Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.291.2022.1.MK

Konsekwencje braku przesłania do Systemu raportu odbioru

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące konsekwencji braku przesłania do Systemu raportu odbioru, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący konsekwencji braku przesłania do Systemu raportu odbioru, wpłynął 29 grudnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

[…] (dalej „Spółka”) jest podatnikiem podatku akcyzowego i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usługowo magazynuje i tankuje paliwa lotnicze […] o kodzie CN 2710 19 21 oraz benzynę lotniczą […] CN 2710 12 31 (dalej: „paliwa” lub „paliwa lotnicze”) będące własnością innych podmiotów, z którymi ma zawarte stosowne umowy na wykonywane usługi. Spółka prowadzi […] składy podatkowe […]. Ponadto Spółka prowadzi działalność jako podmiot pośredniczący.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka będąc podmiotem wysyłającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, dostarcza wyroby akcyzowe - paliwa lotnicze, objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do innych podmiotów pośredniczących jak i podmiotów zużywających. Przemieszczanie wskazanych wyrobów realizowane jest na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy (dalej: e-DD) z zastosowaniem Systemu tj. krajowego systemu teleinformatycznego służącego do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Spółka będąc podatnikiem akcyzy, względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną jak i wyroby zwolnione, uznając się za podatnika, którego w tym zakresie nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy nie dotyczy.

W świetle art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą konsekwencji braku przesłania do Systemu przez jej odbiorców raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane, w terminie 30 dni licząc od daty wysłania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy na podstawie e-DD. Dotychczas tylko w jednym przypadku, do Spółki w terminie 30 dni od wydania, nie wrócił raport odbioru. Dotyczyło to wydania […]. Podatek akcyzowy od wskazanego wydania paliw na e-DD został uwzględniony w deklaracji za miesiąc […].

Pytania

1)Czy w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc, na który ten dzień przypada?

2)W sytuacji, w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy Spółka jako podatnik akcyzy powinna dokonać wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy?

3)W sytuacji, w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy Spółka jako podatnik akcyzy powinna dokonać korekty miesięcznej deklaracji akcyzowej, w której pierwotnie ujęte zostało przemieszczenie wyrobów zwolnionych, w ten sposób, że przemieszczenie to po korekcie nie powinno być ujęte w tej deklaracji?

4)W sytuacji, w której odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca - czy Spółka jako podatnik akcyzy po otrzymaniu raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia i złożeniu wniosku o zwrot zapłaconej akcyzy na podstawie art. 46p ustawy, powinna dokonać korekty którejś z miesięcznych deklaracji akcyzowej, w których zgodnie z pytaniem 1 zostało wykazane realne zobowiązanie akcyzowe lub obrót zwolniony z tytułu realizowanego wydania wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego?

Państwa stanowisko w sprawie

1)W sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc w którym ten dzień przypada.

2)Spółka jako podatnik akcyzy, w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna dokonać wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

3)Spółka jako podatnik akcyzy nie powinna dokonywać korekty miesięcznej deklaracji akcyzowej, w której pierwotnie ujęte zostało przemieszczenie wyrobów zwolnionych, w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy.

4)Także w przypadku, gdy Spółka po otrzymaniu raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia wystąpi z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy nie ma obowiązku wykonywać korekty złożonych już deklaracji miesięcznych, w których wykazała wydanie zwolnione lub realne opodatkowanie w związku z upływem terminu na zakończenie przemieszczenia.

Uzasadnienie:

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 46a pkt 1 lit. a) - f) ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli:

- wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego (i odpowiednio ich zwrot),

- wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego (i odpowiednio ich zwrot).

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy, rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosownie do treści art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy wymaga natomiast odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e ustawy i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z art. 46b ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni licząc od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanych w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Co do zasady w sytuacji wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, z dniem wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy zobowiązanie podatkowe, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonym w przepisach prawa podatkowego. Zobowiązanie podatkowe tworzy dla podatników obowiązek uiszczenia podatku, a dla organu podatkowego uprawnienie, będące zarazem także obowiązkiem, do żądania takiej zapłaty, jej przyjęcia lub egzekwowania należnej sumy z zastosowaniem przewidzianych środków przymusu. Tym niemniej nie zawsze obowiązek podatkowy przekształci się w zobowiązanie podatkowe. Zobowiązanie to nie powstanie, np. jeśli podatnik skorzysta z określonego zwolnienia podatkowego, do którego będzie uprawniony na podstawie przepisów szczególnych zawartych np. w aktach kształtujących konstrukcję poszczególnych podatków. Zwolnienie podatkowe powoduje, że istniejący obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe.

Tym samym, w przypadku przemieszczenia wyrobów zwolnionych realizowanych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, a także z podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, które odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, nie powstanie zobowiązanie podatkowe. W sytuacji, w której prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący będący podmiotem wysyłającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, następnego dnia w którym upłynęło 30 dni od dnia wysyłania wyrobów, powinien rozpoznać obowiązek podatkowy. Podstawą rozpoznania obowiązku podatkowego jest art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy. A jak stanowi art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest między innymi zakończenie przemieszczania w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy.

W przypadku przemieszczenia, które odbywa się poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, gdy brak terminowego otrzymania raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, zastosowanie znajdzie reguła określona w art. 21 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W kontekście analizowanego zagadnienia należy zaznaczyć, że z dniem 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Od 1 lipca 2021 r., wprowadzono obowiązek składania przez podatników deklaracji za okres kwartalny (deklaracja AKC-KZ), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. W sytuacji w której podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie dotyczy. Wynika to z obowiązujących od dnia 1 lipca 2021 r. nowelizacji przepisów, a także zmiany w której ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a.

Powyższe oznacza że, obowiązek składania deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ustawy jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już co do zasady obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W konsekwencji Spółka w deklaracjach miesięcznych ujmuje wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe (w tym względem wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy) jak i zastosowano zwolnienie.

Podatnik składając deklaracje miesięczne, co do zasady obowiązany jest do złożenia formularza głównego i formularzy w zakresie poszczególnych grup wyrobów akcyzowych wobec których wystąpi obowiązek deklaracyjny. To jakie to będą formularze szczegółowe wynika z zaistniałego w danym okresie rozliczeniowym stanu faktycznego względem poszczególnych wyrobów akcyzowych. Tym samym w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna w zakresie wyrobów zwolnionych na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych i w konsekwencji ująć to przemieszczenie w deklaracji za miesiąc, w którym ten dzień przypada.

Jeżeli chodzi o kwestie związane z opłacaniem podatku akcyzowego, należy odwołać się do art. 23 ust. 1 ustawy. Na podstawie tego przepisu podmioty prowadzące składy podatkowe zostały zobowiązane do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Niemniej jednak wpłaty dzienne, stanowiące zaliczkę na akcyzę, powinny być dokonywane przez podmioty prowadzące składy podatkowe, stosownie do art. 23 ust. 2 ustawy, wyłącznie w zakresie wyrobów wobec których nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jednocześnie powstało zobowiązanie podatkowe.

W przypadku braku otrzymania w terminie raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, mamy do czynienia z wyrobami będącymi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dlatego w ich przypadku, znajdzie zastosowanie ogólna zasada określona w art. 21 ustawy zgodnie z którą obowiązek obliczenia i wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, następuje w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak wspomniano z dniem 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji akcyzowych. Oprócz wprowadzenia nowego obowiązku składania przez podatników deklaracji za okres kwartalny, który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, podatnicy akcyzy w sytuacji, w której składają deklaracje za okresy miesięczne, powinni ujmować w nich oprócz wyrobów opodatkowanych stawką pozytywną także wyroby objęte stawką zerową i/lub wyroby zwolnione.

Tym samym obowiązek ujęcia przez Spółkę w deklaracji miesięcznej wyrobów zwolnionych, wynika z wyprowadzenia ich ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i przemieszczenia odpowiednio, w zakresie wyrobów zwolnionych do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego. W sytuacji nieotrzymania w terminie raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport nie oznacza to, że wyroby te nie zostały wyprowadzone w procedurze zwolnienia ze względu na przeznaczanie, ale że w związku z nie dochowaniem warunku zwolnienia powstał obowiązek podatkowy w terminie 30 dni licząc od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanych w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Co więcej zgodnie z regulacją zawartą w art. 46p ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3, przysługuje zwrot kwoty akcyzy podmiotowi, który dokonał zapłaty akcyzy od wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na jego wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek o zwrot akcyzy, jak wskazuje art. 46p ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym może być złożony w terminie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy, na co wskazuje art. 46p ust. 2  ustawy.

W związku z powyższym z uwagi na fakt, iż wyroby te nie utraciły swojego statusu akcyzowego, nie ma konieczności dokonywania korekty deklaracji miesięcznej, w której pierwotnie ujęte zostały wyroby wyprowadzone poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy z e-DD, w sytuacji w której podmiot dokonał zapłaty akcyzy w związku z nieotrzymaniem raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie określonym w art. 46b ust. 3 ustawy.

W podobnym stanie faktycznym, jak przedstawiony w niniejszym wniosku wydane już zostały interpretacje podatkowe o numerach nr 0111-KDIB3-3.4013.206.2022.2.MK i 0111-KDIB3-3.4013.207.2022.2.MK, w których potwierdzona została prawidłowość przedstawionej powyżej argumentacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. Z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 12, 18b lit. a, 18c, 21, 22, 23, 26 lit. b, 27, 28, 31 lit. b oraz 32 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- dokument zastępujący e-DD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;

- sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

- podmiot zużywający - podmiot:

a)mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

-art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

-art. 32 ust. 1 pkt 3;

- podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;

- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;

- raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;

- podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

- podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie z art. 21 ust. 1, 2, 3 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.), 5 ustawy:

1.Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

3.Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

1)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

2)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

3)do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

4)do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.

5.Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.

Na podstawie art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2707, dalej „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. (z zastrzeżeniem pkt 5, który wchodzi w życie 13 lutego 2023 r.):

w art. 21 w ust. 3:

a) w pkt 1a skreśla się wyrazy ,,albo art. 78 ust. 1 pkt 3b”,

b) w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:

,,5)do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;

6)do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy”.

Stosownie do art. 23 ustawy:

1.Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

2.Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

3.Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.

4.Wpłaty dzienne obniża się o:

1)kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

a)następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze,

b)następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego,

c)następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:

-zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

-właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

2)kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

5.Nadpłatę wpłat dziennych wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1, rozlicza się przy wpłatach dziennych za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

6.Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych:

1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1

Na podstawie art. 1 pkt 9 ustawy zmieniającej, która weszła w życie 1 stycznia 2023 r.:

art. 24e:

a)w ust. 1a po wyrazach ,,o której mowa w ust. 1” dodaje się wyrazy ,, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a”,

b)po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi że:

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W kontekście analizowanej sprawy wskazać ponadto należy, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest m.in., zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy:

przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Stosownie do art. 46a pkt 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

a)ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,

b)od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

c)ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,

d)od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,

e)od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,

f)od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,

g)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,

h)od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,

i)ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,

j)od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,

k)z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.

Jak z kolei stanowi art. 46b ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy:

1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:

1)wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e;

2.Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:

1)odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane;

3.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Ponadto zgodnie z art. 46p ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy:

1.W przypadku:

1)otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3,

- przysługuje zwrot kwoty akcyzy podmiotowi, który dokonał zapłaty akcyzy od wyrobów akcyzowych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na jego wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

2.Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony w terminie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zaznaczenia na wstępie wymaga fakt, że wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady powoduje powstanie zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji obowiązek zapłaty akcyzy i złożenia odpowiedniej deklaracji przez podatnika prowadzącego skład podatkowy, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy, niemającego w sprawie zastosowania.

Zobowiązanie podatkowe nie powstanie co do zasady natomiast w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem. Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza bowiem, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób objęty/czynność objęta zwolnieniem od podatku nie podlega efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Zwolnienie podatkowe powoduje, że istniejący obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe.

Niemniej w przypadku zastosowania zwolnienia na podmiocie prowadzącym skład podatkowy ciąży obowiązek ujęcia wyrobów objętych zwolnieniem w odpowiedniej deklaracji.

Równocześnie naruszenie warunków do zastosowania zwolnienia, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi również, niezależny względem wcześniejszych czynności, przedmiot opodatkowania akcyzą, czego konsekwencją jest ciążący na podatniku obowiązek uiszczenia podatku i złożenia odpowiedniej deklaracji.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są konsekwencje ciążące na Spółce w sytuacji w której po dostarczeniu do podmiotu odbierającego wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, Spółka nie otrzyma raportu odbioru (albo dokumentu zastępującego raport odbioru) lub otrzyma go po upływie ustawowego terminu.

Jak wynika z treści art. 46b ust. 3 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Przepis ten koresponduje z warunkiem zwolnienia, określonym w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy (mającym zastosowanie również w przypadkach stosowania zwolnień wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Dz.U. z 2021 r. poz. 1178), który wraz z pozostałymi ustanowionymi warunkami, łącznie umożliwia realizację zwolnienia.

Oznacza to, że brak sporządzenia raportu odbioru przez podmiot odbierający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy, w terminie przewidzianym w art. 46b ust. 3 ustawy, powoduje co do zasady naruszenie warunków zwolnienia, czego konsekwencją jest powstanie po stronie podmiotu wysyłającego, następnego dnia po upływie terminu przewidzianego w art. 46b ust. 3 ustawy, obowiązku podatkowego z tytułu dostarczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W konsekwencji podmiot wysyłający staje się podatnikiem z tytułu ww. czynności, obowiązanym do zapłaty należnej akcyzy wg obowiązujących stawek i złożenia deklaracji na zasadach ogólnych wynikających z art. 21 ust. 1 ustawy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, z przysługującym ewentualnym prawem do zwrotu zapłaconego podatku, na zasadach uregulowanych w art. 46p ustawy, przy czym prawo do zwrotu nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy i treści sformułowanych pytań, Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego w sytuacji, w której Spółka będąc podmiotem wysyłającym wyroby w zwolnieniu, nie otrzyma raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru w terminie na zakończenie przemieszczenia, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, powinna rozpoznać obowiązek podatkowy następnego dnia po upływie 30 dni od dnia wysłania wyrobów zwolnionych, ująć to naruszenie w deklaracji za miesiąc, w którym ten dzień przypada i dokonać zapłaty należnej akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczny okres rozliczeniowy do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Spółka, w ocenie Organu nie powinna także dokonywać korekty złożonej deklaracji, w której pierwotnie ujęta została sprzedaż wyrobów objętych zwolnieniem jak i korekty deklaracji w której wykaże opodatkowanie wyrobów w związku z naruszeniem warunków zwolnienia, w sytuacji otrzymania raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru po upływie terminu na zakończenie przemieszczenia i złożeniu wniosku o zwrot zapłaconej akcyzy na podstawie art. 46p ustawy. Względem bowiem wyrobów akcyzowych wobec których podmiot odbierający w ustawowym terminie nie sporządził raportu odbioru, powstał obowiązek podatkowy z tytuły innej czynności (określonej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy), niż z tytułu tej która była podstawą do złożenia deklaracji wobec której Wnioskodawca powziął wątpliwości co do konieczności korekty. Również fakt otrzymania raportu odbioru po terminie i wystąpienie o zwrot na podstawie art. 46p ustawy nie zmienia prawidłowości wykazania czynności wobec których wystąpił już obowiązek deklaracyjny.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do pytań nr 1-4, uznać należy za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanych przez Państwa pytań i Państwa sytuacji prawopodatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00