomości. Wskazane są 2 umowy sprzedaży, odpowiednio: z 13 października 2007 r. oraz z 30 marca 2020 r.

Od 27 sierpnia 2019 r. Dłużnik jest wpisany do rejestru przedsiębiorców. Dłużnik to spółka z  ograniczoną odpowiedzialnością, której głównym przedmiotem działalności jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (NIP: (…)). Dłużnik nigdy nie był zarejestrowany dla celów VAT jako czynny podatnik podatku od towarów i  usług. Na dzień składania niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT, Dłużnik widnieje jako „niezarejestrowany”. 12 października 2021 r. odmówiono Dłużnikowi rejestracji dla celów VAT. Podstawą odmowy była regulacja art. 96 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.).

Celem ustalenia, czy wskazana ewentualna sprzedaż nieruchomości Dłużnika w drodze licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, 4 sierpnia 2022 r. wezwał Pan pisemnie Dłużnika do złożenia odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy nieruchomości były wykorzystywane przez dłużnika do celów działalności gospodarczej (dla celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT)?

2. Czy przy nabyciu nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT/lub z tytułu wybudowania (a jeśli tak, czy dłużnik odliczył VAT)?

3. Kiedy nastąpiło nabycie nieruchomości? (ew. wybudowanie)

4. Czy nieruchomości były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze (a jeśli tak, to proszę podać okres od kiedy do kiedy)?

Do dnia złożenia niniejszego wniosku Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na Pana wezwanie. W  toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskał Pan innych informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dokonywana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z trwającym postępowaniem egzekucyjnym sygn. Km 913/21 i możliwością przeprowadzenia licytacyjnej sprzedaży nieruchomości Dłużnika, zajętych w ramach ww. postępowania, powziął Pan wątpliwość w zakresie powstania ewentualnego obowiązku podatkowego po stronie organu egzekucyjnego w zakresie wystawienia faktury VAT w imieniu Dłużnika oraz uiszczenia należnego podatku VAT w przypadku przeprowadzenia sprzedaży.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan w treści opisu zdarzenia przyszłego, że: „Z danych zawartych w księdze wieczystej nr (…) wynika, że Dłużnik jest właścicielem nieruchomości. Wskazane są 2 umowy sprzedaży, odpowiednio; z 13 października 2007 r. oraz z 30 marca 2020 r.” Niezależnie jednak od powyższego, wskazał Pan również, że: „4 sierpnia 2022 r. wezwał pisemnie Dłużnika do złożenia odpowiedzi na następujące pytania: Czy nieruchomości zostały nabyte w ramach działalności gospodarczej, czy do majątku osobistego ? (...) Kiedy nastąpiło nabycie nieruchomości (ew. wybudowanie)? (...) Do dnia złożenia niniejszego wniosku Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na Pan wezwanie. W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskał Pan innych informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dokonywana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.”

W związku z powyższym, nie posiada Pan informacji w jaki sposób Dłużnik wszedł w  posiadanie działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 oraz jaki był cel ich nabycia. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Wskazał Pana w treści opisu zdarzenia przyszłego, że: „4 sierpnia 2022 r. wezwał pisemnie Dłużnika do złożenia odpowiedzi na następujące pytania: (...) Czy nieruchomości były wykorzystywane przez Dłużnika do celów działalności gospodarczej (czy dla celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT? (...) Czy nieruchomości były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze (a jeśli tak, to proszę podać okres od kiedy do kiedy)?(...) Do dnia złożenia niniejszego wniosku Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na Pana wezwanie. W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskał Pan innych informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dokonywana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.”

W związku z powyższym, nie posiada Pan informacji w jaki sposób Dłużnik wykorzystywał nieruchomości w całym okresie ich posiadania oraz czy opisane we wniosku działki mające być przedmiotem licytacji były wykorzystywane w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej i czy były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnych charakterze. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Wskazał Pan w treści opisu zdarzenia przyszłego, że: „4 sierpnia 2022 r. wezwał pisemnie Dłużnika do złożenia odpowiedzi na następujące pytania: (...) Czy przy nabyciu nieruchomości Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT/lub z tytułu wybudowania (a jeśli tak czy Dłużnik odliczył VAT)?(...) Do dnia złożenia niniejszego wniosku Dłużnik nie udzielił odpowiedzi na Pana wezwanie. W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskał Pan innych informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dokonywana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.”

W związku z powyższym, nie posiada Pan informacji czy przy nabyciu nieruchomości Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Wskazał Pan w treści opisu zdarzenia przyszłego wszelkie informacje jakie posiadał w  stosunku do działek będących przedmiotem planowanej sprzedaży nieruchomości w  drodze licytacji. W zakresie wskazanym w punkcie 6 nie zwrócił się Pan do Dłużnika o  udzielenie odpowiedzi. Oczywiście może Pan wystąpić do Dłużnika z takim pytaniem i  prosi o wskazanie czy jest to wymagane i konieczne ze strony Krajowej Izby Skarbowej by wydać interpretację podatkową. Wtedy niezwłocznie wystąpi Pan do Dłużnika z  żądaniem udzielenia odpowiedzi. Jednakże ze względu na brak odpowiedzi na inne pytania, o które wystąpił Pan do Dłużnika, należy założyć z bardzo dużym prawdopodobieństwem, że również w tym wypadku nie zostanie uzyskana odpowiedź.

Wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, że działki będące przedmiotem niniejszego wniosku, tj. działki ewidencyjne o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7objęte są księgą wieczystą o nr KW (…). Ponadto wskazał Pan: „Z  operatu szacunkowego sporządzonego przez biegłego 6 marca 2022 r. wynika, że nieruchomość objęta ww. KW jest zabudowana 3 budynkami mieszkalnymi w trakcie budowy, składającymi się łącznie z 6 lokali. Przy czym:

  • lokal na działce 2 - standard deweloperski z elementami wykończenia. Brama garażowa elektryczna, w salonie, części przedpokoju i w łazience na parterze na podłodze gres. Ponadto w dolnej łazience ściany obłożone glazurą. IV górnej łazience również ściany częściowo obłożone glazurą. W obu łazienkach kompletne stelaże (...). Poddasze wykończone płytami G-K. Lokal przygotowany do szpachlowania, gładzenia i malowania, a  w niektórych pomieszczeniach prace te już wykonano. Ponadto obsadzono już pojedyncze ościeżnice wewnętrzne.
  • lokal na działce 3 standard deweloperski z brakami - brak posadzek, brak izolacji poszycia dachu, ocieplenia połaci oraz krycia płytami G-K.
  • lokale na działkach 4 i 5 - wyprowadzone ściany fundamentowe bez izolacji.
  • lokale na działkach 6 i 7niemal w całości zrealizowane ściany konstrukcyjne - realizacja ścianek kolankowych. "W przypadku działki nr 1 wskazał Pan, że stanowi ona działkę ewidencyjną oznaczoną jako drogi (dr). Ponadto w uzasadnieniu dodatkowo wyjaśnił Pan, że działki nr 1, 2, 3 stanowią tereny zabudowane, odpowiednio działka ewidencyjna nr 1 z budowlą w postaci drogi oraz działki 2 i 3 zabudowane budynkami w rozumieniu prawa budowlanego (budynki dwulokalowe tzw. „bliźniaki"). Z kolei działki nr 4, 5, 6, 7 to tereny, na których znajdują się nieskończone budynki - obiekty, które nie spełniają definicji budynku (nie posiadają wszystkich elementów niezbędnych, aby mogły być wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem).

Uzupełniająco dodaje Pan, że z operatu szacunkowego wynika, iż na działkach znajdują się zaplanowane i w różnym stopniu zaawansowania budynki mieszkalne dwulokalowe - na działkach 2 oraz 3 budynek w zaawansowaniu 100%. Na terenie działek 4 oraz 5 zrealizowano jedynie fundament. Na terenie działek 6 oraz 7wykonano większość ścian nad stropem parteru.

W związku z powyższym:

  • Działka nr 1 - zabudowana jest drogą,
  • Działka nr 2 - zabudowana jest budynkiem,
  • Działka nr 3 - zabudowana jest budynkiem,
  • Na działkach nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 Pana zdaniem znajdują się obiekty, które nie spełniają definicji budynku (nie posiadają wszystkich elementów niezbędnych, aby mogły być wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem), ani budowli. Obiekty docelowo miały stanowić kolejne budynki mieszkalne tzw. „bliźniaki”, nie zostały jednak dokończone, a stopień ich zaawansowania opisano powyżej, jak również w opisie zdarzenia przyszłego.

Wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego, że działki są zabudowane odpowiednio:

  • Działka nr 1 - zabudowana jest drogą (budowla w rozumieniu Prawa budowlanego),
  • Działka nr 2 - zabudowana jest budynkiem (w rozumieniu Prawa budowlanego),
  • Działka nr 3 - zabudowana jest budynkiem (w rozumieniu Prawa budowlanego),
  • Na działkach nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 Pana zdaniem znajdują się obiekty, które nie spełniają definicji budynku ani budowli.

Wskazał Pan w treści opisu zdarzenia przyszłego wszelkie informacje jakie posiadał w  stosunku do działek będących przedmiotem planowanej sprzedaży nieruchomości w  drodze licytacji. W pozostałym zakresie zwrócił się Pan pisemnie do Dłużnika z prośbą o  udzielenie brakujących informacji. Z uwagi na brak odpowiedzi Dłużnika na wezwanie, nie uzyskał Pan innych informacji i wskazał w opisie zdarzenia przyszłego: „W toku postępowania egzekucyjnego Wnioskodawca nie uzyskał innych informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy dokonywana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.”

W związku z powyższym, nie posiada Pan informacji, czy budynki/budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem licytacji zostały oddane do użytkowania i jeśli tak to kiedy oraz czy budynki/budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem licytacji były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przed Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług i jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane budynki/budowle, wykonywał Dłużnik. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań jednakże w zakresie pytań poniżej:

1. Czy nieruchomości zostały nabyte w ramach działalności gospodarczej, czy do majątku osobistego?

2. Czy nieruchomości były wykorzystywane przez Dłużnika do celów działalności gospodarczej (czy dla celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT)?

3. Czy przy nabyciu nieruchomości Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT/lub z tytułu wybudowania (a jeśli tak, czy Dłużnik odliczył VAT)?

4. Kiedy nastąpiło nabycie nieruchomości (ew. wybudowanie)?

Udzielenie odpowiedzi wprost na zakres wskazany w punkcie 8 lit. a i b wymagałoby od Pana ponownego wystąpienia do Dłużnika z takim pytaniem – prosi Pan o wskazanie czy jest to wymagane i konieczne ze strony Krajowej Izby Skarbowej by wydać interpretację podatkową. Wtedy niezwłocznie wystąpi Pan do Dłużnika z żądaniem udzielenia odpowiedzi. Jednakże ze względu na brak odpowiedzi do innych pytań, o które wystąpił Pan do Dłużnika należy założyć z dużym prawdopodobieństwem, że nie zostanie uzyskana odpowiedź.

W świetle wyżej wskazanych wyjaśnień, w przypadku działek nr 4, 5, 6. 7 posiada Pan informacje niezbędne aby ustalić, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Ponadto posiada Pan informacje w stosunku do ww. działek, które pozwalają ustalić, czy istnieją podstawy do badania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, tj. posiada informacje, na podstawie których uważa Pan, że działki te nie są zabudowane budynkami lub budowlami w rozumieniu Prawa budowlanego, dla których możliwe byłoby ewentualnie zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT. Uważa Pan, że w takiej sytuacji badanie przesłanek zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o  VAT pozostaje bezcelowe, niemniej jednak uprzednio zwrócił się Pan do Dłużnika w formie pisemnej, w celu ustalenia okoliczności na potrzeby ewentualnego zastosowania ww. zwolnień. Nie uzyskał Pan jednak odpowiedzi na ww. wezwanie.

Nie posiada Pan również wskazanych przez Organ informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie dla działek 4, 5, 6 i 7 możliwe będzie zastosowanie zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT. Brak tych informacji wynika z  braku udzielenia odpowiedzi przez Dłużnika na Pana pisemne wezwanie.

Z kolei w przypadku działek nr 1, 2, 3 posiada Pan informacje niezbędne w  celu ustalenia, że nie znajdzie w tym wypadku zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Jednocześnie nie posiada Pan wskazanych przez Organ informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie sprzedaż działek nr 1, 2, 3 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt  10 i pkt 10a Ustawy o VAT, czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Brak tych informacji wynika z braku udzielenia odpowiedzi przez Dłużnika na Pana pisemne wezwanie.

Podsumowując, w stosunku do wszystkich działek objętych niniejszej wnioskiem o  wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego podjął Pan udokumentowane działania zmierzające do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania zwolnienia. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań zmierzających do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia i braku odpowiedzi do dnia składania niniejszego wniosku.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) dokonując sprzedaży w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, objęte księgą wieczystą KW (…), będzie zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z  tytułu dokonania dostawy towaru oraz do wystawienia faktury z tego tytułu?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, dokonana w drodze licytacji publicznej dostawa działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 objętych księgą wieczystą KW (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W  konsekwencji w przypadku dostawy ww. działek ewidencyjnych będzie Pan występować w  charakterze płatnika podatku od towarów i usług, zobowiązanego do obliczenia i  odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego oraz do wystawienia faktury VAT z tego tytułu w imieniu i na rzecz Dłużnika.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z  2022 r. poz. 931), zwanej dalej: „Ustawa o VAT” organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z  2022 r., poz. 479 t.j.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w  rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z  naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, ze zm.). Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 Ustawy o VAT wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i  budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w  imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 Ustawy o  VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w  związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i  usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

W analizowanej sytuacji Dłużnikiem jest Spółka prowadząca działalność gospodarczą. Pana zdaniem mimo, że Dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w  odniesieniu do transakcji sprzedaży opisanej nieruchomości, będzie występował w  charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. W  konsekwencji stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa Dłużnika, a zatem dostawa nieruchomości gruntowych wskazanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o  VAT, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT. Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 Ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z  miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503) kształtowanie i  prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i  kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i  warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W myśl art. 4 ust. 2 cyt. Ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w  drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W przypadku zbycia nieruchomości zabudowanych zastosowanie znajduje art. 43 ust. 1 pkt  10 Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z uregulowania tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a  dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z  budynku.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom (po spełnieniu określonych warunków) skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. Według art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT stanie się bezzasadne. Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy o VAT, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie to dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych, niezależnie od okresu ich używania przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie. Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W  tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 ustawy - Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z  jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z  gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i  urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT dotyczy budynków lub budowli w rozumieniu prawa budowlanego. Jeśli dany obiekt znajdujący się na działce nie spełnia definicji budynku lub budowli, zwolnienie nie ma zastosowania. Powyższe potwierdza również orzecznictwo, zgodnie z którym dopóki prowadzona inwestycja budowlana nie osiągnie etapu zaawansowania, w którym powstanie obiekt budowlany posiadający cechy budynku, dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT, ponieważ zwolnieniem nie są objęte potencjalne budynki, lecz obiekty rzeczywiście posiadające takie cechy, czyli posiadające minimum fundamenty, ściany i dach. Tytułem przykładu, w wyroku z 18 maja 2017 r. sygn. akt I FSK 1691/15 NSA wskazał, że przedmiotem art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT objęte są jedynie takie budynki, budowle lub ich części, które po wybudowaniu lub ulepszeniu nadają się do „oddania do użytkowania”, co wyklucza z ich zakresu przedmiotowego obiekty, które mają jedynie wylane ławy oraz ściany fundamentowe żelbetowe z częściowo wykonanymi podejściami przyłączy mediów.

Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 Ustawy o VAT, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o  których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione. Zatem, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem od towarów i  usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W analizowanej sprawie, Pana zdaniem sprzedaż nieruchomości stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 objętych księgą wieczystą KW (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług.

Dla działek nr 4, 5, 6, 7jako terenów, na których znajdują się nieskończone budynki - obiekty, które nie spełniają definicji budynku (nie posiadają wszystkich elementów niezbędnych, aby mogły być wykorzystane zgodnie z  przeznaczeniem), zaklasyfikowanych w MPZP jako „MN 1-10 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej” nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 (na terenie dopuszczalna jest zabudowa: to tereny budowlane), jak również art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a Ustawy o VAT (na gruncie nie znajdują się skończone budynki). Nie będzie również możliwe zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT z uwagi na podjęcie przez Pana udokumentowanych działań zmierzających do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia i braku odpowiedzi do dnia składania niniejszego wniosku. W konsekwencji w  przypadku sprzedaży działek ewidencyjnych nr 4, 5, 6, 7Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika VAT i będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego oraz wystawienia faktury w imieniu i na rzecz Dłużnika.

Działki nr 1, 2, 3 jako tereny zabudowane, odpowiednio działka ewidencyjna nr 1 z budowlą w postaci drogi oraz działki 2 i 3 zabudowane budynkami w rozumieniu prawa budowlanego, nie będą korzystały ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przewidzianego dla terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Jednocześnie Wnioskodawca nie posiada informacji pozwalających stwierdzić, czy sprzedaż będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy o VAT, czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Z uwagi na podjęcie przez Pana udokumentowanych działań zmierzających do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania ww. zwolnień i braku odpowiedzi do dnia składania niniejszego wniosku, na podstawie art. 43 ust. 21 Ustawy o VAT, należy przyjąć, że warunki dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT nie zostały spełnione. W konsekwencji w przypadku sprzedaży działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3 wystąpi Pan w charakterze podatnika VAT i będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego oraz wystawienia faktury w  imieniu i na rzecz Dłużnika.

Podsumowując, Pana zdaniem dokonana w drodze licytacji publicznej przez Pana dostawa działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 5439/9, objętych księgą wieczystą nr KW (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a Pan wystąpi w charakterze płatnika, zobowiązanego do obliczenia i  odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru oraz do wystawienia faktury z tego tytułu w imieniu i na rzecz Dłużnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” :

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:

płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z  dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w  imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o  podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i  odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

 ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o  podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w  sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel nieruchomości – jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

Ponadto należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan - jako Komornik Sądowy - sprzedaż w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Dłużnikiem w przedmiotowej sprawie jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której głównym przedmiotem działalności jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Dla obszaru, na którym znajduje się nieruchomość jest aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Działki ewidencyjne nr 1, 2 oraz 3 znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MN/U-4 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami, natomiast działki ewidencyjne nr 4, 5, 6 oraz 7 znajdują się na terenie oznaczonym symbolem MN1-10 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Nie posiada Pan informacji w jaki sposób Dłużnik wszedł w posiadanie działek o nr 1, 2, 3. 4, 5, 6, 7 oraz jaki był cel ich nabycia. Nie posiada Pan informacji w jaki sposób Dłużnik wykorzystywał nieruchomości w całym okresie ich posiadania oraz czy opisane we wniosku działki mające być przedmiotem licytacji były wykorzystywane w prowadzonej przez Dłużnika działalności gospodarczej i czy były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnych charakterze. Nie posiada Pan informacji czy przy nabyciu nieruchomości Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.  Działki nr 1, 2, 3 stanowią tereny zabudowane, odpowiednio działka ewidencyjna nr 1 z budowlą w postaci drogi oraz działki 2 i 3 zabudowane budynkami w rozumieniu prawa budowlanego (budynki dwulokalowe tzw. „bliźniaki"). Z kolei działki nr 4, 5, 6, 7 to tereny, na których znajdują się nieskończone budynki - obiekty, które nie spełniają definicji budynku (nie posiadają wszystkich elementów niezbędnych, aby mogły być wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem). Nie posiada Pan informacji, czy budynki/budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem licytacji zostały oddane do użytkowania i jeśli tak to kiedy oraz czy budynki/budowle znajdujące się na działkach mających być przedmiotem licytacji były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przed Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług i jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane budynki/budowle, wykonywał Dłużnik. W stosunku do wszystkich działek objętych niniejszym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego podjął Pan udokumentowane działania zmierzające do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania zwolnienia. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań zmierzających do pozyskania niezbędnych informacji od Dłużnika w celu ustalenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia i braku odpowiedzi do dnia składania niniejszego wniosku.

Pana wątpliwości dotyczą tego, czy dokonując sprzedaży w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, będzie Pan zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia i odprowadzenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z  tytułu dokonania dostawy towaru oraz do wystawienia faktury z tego tytułu.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że mając na uwadze fakt, że Dłużnikiem jest spółka, której głównym przedmiotem działalności jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków stwierdzić należy, że w  niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku wykorzystywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Dłużnika. Zatem przy dostawie w drodze licytacji komorniczej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 spełnione będą przesłanki do uznania Dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku Dłużnika - spółki.

W konsekwencji, dostawa przez Komornika w drodze licytacji komorniczej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w  art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i  równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy:

przez teren budowlany rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w  przepisach o  planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp. Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z  decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w  przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego, tj. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy:

pod pojęciem budynku rozumie się taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o  którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i  wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w  sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i  usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i  usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Przedmiotem licytacyjnej sprzedaży będą działki nr 1, 2 i 3, które stanowią nieruchomości zabudowane a zatem w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy także zauważyć, że przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala ustalić, czy planowana przez Pana sprzedaż w drodze licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanych, tj. działek nr 1, 2 i 3 będzie korzystała ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z wniosku, brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych informacji od Dłużnika.

Przedmiotem licytacyjnej sprzedaży będą także działki nr 4, 5, 6, 7, na których znajdują się obiekty, które nie spełniają definicji budynku (nie posiadają wszystkich elementów niezbędnych, aby mogły być wykorzystane zgodnie z  przeznaczeniem) ani budowli. Zatem przedmiotem licytacyjnej sprzedaży będą działki nr 4, 5, 6, 7, które stanowić będą grunty niezabudowane. Z opisu sprawy wynika, że dla terenu, na którym położone są działki nr 4, 5, 6 oraz 7obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z  którym stanowią one tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Tak więc do dostawy niezabudowanych działek nr 4, 5, 6 oraz 7nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku przewidziane w ww. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż działki te stanowią tereny budowlane.

Jednakże przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala ustalić, czy planowana przez Pana sprzedaż w drodze licytacji komorniczej nieruchomości niezabudowanych, tj. działek nr 4, 5, 6 oraz 7będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak wynika z wniosku, brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy poprzez przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Tym samym, sprzedaż w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Komornika nie była przedmiotem interpretacji.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży w trybie licytacji publicznej nieruchomości gruntowych, stanowiących działki ewidencyjne nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, będzie Pan zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru.

Pana wątpliwości dotyczą również obowiązku wystawienia faktury z tytułu dokonywanej dostawy nieruchomości.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1.organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2.komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Jak wskazano powyżej, będzie Pan jako komornik dokonywał sprzedaży w trybie licytacji działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7należących do Dłużnika, który w ramach tej transakcji będzie podatnikiem podatku VAT.

Zatem Pan jako płatnik, o którym mowa  w art. 18 ustawy, zobowiązany będzie do obliczenia i uiszczenia podatku VAT z tytułu dokonanej w imieniu Dłużnika dostawy w trybie licytacji działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7oraz do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz Dłużnika, stosownie do treści art. 106c ustawy zawierającej wszystkie elementy faktury.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazuję również, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

‒  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00