Wątpliwe wyłączenie z postępowania
Konflikt interesów oraz związana z tym konieczność wyłączenia osób z procedury przetargowej stanowi zagadnienie kluczowe dla zachowania bezstronności przez zamawiającego podczas udzielania zamówienia publicznego. Niestety obowiązująca regulacja nie jest pozbawiona niejasności, co może utrudniać jej prawidłowe stosowanie.
Problematyka wyłączenia osób wykonujących czynności w postępowaniu przetargowym została uregulowana w art. 56 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Zapisy te nieco odbiegają od starego Pzp i dodatkowo wykorzystują nie do końca jasne sformułowania. Może to rodzić praktyczne wątpliwości podczas ich stosowania. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na brak legalnej definicji najważniejszego dla tego zagadnienia pojęcia – konfliktu interesów. Zostało ono jednak dookreślone w uzasadnieniu do projektu ustawy, w którym wskazano, że przez konflikt interesów należy rozumieć każdą sytuację, w której bezstronność lub niezależność osób działających po stronie zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest lub może być postrzegana jako zagrożona z uwagi na posiadanie bezpośredniego lub pośredniego interesu finansowego, ekonomicznego lub osobistego w określonym rozstrzygnięciu tego postępowania.
