Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.729.2022.1.IG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (dalej Powiat) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powiat zamierza wystąpić o wsparcie projektu pn. „(…)” (dalej Projekt) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

Realizacja projektu polegać będzie na:

robotach rozbiórkowych (frezowaniu nawierzchni jezdni, krawężników),

robotach ziemnych,

wykonaniu odwodnienia odcinka objętego inwestycją,

budowie chodnika oraz ułożeniu krawężników i obrzeży,

przebudowie infrastruktury towarzyszącej (branża elektryczna i teletechniczna),

przełożeniu istniejących zjazdów,

przebudowie przepustu,

przebudowie poboczy oraz wzmocnieniu podbudowy jezdni wraz z wymianą jej nawierzchni,

prowadzeniu nadzoru inwestorskiego,

promocji projektu (tablica informacyjno-promocyjna).

Wykonanie inwestycji przyczyni się do poprawy infrastruktury drogowej na terenie Powiatu. Realizatorem ww. zadań w imieniu Powiatu będzie Zarząd Dróg Powiatowych w (…) (dalej ZDP (…), który jest budżetową jednostką organizacyjną bezpośrednio podlegającą Powiatowi. ZDP (…) nie posiada osobowości prawnej. ZDP (…) ogłosi zamówienie publiczne na wykonanie dokumentacji budowlano-wykonawczej oraz robót budowlanych. ZDP (…) podpisze umowy z wykonawcami usług i robót budowlanych w ramach realizowanych zadań w projekcie.

Faktury będą wystawiane na Powiat. Odbiorcą faktur będzie ZDP (…), które pokryje należności za wystawione faktury ze środków przekazanych przez Powiat.

Realizowany projekt należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526). Powstała w ramach projektu infrastruktura, tj. przebudowany odcinek drogi powiatowej będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Powiat nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierane opłaty za korzystanie z powstałej infrastruktury jak również powstała infrastruktura nie będzie dzierżawiona osobom trzecim. Powiat (dalej Powiat) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powiat zamierza wystąpić o wsparcie projektu pn. „(…)” (dalej Projekt) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

Realizacja projektu polegać będzie na:

robotach rozbiórkowych (frezowaniu nawierzchni jezdni, krawężników),

robotach ziemnych,

wykonaniu odwodnienia odcinka objętego inwestycją,

budowie chodnika oraz ułożeniu krawężników i obrzeży,

przebudowie infrastruktury towarzyszącej (branża elektryczna i teletechniczna),

przełożeniu istniejących zjazdów,

przebudowie przepustu,

przebudowie poboczy oraz wzmocnieniu podbudowy jezdni wraz z wymianą jej nawierzchni,

prowadzeniu nadzoru inwestorskiego,

promocji projektu (tablica informacyjno-promocyjna).

Wykonanie inwestycji przyczyni się do poprawy infrastruktury drogowej na terenie Powiatu. Realizatorem ww. zadań w imieniu Powiatu będzie Zarząd Dróg Powiatowych w (…) (dalej ZDP (…), który jest budżetową jednostką organizacyjną bezpośrednio podlegającą Powiatowi. ZDP (…) nie posiada osobowości prawnej. ZDP (…) ogłosi zamówienie publiczne na wykonanie dokumentacji budowlano-wykonawczej oraz robót budowlanych. ZDP (…) podpisze umowy z wykonawcami usług i robót budowlanych w ramach realizowanych zadań w projekcie.

Faktury będą wystawiane na Powiat. Odbiorcą faktur będzie ZDP (…), które pokryje należności za wystawione faktury ze środków przekazanych przez Powiat.

Realizowany projekt należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526). Powstała w ramach projektu infrastruktura, tj. przebudowany odcinek drogi powiatowej będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Powiat nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierane opłaty za korzystanie z powstałej infrastruktury jak również powstała infrastruktura nie będzie dzierżawiona osobom trzecim. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki, które zostaną poniesione w ramach Projektu, będą związane z wykonywaniem przez Powiat działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności Powiatu w ramach reżimu publicznoprawnego).

Pytanie

Czy Wnioskodawcy - Powiatowi, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. W rozumieniu art. 15 ustawy, tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierzają Państwo wystąpić o wsparcie projektu pn. „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

Realizacja projektu polegać będzie na:

robotach rozbiórkowych (frezowaniu nawierzchni jezdni, krawężników),

robotach ziemnych,

wykonaniu odwodnienia odcinka objętego inwestycją,

budowie chodnika oraz ułożeniu krawężników i obrzeży,

przebudowie infrastruktury towarzyszącej (branża elektryczna i teletechniczna),

przełożeniu istniejących zjazdów,

przebudowie przepustu,

przebudowie poboczy oraz wzmocnieniu podbudowy jezdni wraz z wymianą jej nawierzchni,

prowadzeniu nadzoru inwestorskiego,

promocji projektu (tablica informacyjno-promocyjna).

Faktury będą wystawiane na Powiat. Realizowany projekt należy do zadań własnych Powiatu. Powstała w ramach projektu infrastruktura, tj. przebudowany odcinek drogi powiatowej będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Powiat nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów, w szczególności nie będą pobierane opłaty za korzystanie z powstałej infrastruktury jak również powstała infrastruktura nie będzie dzierżawiona osobom trzecim.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań w Projekcie.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że realizacja inwestycji nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W analizowanym przypadku nie będą Państwo ponosili wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będą działali w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego projektu nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00