Udzielanie ulg w spłacie należności pieniężnych – błędy w uchwałach
Rada gminy określa w uchwale szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, a także ustala warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga będzie stanowić pomoc publiczną. Wskazuje również organ lub osoby uprawnione do udzielania tych ulg. W praktyce rady gminne zbyt dosłownie traktują użyte w delegacji ustawowej określenie „szczegółowe” – popełniając błędy, które są punktowane przez organy nadzoru, a same uchwały – unieważniane.
Regulacja art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) stanowi, że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym, mogą być umarzane, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący JST. Liczba orzeczeń i rozstrzygnięć nadzorczych wskazuje, że rady gmin nie radzą sobie z prawidłową redakcją uchwał w sprawie ulg. Poniżej omawiamy najczęściej popełniane błędy, które prowadzą do nieważności całego aktu.
Przesłanki ustawowe zastosowania ulg
Z urzędu | Na wniosek dłużnika |
|---|---|
Należności mogą być z urzędu umarzane w całości, jeżeli: • osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 tys. zł, • osoba prawna została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie, |
