Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.24.2023.1.KP

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan wraz z żoną (w małżeństwie obowiązuje wspólność ustawowa małżeńska rozszerzona) współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Budynek od kilku lat jest ogrzewany piecem gazowym.

W marcu 2022 r. rozpoczął Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne. W pierwszej kolejności w ww. budynku zamontowana została instalacja fotowoltaiczna o mocy 4,92 KWp. W czerwcu 2022 r. instalacja została rozbudowana o dodatkowe 3 panele. Łącznie instalacja posiada obecnie moc 6,15 KWp. Faktury za montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z dostawą zostały wystawione imiennie na Pana małżonkę 18 marca 2022 r. oraz 27 czerwca 2022 r. i zostaną w całości rozliczone w uldze termomodernizacyjnej w rozliczeniu rocznym PIT za 2022 r. Łączny koszt montażu instalacji fotowoltaicznej wyniósł 28.820,00 zł.

W dalszej kolejności dnia 28 kwietnia 2022 r. zawarł Pan umowę z wykonawcą, na podstawie której wykonawca dostarczył i zamontował w Pana budynku system klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania firmy (...) (klimatyzator z pompą ciepła typu powietrze-powietrze z jednostkami wewnętrznymi). Umowa została zrealizowana 18 maja 2022 r. Tego samego dnia wykonawca (czynny płatnik VAT, niekorzystający ze zwolnienia od tego podatku) wystawił fakturę VAT na zakup ww. urządzenia oraz usługę montażu, ze stawką VAT 8%. Faktura opiewa na kwotę 9.800,00 zł brutto. Objęta fakturą należność została w całości sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy i jego żony (pochodzących z majątku wspólnego).

Zamontowane urządzenia to jednostka zewnętrzna firmy (...) model (...) o mocy (chłodzenie/grzanie) 6,1/6,5 kw wraz z dwiema jednostkami wewnętrznymi (ściennymi) (...) (5,3 kw i 2,7 kw). Jednostka zewnętrzna (typu multisplit) scala instalacje z poszczególnych pomieszczeń i doprowadza do nich ciepło, co pozwala na wykorzystanie pracy urządzenia w kilku pomieszczeniach jednocześnie. Według karty technicznej urządzenia, efektywność energetyczna urządzenia w trybie grzania wynosi SCOP 4.0, co oznacza, że 1 kW energii elektrycznej wytwarza 4kW energii cieplnej. Jednostki wewnętrzne ścienne zostały zainstalowane w dwóch pomieszczeniach – salonie na parterze (o mocy 5,3 kw) oraz sypialni na piętrze (o mocy 2,7 kw). Salon jest to pomieszczenia otwarte, połączone z ciągiem komunikacyjnym i klatką schodową. Urządzenie pracujące w salonie będzie umożliwiało ogrzanie również pomieszczeń przyległych tj. kuchni, łazienki, pokoju oraz ciągów komunikacyjnych i klatki schodowej.

W dniach 15 i 16 listopada 2022 r. rozbudował Pan system klimatyzacji poprzez zainstalowanie na strychu budynku dodatkowego urządzenia – jednostki wewnętrznej kanałowej marki (...), o mocy 3,5 kw, która została podłączona do już posiadanej i wyżej opisanej jednostki zewnętrznej multisplit. Ta dodatkowa jednostka wewnętrzna doprowadza ciepło do dwóch kolejnych sypialni na piętrze systemem kanałów i nawiewów (odrębnych dla każdego z pokoi).

Na dostarczenie i montaż tego dodatkowego urządzenia dnia 17.11.2022 r. wystawiona została przez tego samego wykonawcę faktura VAT na kwotę 4.400,00 zł w tym 8% VAT. Faktura została zapłacona w całości ze środków pochodzących z majątku wspólnego Pana i pana małżonki.

Łączny koszt zakupu i montażu systemu klimatyzacji z funkcją grzania wyniósł 14.200 zł.

Dotychczas wszystkie pomieszczenia były ogrzewane paliwem gazowym (CO). Posiada Pan instalację CO, gdzie woda jest dostarczana rurkami do kaloryferów w całym domu.

Pana żona zawarła z firmą ( ) umowę sprzedaży energii elektrycznej, zgodnie z którą energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną niewykorzystana w danym okresie rozliczeniowym przechodzi na kolejne okresy rozliczeniowe, jednak nie dłużej niż na kolejne 12 miesięcy od daty wprowadzenia tej energii do sieci OSD. Rozliczenie ilościowe energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD następuje w stosunku 1 do 0,8.

Instalacja fotowoltaiczna w Pana budynku wyprodukuje rocznie ok. 5500-6000 kWh energii elektrycznej. Obecnie po pierwszych 9 miesiącach pracy (okres od kwietnia do grudnia 2022 r.) instalacja fotowoltaiczna wyprodukowała ok. 4750 kWh energii elektrycznej. W okresie kwiecień-październik 2022 r. tj. poza sezonem grzewczym w Pana gospodarstwie zużywano miesięcznie około 250 kWh energii elektrycznej, co daje łącznie około 1750 kWh. Następnie już po rozpoczęciu sezonu grzewczego tj. w miesiącach listopad – grudzień 2022 r. zużył Pan łącznie około 1100 kWh energii elektrycznej, z czego około 600 kWh zostało przeznaczone na ogrzewanie. Pozostała nadwyżka wynosząca ponad 1500 kWh oraz uzysk energii elektrycznej produkowanej na bieżąco z fotowoltaiki w kolejnych miesiącach sezonu grzewczego będzie przeznaczane na zasilanie klimatyzacji z funkcją grzania (działającej w zakresie ogrzewania jako pompa ciepła powietrze-powietrze) co będzie miało realny wpływ na obniżenie zużycia paliwa gazowego.

W tym miejscu dodać należy, że w roku 2021 w miesiącach listopad i grudzień zużył Pan około 470 m3 gazu. Natomiast w roku 2022 w tych samych miesiącach zużył Pan około 235 m3 paliwa gazowego. W obu latach średnie temperatury w ww. miesiącach były zbliżone. Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że ogrzewanie Pana budynku przy użyciu systemu klimatyzacji z funkcją grzania zmniejszyło o połowę zużycie paliwa gazowego.

Zamontowanie opisanego urządzenia pozwoliło na znaczne zmniejszenie zużycia gazu i zastąpienie go bardziej ekologicznym rozwiązaniem jakim jest klimatyzacja z funkcją grzania, ze sprawnością energetyczną SCOP 4.0 (wskaźnik efektywności grzania), używające energii elektrycznej, produkowanej z paneli fotowoltaicznych. Urządzenie może pracować w temperaturze do -20°C. Ogrzewanie gazowe będzie wykorzystywane jedynie podczas największych mrozów, gdzie efektywność klimatyzatora z funkcją grzania (pompy ciepła typu powietrze-powietrze) spada, a zapotrzebowanie całego budynku na ciepło wzrasta.

W uzupełnieniu wskazuje Pan, że płaci podatek według skali podatkowej z tytułu stosunku służbowego (zatrudnienia na podstawie powołania). Ponadto budynek, którego dotyczy opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne spełnia wymienione wymogi Prawa budowlanego: jest to budynek jednorodzinny, wolno stojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, bez wydzielania lokali mieszkalnych ani lokali użytkowych. Budowa została rozpoczęta w 2011 r., zakończona została w 2012 r. kiedy to budynek został oddany do użytku.

Klimatyzacja z funkcją grzania będzie używana w okresie jesienno-wiosennym i zimowym do ogrzewania domu, pozwalając zaoszczędzić energię zużywaną obecnie na ogrzanie budynku paliwem gazowym. Dodatkowo funkcja pompy ciepła w klimatyzatorze pozwoli w sposób bardziej ekonomiczny ogrzać pomieszczenia, gdyż do dostarczenia mocy cieplnej 4kW zostanie zużyty jedynie około 1kW mocy elektrycznej, która pochodzić będzie z ekologicznego źródła, jakim jest instalacja fotowoltaiczna.

Reasumując, montaż klimatyzacji z funkcją grzania zmniejszy zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku mieszkalnego (w szczególności gazu, jako nieodnawialnego paliwa kopalnego). Podkreślić należy, że klimatyzacja z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej.

Poniesione przez Pana wydatki w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym:

·nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

·nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

·nie zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Wydatki poniesione przez Pana nie będą dofinansowane z żadnego źródła, w szczególności ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Całość kosztów (100%) zostanie pokryta przez Pana i pana małżonkę (w ramach środków wchodzących w skład majątku wspólnego). Poniesione przez Pana wydatki, związane z przedmiotowym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, nie zostaną mu zwrócone w żadnej formie.

Suma wszystkich już poniesionych wydatków nie przekracza limitu 53.000 zł.

Pytanie

Czy wydatki poniesione w roku podatkowym 2022 r. na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania tj. pompą ciepła typu powietrze-powietrze będzie Pan mógł uznać za wydatki podlegające odliczeniu od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym PIT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, klimatyzacja z funkcją grzania, którą Pan zamontował jest pompą ciepła typu powietrze-powietrze, której SCOP (wskaźnik efektywności grzania) wg karty technicznej producenta wynosi 4.0. Montaż tego urządzenia znacząco przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej domu mieszkalnego oraz ogranicza zużycie paliw kopalnych (gaz ziemny). Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zmniejsza zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania ww. budynku mieszkalnego. Wskazał Pan model zamontowanego urządzenia oraz podał jego SCOP, wskazując jaka ilość energii elektrycznej jest potrzebna do dostarczenia 1kW energii cieplnej. Specyfikacja urządzenia jest ogólnodostępna na stronie internetowej producenta, również w języku polskim. Ten konkretny model klimatyzatora posiada pompę ciepła wymienioną w pkt 1 poz. 11 załącznika (usługa montażu pompy ciepła, tamże, pkt 2, poz. 10) do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).

W Pana ocenie, poniesione przez Pana koszty zakupu oraz montażu klimatyzacji z funkcją ogrzewania można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za 2022 r. Ze względu na budowę i sposób działania, klimatyzacja z funkcją ogrzewania spełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Klimatyzacja dzięki wbudowanej pompie ciepła umożliwia efektywniejsze ogrzewanie, a poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczonej z posiadanej instalacji fotowoltaicznej pozwala na znaczące ograniczenie zużycia gazu.

Pana zdaniem stanowisko potwierdzają liczne interpretacje podatkowe m.in.:

·interpretacja z dnia 30.12.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115-KDIT2.4011.694.2022.2.ŁS

·interpretacja z dnia 7.04.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.218.2022.2.AC

·interpretacja z dnia 7.04.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.217.2022.2.AC

·interpretacja z dnia 22.04.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.160.2022.3.AC

·interpretacja z dnia 9.05.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.314.2022.2.AC

·interpretacja z dnia 12.05.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-1.4011.325.2022.2.KF

·interpretacja z dnia 11.10.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.854.2022.3.AC

·interpretacja z dnia 23.08.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP3-2.4011.649.2022.2.MN.

Z powyższych względów uważa Pan, że powinien mieć możliwość odliczenia wydatku za zakup i montaż opisanej klimatyzacji z funkcją grzania w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Potwierdzenie uiszczenia opłaty od niniejszego wniosku przedkłada Pan w załączeniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)4) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 11 została wskazana pompa ciepła wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 10 wskazano montaż pompy ciepła.

Tym samym prawo do ulgi (odliczenia) w ramach ulgi termomodernizacyjnej będzie przysługiwać jeżeli podatnik w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków poniósł wydatki na zakup i montaż klimatyzacji, która jest pompą ciepła lub ma wbudowaną pompę ciepła oraz wykaże związek poniesionego wydatku z ww. przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

W konsekwencji, skoro jak Pan wskazuje klimatyzacja z funkcją grzania jest pompą ciepła i ww. urządzenie przyczyni się do ograniczenia zużycia paliw kopalnianych do ogrzewania Pana budynku mieszkalnego jednorodzinnego to poniesione wydatki na zakup i montaż ww. klimatyzatora z funkcją ogrzewania można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym będzie mógł Pan odliczyć ww. wydatki w zeznaniu rocznym składanym za 2022 r.

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00