Kiedy umorzyć postępowanie o dostęp do informacji publicznej
Jednym ze sposobów zakończenia postępowania zainicjowanego wnioskiem o dostęp do informacji publicznej jest wydanie decyzji o umorzeniu tego postępowania. Taka forma zakończenia postępowania stosowana jest przede wszystkim wtedy, kiedy organ – ze względu na brak możliwości technicznych – nie może udostępnić informacji zgodnie z wnioskiem.
Informacja publiczna, która nie została wcześniej udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, podlega udostępnieniu na wniosek (zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej; dalej: u.d.i.p.). Adresat wniosku jest nim związany. W konsekwencji nie jest upoważniony do żądania od wnioskodawcy sprecyzowania lub uzupełnienia wniosku. Dotyczy to m.in. zakresu żądanej informacji. Czyli to wniosek wyznacza granice, w jakich ma zostać udzielona informacja (zob. wyrok NSA z 21 kwietnia 2022 r.; sygn. akt III OSK 4546/21). Związanie wnioskiem nie dotyczy zresztą samego tylko zakresu informacji – ale również sposobu jej udostępnienia.
Dysponent informacji jest związany wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia i nie może go bez zgody wnioskodawcy modyfikować.
Wyrok WSA w Poznaniu z 18 czerwca 2020 r., sygn. akt IV SAB/Po 47/20
Tym samym ewentualne udostępnienie informacji publicznej w sposób inny, niż wskazał to wnioskodawca (bez wcześniejszego zmodyfikowania przez niego wniosku), będzie równoznaczne z bezczynnością organu. Zapewne w takim przypadku bezczynność nie zostanie zakwalifikowana jako rażąca. Ale nie zmienia to faktu, że sama ewentualna skarga zostanie przez sąd administracyjny uznana za zasadną.
