Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.809.2022.2.MJ

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: – 74.90.12.0: usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; – 62.02.10.0 (doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego), ex 62.01.1 (związane z oprogramowaniem), ex 62.02 (związane z doradztwem w zakresie oprogramowania) - 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 10 i 12 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022. Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Indywidualną działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2 stycznia 2017 r. pod nazwą X. W dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonywał rozliczeń stosując podatek liniowy przewidziany w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla celów działalności Wnioskodawca prowadził dokumentację podatkową w formie książki przychodów i rozchodów.

Wg wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej działalność gospodarcza w przeważającym zakresie to 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, natomiast pozostała wykonywana działalność to 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (wykreślone) oraz 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zawarł następujące umowy o współpracę w charakterze:

A.Sprzedawcy:

A.1. Ze spółką X Sp. z o.o. z siedzibą w A. (XX-XXX) ul. B1, nr XXX z 2 grudnia 2019 r., zwaną w tej umowie Zamawiającym.

W ramach umowy Wnioskodawca świadczy następujące usługi: aktywne poszukiwanie w zakresie przedmiotu swojej działalności nowych klientów i partnerów Zamawiającego, utrzymanie relacji z dotychczasowymi klientami i partnerami Zamawiającego, stałe pośredniczenie w zawieraniu umów przez Zamawiającego z klientami i partnerami dotyczących świadczenia usług informatycznych przez Zamawiającego, w tym m.in. sporządzenie ofert, negocjacje cen, oferowanie produktów i usług Zamawiającego klientom i partnerom w zamian za prowizję określoną w § 6 ww. umowy, udział w spotkaniach, konferencjach, telekonferencjach, itp. z potencjalnym lub obecnym klientem lub partnerem.

Z tytułu świadczenia ww. usług Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe oraz prowizję w wysokości 10% od marży umowy lub zamówienia netto (bez VAT) potwierdzonych przez przedstawiciela Zamawiającego, w zależności od klienta, projektu, zaangażowania Wnioskodawcy, wartości umowy, przy czym:

a)prowizja będzie naliczana po wystawieniu faktury klientowi przez Zamawiającego,

b)jeżeli umowa zakłada rozliczenie typu time&material i jej wartość nie jest znana w chwili jej zawierania, prowizja będzie naliczana od każdej wystawionej klientowi faktury przez Zamawiającego w ramach danej umowy jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od jej zawarcia,

c)jeżeli umowa zakłada podział wynagrodzenia umownego na etapy, prowizja będzie naliczana od każdej wystawionej klientowi faktury przez Zamawiającego w ramach danej umowy.

Kwota prowizji należnej za doprowadzenie do zawarcia określonej umowy będzie każdorazowo potwierdzana przez Strony po pojawieniu się szansy na zawarcie nowej umowy co najmniej w formie e-mail (przy czym z korespondencji musi wynikać wprost akceptacja obydwu Stron) przy uwzględnieniu rodzaju klienta, branży, projektu czy stopnia zaangażowania Wnioskodawcy i stopnia skomplikowania koniecznych do podjęcia przez Wnioskodawcę czynności związanych z zawarciem tej umowy.

W przypadku, gdy stopień skomplikowania czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę lub istotność danej umowy dla Zamawiającego są wyjątkowo wysokie, prowizja może być wyższa niż wskazana w zdaniu pierwszym powyżej, co również wymaga uzgodnień Stron. Wnioskodawca będzie samodzielnie naliczał należną mu prowizję w okresach kwartalnych, w 5 dni roboczych po zakończeniu każdego kwartału kalendarzowego i w tym terminie wystawi odpowiednią fakturę, chyba że nie posiada wszystkich danych. Wówczas, na żądanie Wnioskodawcy, Zamawiający niezwłocznie przedstawi dokumenty wskazujące i potwierdzające podstawy rozliczenia prowizji. Zamawiający zobowiązuje się do poniesienia zaakceptowanych kosztów związanych z wykonaniem Umowy wg dostarczonych faktur i dokumentów, wskazanych na Rozliczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 4 Umowy.

Ww. usługi są na bieżąco dokumentowane fakturami VAT i w chwili obecnej stanowią jedyne źródło przychodów z tyt. działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz są głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy.

A.2. Ze spółką Y Sp. z o.o. z siedzibą: ul. C1, XX-XXX B., umowa z 1 stycznia 2021 r., zwaną w tej Umowie Zlecającym, na podstawie której do 31 marca 2022 r. działał jako Agent.

W ramach ww. umowy świadczył następujące usługi: w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, pozyskiwanie klientów i zamówień na oferowane przez Zlecającego i jego Partnerów usługi - przez pozyskanie Klienta dla Zlecającego Strony zgodnie rozumieją sytuację, w której Wnioskodawca w wyniku własnej bezpośredniej działalności, własnym staraniem i kosztem doprowadza do zawarcia z Klientem przez Zlecającego umowy o świadczenie usług. Szczegółowe obowiązki Wnioskodawcy: informowanie klientów o usługach świadczonych przez Zlecającego, pozyskiwanie na rzecz Zlecającego klientów na określone przez Strony usługi oferowane przez Zlecającego, posługiwanie się w ramach działalności na rzecz Zlecającego wyłącznie wzorami umów, regulaminami, cennikami i innymi dokumentami dostarczonymi przez Zlecającego pod rygorem odpowiedzialności odszkodowawczej Wnioskodawcy wobec Zlecającego, nadzór nad osobami trzecimi, którymi Wnioskodawca posługuje się przy wykonywaniu Umowy, uzyskiwanie od Zlecającego wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do należytego wykonywania Umowy, pozyskiwanie własnym staraniem i na własny koszt, zgodnie z obowiązującym prawem danych klientów potencjalnie zainteresowanych usługami świadczonymi przez Zlecającego, weryfikowanie informacji przekazywanych przez klienta, w szczególności sprawdzanie ich pod względem wiarygodności i kompletności, informowanie Zlecającego na bieżąco o każdej złożonej klientom ofercie poprzez wysłanie Zlecającemu odpowiedniej informacji, niezwłoczne zawiadomienie Zlecającego o każdej przeszkodzie w realizacji Umowy i konsultowanie ze Zlecającym sposobów usunięcia tych przeszkód, uzyskiwanie każdorazowo informacji od Zlecającego o możliwościach i dacie rozpoczęcia świadczenia przez Zlecającego usług na rzecz danego klienta.

Do obowiązków Zlecającego należy: dostarczanie Wnioskodawcy aktualnych wzorów dokumentów niezbędnych do wykonywania przedmiotu Umowy, dostarczanie Wnioskodawcy informacji, materiałów promocyjno-marketingowych i narzędzi, potrzebnych do należytego wykonania Umowy, zapewnienie Wnioskodawcy współpracy w zakresie potrzebnym do należytego wykonania Umowy, w szczególności poprzez wyznaczenie osoby upoważnionej do udzielania Agentowi wsparcia i informacji w zakresie świadczonych przez Zlecającego usług,

Z tytułu świadczenia ww. usług Wnioskodawcy przysługiwało wynagrodzenie składające się z dwóch części: ryczałtowej i prowizyjnej z tytułu zawarcia z Klientem przez Zlecającego umowy o świadczenie usług, ale wyłącznie w przypadku, jeśli do jej zawarcia doszło w wyniku własnej, bezpośredniej działalności Wnioskodawcy.

Wypłata miesięcznej części ryczałtowej uzależniona była od osiągniecia przez Wnioskodawcę celu polegającego na uzyskaniu w kwartale minimalnej ilości 5 zamówień od Klientów na usługi oferowane przez Zlecającego. W przypadku nieosiągnięcia ustalonych celów wartość części ryczałtowej zostanie pomniejszona proporcjonalnie do wartości faktycznie osiągniętych wskaźników. Wysokość części prowizyjnej wynosiła 6,5% marży brutto uzyskiwanej z usług realizowanych przez Zlecającego na podstawie zamówień pozyskanych staraniem Wnioskodawcy. Kwotę wynagrodzenia w części prowizyjnej Zlecający określał dla każdej usługi z osobna. Marża brutto stanowiła różnicę pomiędzy uśrednionym jednomiesięcznym przychodem z tytułu świadczenia danej usługi w okresie jej świadczenia wynikającym z umowy lub zamówienia oraz uśrednionym jednomiesięcznym kosztem bezpośrednim jej świadczenia. Wypłata części prowizyjnej przysługiwała Agentowi począwszy od drugiego okresu rozliczeniowego świadczenia usługi, za którą Zlecającemu przysługiwało wynagrodzenie od Klienta, pod warunkiem otrzymania od Klienta wynagrodzenia za poprzedni okres rozliczeniowy. Wnioskodawca wykonywał swoje czynności wynikające z Umowy na własny koszt, w dowolnym miejscu i czasie oraz w dogodny dla niego sposób, zapewniając rzetelną i staranną realizację zobowiązań wynikających z Umowy. Zlecający nie ponosił jakichkolwiek konsekwencji działań Wnioskodawcy niezgodnych z Umową, a poza wskazanym powyżej wynagrodzeniem, Wnioskodawca nie mógł żądać żadnego zwrotu wydatków związanych z wykonaniem niniejszej Umowy, ani żadnego dodatkowego wynagrodzenia, a w szczególności świadczenia wyrównawczego lub wynagrodzenia za ograniczenie działalności konkurencyjnej.

Ww. usługi zostały udokumentowane w 2022 r. fakturami VAT na łączną kwotę 5 385 zł netto, z czego ostatni przychód z tyt. ww. umowy został osiągnięty 31 marca 2022 r., a Wnioskodawca nie wykonuje obecnie tej umowy i nie uzyskuje z tego tytułu przychodów.

B.Usługi doradztwa informatycznego na podstawie umowy z 1 czerwca 2022 r. z firmą Z Sp. z o.o., z siedzibą XX-XXX B, ul. D1, zwaną w tej Umowie Spółką.

Wg umowy usługi miały obejmować zarządzanie projektami informatycznymi, projektowanie oraz realizację systemów informatycznych, doradztwo w zakresie informatyzacji, doradztwo w prowadzeniu działalności gospodarczej i zarządzania. Wykonanie ww. usług poprzedziły płatne konsultacje Wnioskodawcy ze Spółką, rozliczane wg kwot umówionych uprzednio ze Spółką stosownie do analizowanego obszaru działalności Spółki.

Usługi objęte umową i faktycznie wykonane przez Wnioskodawcę to: doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z postanowieniami umowy z tytułu świadczenia ww. usług Spółka zapłaciła Wnioskodawcy wynagrodzenie, za wykonanie usług zleconych w danym okresie rozliczeniowym, które zostały udokumentowane w 2022 r. fakturami VAT na łączną kwotę 20 847,50 zł netto, z czego ostatni przychód z tyt. ww. umowy został osiągnięty 30 czerwca 2022 r., Wnioskodawca nie wykonuje obecnie tej umowy i nie uzyskuje z tego tytułu przychodów.

C.Poza opisaną wyżej działalnością Wnioskodawca uzyskuje przychody z tyt. powołania go do funkcji Prezesa Zarządu spółki Q Sp. z o.o., opodatkowanego zgodnie z przepisami art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z umową przychód Wnioskodawcy z tego źródła powinien wynieść w roku 2022 łącznie 27 000 zł . Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się za przychody z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z faktem, iż przychód Wnioskodawcy w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca podjął decyzję o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 17 lutego 2022 r., tj. przed terminem zapłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w roku 2022.

W roku 2022 Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o ewidencję przychodów dla potrzeb ryczałtu ewidencjonowanego oraz rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach obsługi księgowej Wnioskodawca został poinstruowany przez biuro rachunkowe, iż powinien stosować stawkę podatku 15% do wszystkich swoich przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej i wg tej stawki Wnioskodawca uiszcza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od stycznia 2022 r.

Wnioskodawca dokonał jednak niezależnej analizy i konsultacji swoich rozliczeń podatkowych w 2022 r. w kontekście faktycznie wykonywanej działalności i jej prawidłowego zakwalifikowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, w wyniku których jest zdania, iż powinien:

1.Stosować stawkę 8,5% do wszystkich swoich przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczonej symbolem PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, opisanych w części A. niniejszego wniosku.

2.Stosować stawkę 12% do wszystkich swoich przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczonej symbolem PKWiU 62.02.10.0 - doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, PKWiU ex 62.01.1- związane z oprogramowaniem, PKWiU ex 62.02 - związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, PKWiU 62.03.1 - związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, opisanych w części B. niniejszego wniosku.

3.Skorygować odpowiednio zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczone wg stawki ryczałtowej 15% właściwej dla działalności prowadzonej pod nr PKWiU 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż takowa działalność nie była i nie jest przez Wnioskodawcę faktycznie wykonywana.

Poza źródłem dochodu z działalności wykonywanej osobiście wymienionym w pkt C, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.), są sklasyfikowane pod symbolem 74.90.12.0 klasyfikacji statystycznej.

Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, a który został opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku został osiągnięty w styczniu 2022 r.

Sposób wynagrodzenia dla Wnioskodawcy w związku ze świadczoną usługą pośrednictwa został ustalony jako część ryczałtowa i prowizyjna i będzie dla Wnioskodawcy jedynym źródłem przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca wskazuje, że aktualnie nie uzyskuje przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu:

1.świadczenia usług: przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

2.świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

3.świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Ponadto Wnioskodawca oświadcza, że nie uzyskuje/uzyska przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%i z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi ewidencję przychodów, w której określa przychód z prowadzonej działalności.

W uzupełnieniu wniosku podano:

1.Na pytanie organu: Jak – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) – sklasyfikowane są/były faktycznie wykonywane przez Pana poszczególne usługi, w okresie, którego ma dotyczyć wniosek? (należy podać oznaczone symbolem sześciocyfrowym grupowanie dla każdego rodzaju świadczonych usług).

odpowiedziano: - Usługi faktycznie wykonywane przeze mnie w okresie od początku 2022 r powinny być oznaczone następującymi symbolami PKWiU:

a.PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - dla obowiązków sprzedawcy, wykonywanych zgodnie z umowami z X oraz Y, które są opisane w części A. mojego wniosku,

b.PKWiU 62.02.10.0, tj. doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, PKWiU ex 62.01.1- związane z oprogramowaniem, PKWiU ex 62.02 - związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, PKWiU 62.03.1 - związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi - dla obowiązków konsultanta, wykonywanych zgodnie z umową z Z, które są opisane w części B. mojego wniosku.

Podział przychodów uzyskiwanych przez Pana w 2022 roku z ww. rodzajów działalności gospodarczej kształtuje się następująco: obowiązki sprzedawcy, o których mowa w lit. a) powyżej 94,2 % przychodu, obowiązki konsultanta, o których mowa w lit. b) powyżej 5,8% przychodu.

2.Wnioskodawca potwierdził, że w odniesieniu do niego, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3.Przychody Wnioskodawcy w 2021 roku nie przekroczyły kwoty 2 mln. EURO.

4.Na pytanie organu: W opisie sprawy podał Pan:

Wnioskodawca wskazuje, że aktualnie nie uzyskuje przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu:

1.świadczenia usług: • przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), (…),

2.świadczenia usług związanych z wydawaniem: • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0),(…),

3.świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z: • doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), • oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), • związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

jak należy rozumieć ww. sformułowanie „aktualnie”, jakiego okresu ono dotyczy, z opisu sprawy wynika, że Pana wniosek dotyczy 2022 r., a w tym okresie, jak Pan wskazał w opisie stanu faktycznego, uzyskiwał Pan przychody z tytułów wymienionych powyżej.

odpowiedziano: Sformułowanie „aktualnie” należy rozumieć jako opis obecnie wykonywanej aktywności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazane w Państwa pytaniu nr 4 zakresy nie są już obecnie przeze mnie wykonywane, ostatnia faktura z tego tytułu została wystawiona 30 czerwca 2022 r., ponadto była to jedynie działalność poboczna, stanowiąca niewielki procent moich przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

5.Obecnie moim jedynym źródłem przychodu z tytułu działalności gospodarczej jest działalność sprzedawcy, za którą wynagrodzenie jest ustalane jako część ryczałtowa oraz część prowizyjna, ponieważ pozostałe rodzaje działalności nie są już wykonywane.

6.Obecnie dla mojej działalności gospodarczej prowadzona jest ewidencja przychodów, w związku z faktem przejścia od stycznia 2022 r. na rozliczenie podatku dochodowego według stawki ryczałtowej, natomiast wcześniej (przed styczniem 2022 r.) była prowadzona księga przychodów i rozchodów, albowiem rozliczałem się w formie podatku liniowego.

7.Moja prośba obejmuje wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, która potwierdzi, że:

a)działalność gospodarcza sprzedawcy, opisana w części A. mojego wniosku, którą prowadzę obecnie i zamierzam prowadzić w przyszłości, jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń może być opodatkowana stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%;

b)działalność gospodarcza konsultanta, opisana w części B. mojego wniosku, którą prowadziłem do 30 czerwca 2022 r. jako doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, może być opodatkowana stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%.

Moja prośba nie obejmuje wniosku o wydanie interpretacji dotyczącej opodatkowania stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytania

a.Czy uzyskiwany przez Wnioskodawcę przychód z działalności gospodarczej opisanej powyżej w pkt. A, stanowiącej usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

b.Czy uzyskiwany przez Wnioskodawcę przychód z działalności gospodarczej opisanej powyżej w pkt. B stanowiący doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);opisany w części B. niniejszego wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 12%?

Pana stanowisko w sprawie

Źródłem przychodu objętego opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest pozarolnicza działalność gospodarcza dla umów A-B.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy: użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

b.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

c.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wobec powyższego przychodów opisanych w pkt C nie można zakwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem w tej części przychody Wnioskodawcy nie mogą zostać objęte opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 6 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przez działalność usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług. Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych oraz wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podkreślenia wymaga również fakt, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z jego treścią opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.uchylona,

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.uchylona,

e.uchylona,

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jeżeli w przypadku prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie zaistnieją ww. negatywne przesłanki, to w konsekwencji stwierdzić należy, że działalność ta będzie mogła podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednak pod warunkiem, że wskazana działalność jest sklasyfikowana pod symbolami PKWiU, dla których ustawa przewiduje możliwość opodatkowania ryczałtem.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (pkt 5 lit. a),

3% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, (pkt 7 lit. b).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że do opisanych we wniosku usług, świadczonych przez Wnioskodawcę nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ nie będzie świadczył usług wyłączających go z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w zakresie działalności opisanej w części A wniosku, jest przedstawicielem handlowym, ponieważ zajmuje się pozyskiwaniem nowych klientów, obsługą klienta, tj. sporządzaniem ofert oraz realizacją planów sprzedaży, czy utrzymywaniem kontaktów z obecnymi klientami na rzecz spółki, z którą Wnioskodawca jest związany umową. Umowa ta zobowiązuje Wnioskodawcę do stałego pośredniczenia na rzecz firmy. Za pośrednictwo w tej sprzedaży Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które przybiera formę ryczałtu i prowizji, a prowizja uzależniona jest od zrealizowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży. Wnioskodawca aktualnie prowadzi działalność gospodarczą polegającą wyłącznie na współpracy z firmą opisaną w pkt A.1. i nie uzyskuje innych dochodów, zatem sklasyfikował swoje usługi pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, gdyż przedmiotem jego działalności są w szczególności usługi pośrednictwa oraz dokonał stosownych zmian we wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W stosunku do działalność prowadzonej przez Wnioskodawcę znajduje zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, tj. jako działalność usługowa, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W wyżej wymienionych punktach ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę w części A.

Natomiast do działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę w części B znajduje zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b [winno być: art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b – dopisek organu] ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które świadczy Wnioskodawca, a polegających na pośrednictwie komercyjnym, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 74.90.12.0, a zatem właściwą stawką podatku dla przychodów Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu uzyskiwanego aktualnie i w przyszłości.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy:

w odniesieniu do pkt. a pytania postawionego w niniejszym wniosku, że opisana w części A działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca aktualnie prowadzi oraz zamierza prowadzić jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

w odniesieniu do pkt b pytania postawionego w niniejszym wniosku, że opisana w części B działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca prowadził do 30 czerwca 2022 r. jest sklasyfikowana pod numerami PKWiU 62.02.10.0 - doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, PKWiU ex 62.01.1 - związane z oprogramowaniem, PKWiU ex 62.02 - związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (), PKWiU 62.03.1 - związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, może być opodatkowana 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, że przychody uzyskiwane z tytułu kontraktu menedżerskiego wynikającego z powołania na funkcję Prezesa Zarządu w firmie Q Sp. z o.o., opisane w pkt C nie podlegają zaliczeniu do przychodów z tyt. wykonywania działalności gospodarczej i podlegają rozliczeniom podatkowym właściwym dla działalności wykonywanej osobiście tj. zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.uchylony

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.– e. uchylony

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Należy także zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 uzyskiwał Pan przychody z tytułu:

usług stałego pośrednictwa, które sklasyfikował Pan pod kodem PKWiU 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;

usług (wykonywanych do 30 czerwca 2022 r.), które sklasyfikował Pan pod kodami: PKWiU 62.02.10.0 - doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, PKWiU ex 62.01.1 - związane z oprogramowaniem, PKWiU ex 62.02 - związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Ponadto podał Pan, że w odniesieniu do Pana, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz, że prowadzi Pan ewidencję przychodów dla potrzeb ryczałtu ewidencjonowanego.

Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Pana w 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń – będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w stosunku do przychodów z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem: PKWiU 62.02.10.0 - doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego, PKWiU ex 62.01.1 - związane z oprogramowaniem, PKWiU ex 62.02 - związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – można zastosować 12% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.

Ponadto przypomnieć należy, że zgodnie z ww. art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ewidencja przychodów winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiazującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informuję, że nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Końcowo ˗ z uwagi na treść zadanych pytań (wyznaczających zakres Pana żądania) ˗ należy jednakże zastrzec, że niniejsze rozstrzygnięcie nie dotyczy oceny przedstawionego przez Pana stanowiska w części wykraczającej poza zakreślony nimi (zadanymi pytaniami) zakres, (przychodów uzyskiwanych z tytułu kontraktu menedżerskiego, opisanych w punkcie C wniosku).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.), dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00