Kiedy jednostka może należność uznać za nieściągalną
PROBLEM
Kiedy i na podstawie jakiego dokumentu jednostka może należność uznać za nieściągalną i dokonać usunięcia należności i odpisu aktualizującego z ksiąg rachunkowych, oraz naliczania odsetek? Czy wystarczające jest komornicze postanowienie o umorzeniu postępowania? Stan faktyczny: Samorządowa jednostka budżetowa (DPS), naliczył w 2019 kontrahentowi kar umowną z tyt. nie wywiązania się z zawartej umowy. Kontrahent nie zakwestionował słuszności powstałego zobowiązania (należność bezsporna), ale go nie uregulował. DPS skierował w listopadzie 2020 sprawę do Sądu i na dzień 31.12.2020 dokonał odpisu aktualizującego wartość należności uznając wysokie prawdopodobieństwo nieściągalności – brak reakcji na wezwania do zapłaty i pojawiające się informacje o licznych długach kontrahenta, w tym informacja z Urzędu Skarbowego o wysokim zadłużeniu podatkowym. W styczniu 2021 (DPS) otrzymał sądowy nakaz zapłaty przez dłużnika kwoty stanowiącej sumę naliczonej kary, kosztów procesu i należnych ustawowych odsetek za opóźnienie (tytuł wykonawczy), dokonano podwyższenia wartości należności i jednocześnie odpisu aktualizującego jej wartość. W związku z dalszym brakiem zapłaty DPS wystąpił do komornika sądowego (na podstawie tytułu wykonawczego) o egzekucję w przedmiotowej sprawie. W 07.2021 komornik zawiadomił iż postępowanie jest obecnie całkowicie bezskuteczne – nie ma żadnego majątku, natomiast prowadzonych jest w stosunku do niego kilkanaście postępowań. Komornik umorzył postępowanie egzekucyjne na podstawie art. 824 §1 p.3 kpc.
