Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.679.2022.1.RMA

Prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z zakupem wagi najazdowej do dystrybucji węgla i obowiązek korekty w sytuacji przeznaczenia jej również do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu i montażu najazdowej wagi samochodowej i obowiązku korekty podatku naliczonego w przypadku zmiany sposobu jej wykorzystania. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W dochodach Gminy można wyodrębnić czynności opodatkowane podatkiem VAT, czynności zwolnione z podatku VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniem VAT.

W zakresie wydatków Gminy, na cele rozliczeń podatku VAT wyodrębnia się wydatki, które są:

a)bezpośrednio związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT, w stosunku do których prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje Gminie w całości;

b)bezpośrednio związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT lub/i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia VAT;

c)powiązane zarówno z działalnością opodatkowaną VAT, jak i zwolnioną, co do których przy prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego zastosowanie znajduje współczynnik struktury sprzedaży (tzw. współczynnik VAT lub WSS);

d)powiązane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT, jak i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, co do których przy prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego zastosowanie znajduje tzw. prewspółczynnik VAT;

e)powiązane jednocześnie z działalnością opodatkowaną VAT, jak i z czynnościami zwolnionymi z VAT i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, co do których przy prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego zastosowanie znajduje zarówno współczynnik struktury sprzedaży, jak i prewspółczynnik VAT.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2236) Gmina wyraziła chęć przystąpienia do zakupu i dystrybucji paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych.

Gmina podjęła decyzję o realizacji zadań wynikających z ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych w sposób samodzielny, tj. nie zawarła umowy w zakresie przekazania zadania dystrybucji paliwa stałego innemu podmiotowi czy umowy wspólnego zakupu paliwa stałego z inną gminą. Miejscem składowania oraz odbioru przez gospodarstwa domowe węgla będzie plac stanowiący własność Gminy.

Każda dostawa węgla dokonywana z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych będzie stanowiła czynność opodatkowaną VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zostanie udokumentowana przez Gminę fakturą VAT.

W ramach przygotowania infrastruktury gminnej do dystrybucji paliwa stałego Gmina zawarła umowę na zakup wraz montażem najazdowej wagi samochodowej o wartości 109 273,20 zł brutto (w tym obowiązujący podatek VAT w wysokości 23%). Zgodnie z umową dostawca wagi wystawi fakturę VAT dokumentującą dostawę.

Zaplanowany w umowie termin realizacji (dostawy i montażu) wagi przypada na grudzień 2022 r.

Zakupiona waga zostanie wprowadzona przez Gminę do ewidencji środków trwałych.

Potrzeba zakupu wagi najazdowej jest bezpośrednim następstwem nałożenia na Gminę zadania dystrybucji paliwa stałego. Zamówiona przez Gminę waga jest niezbędna do ważenia węgla przeznaczonego do sprzedaży w ramach zakupu preferencyjnego w celu zaspokojenia potrzeb własnych gospodarstw domowych. W okresie objętym ustawą z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych waga będzie wykorzystywana tylko do tego celu.

Należy jednak zauważyć, że ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych w aktualnie obowiązującym stanie prawnym obejmuje jedynie okres do 30 kwietnia 2023 r. oraz nie jest możliwym stwierdzenie, czy zadanie dystrybucji paliwa stałego na rzecz gospodarstw domowych zostanie nałożone na gminy również w sezonie grzewczym 2023/2024 oraz w przyszłych latach.

Mając to na uwadze Gmina musi zakładać możliwość spożytkowania inwestycji na inne cele niż określone powyższą ustawą. Możliwym jest więc, że w przyszłości waga ta wykorzystywana będzie również w tych obszarach działalności Gminy, które stanowią czynności niepodlegające podatkowi VAT, przykładowo w obszarze gospodarowania odpadami komunalnymi czy utrzymania dróg gminnych.

Pytania

1.Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup wraz z montażem najazdowej wagi samochodowej zakupionej z myślą o realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych?

2.Czy Gmina, w przypadku zmiany sposobu wykorzystania zakupionego środka trwałego - najazdowej wagi samochodowej (rozszerzając jej wykorzystanie na zadania Gminy niepodlegające podatkowi VAT) jest zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego w trybie korekty rocznej w ciągu 5 kolejnych lat licząc od roku, w którym środek trwały został oddany do użytkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości (100%), wynikającej z faktury dokumentującej zakup oraz montaż najazdowej wagi samochodowej.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W celu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnicy są obowiązani do bezpośredniego przyporządkowania dokonanych zakupów do rodzajów wykonywanych działalności (opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających podatkowi VAT). W przypadku przyporządkowania danego zakupu wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tzw. alokacja bezpośrednia), podatnikowi przysługuje pełne odliczenie podatku VAT.

Decyzja Gminy o zakupie najazdowej wagi samochodowej jest bezpośrednim wynikiem nałożenia na Gminę zadań związanych z zakupem i dystrybucją paliwa stałego na rzecz mieszkańców Gminy na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych. Sprzedaż paliwa stałego dokonywana na podstawie uregulowań powyższej ustawy stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT oraz będzie w całości udokumentowana fakturami VAT.

Oznacza to, że bezpośrednią przyczyną poniesienia wydatku jest prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Należy więc stwierdzić, że w tym przypadku zastosowanie ma tzw. alokacja bezpośrednia, tj. że zakup wagi samochodowej przyporządkować należy tylko do działalności opodatkowanej ze względu na fakt, że została zamówiona w wyniku nałożenia na Gminę zadań, których wynikiem będzie prowadzenie działalności gospodarczej podlegającej podatkowi VAT.

2. W przypadku, gdy Gmina rozszerzyłaby lub zmieniłaby sposób wykorzystania wagi, zdarzenie to zobowiązywałoby Gminę do dokonania korekty podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty odliczonego podatku. W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł korekty tej dokonuje się w ciągu 5 kolejnych lat.

Jak zapisano w art. 91 ust. 7 ustawy o VAT powyższe uregulowania mają również zastosowanie w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał takiego obniżenia, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Należy zauważyć, że istotą powyższych uregulowań jest rozliczenie podatku VAT w sposób, który pozwala na rzetelne przypisanie stopnia związania dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną podatnika.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jest zdania, że aby zrealizować powyższe założenie jest zobowiązany, w ciągu 5 lat od daty przyjęcia do użytkowania, po zakończeniu roku weryfikować sposób wykorzystania wagi w danym roku. Oznacza, to, że zakładając przyjęcie do użytkowania w 2022 roku, Gmina będzie zobowiązana do dokonania takiej oceny za lata: 2022, 2023, 2024, 2025, 2026.

a)W przypadku stwierdzenia, że waga samochodowa wykorzystywana była w danym roku wyłącznie na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, Gmina nie będzie zobowiązana do dokonania korekty rocznej odliczenia podatku VAT od zakupu tego środka trwałego.

b)W przypadku stwierdzenia, że waga samochodowa wykorzystywana była w danym roku na cele działalności mieszanej, tzn. działalności opodatkowanej, działalności niepodlegającej podatkowi VAT i/lub działalności zwolnionej z podatku VAT, Gmina zobowiązana będzie do dokonania rocznej korekty odliczenia podatku VAT od zakupu tego środka trwałego z wykorzystaniem właściwej proporcji odliczenia VAT odzwierciedlającej faktyczny podział działalności Gminy w zakończonym roku, tj. przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży i/lub prewspółczynnika VAT, w zależności od przyporządkowania do rodzajów działalności. Rocznej korekcie podlegać będzie odpowiednio 1/5 kwoty podatku VAT naliczonego. Korekta ta dokonywana będzie w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

c)W przypadku stwierdzenia, że waga samochodowa wykorzystywana była w danym roku wyłącznie na cele działalności niepodlegającej podatkowi VAT czy działalności zwolnionej z podatku VAT, Gmina zobowiązana będzie do dokonania rocznej korekty odliczenia podatku VAT od zakupu tego środka trwałego. Rocznej korekcie podlegać będzie odpowiednio 1/5 kwoty podatku VAT, w związku z czym należało będzie wykazać in minus 1/5 kwoty podatku odliczonego przy nabyciu. Korekta ta dokonywana będzie w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowania tryb korekty wynikający z art. 91 ust. 7c, tj. dokonywanie korekty w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia ze względu na fakt, że przepis ten dotyczy jedynie towarów i usług niezaliczanych do środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 15 000 zł (art. 91 ust. 7a-b). Waga samochodowa będąca przedmiotem tego wniosku nie spełnia tych warunków - będzie środkiem trwałym o wartości przekraczającej 15 000 zł.

Ponadto należy zauważyć, że ewentualna zmiana przeznaczenia może nie być decyzją ostateczną ze względu na fakt, że będzie uzależniona od rządowych decyzji w zakresie nałożenia w przyszłych latach na samorządy zadań związanych z dystrybucją paliwa stałego w ramach zakupu preferencyjnego gospodarstw domowych. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że coroczne określenie zakresu wykorzystania środka trwałego (samochodowej wagi najazdowej) oraz odzwierciedlenie tej oceny w rozliczeniu podatku VAT w ramach rocznej korekty jest rozwiązaniem zgodnym z obowiązującymi przepisami oraz zapewniającym rzetelne rozliczenie podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2236) Gmina wyraziła chęć przystąpienia do zakupu i dystrybucji paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych.

Gmina podjęła decyzję o realizacji zadań wynikających z ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych w sposób samodzielny, tj. nie zawarła umowy w zakresie przekazania zadania dystrybucji paliwa stałego innemu podmiotowi czy umowy wspólnego zakupu paliwa stałego z inną gminą. Miejscem składowania oraz odbioru przez gospodarstwa domowe węgla będzie plac stanowiący własność Gminy.

Każda dostawa węgla dokonywana z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych będzie stanowiła czynność opodatkowaną VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zostanie udokumentowana przez Gminę fakturą VAT.

W ramach przygotowania infrastruktury gminnej do dystrybucji paliwa stałego Gmina zawarła umowę na zakup wraz montażem najazdowej wagi samochodowej. Zgodnie z umową dostawca wagi wystawi fakturę VAT dokumentującą dostawę.

Potrzeba zakupu wagi najazdowej jest bezpośrednim następstwem nałożenia na Gminę zadania dystrybucji paliwa stałego. Zamówiona przez Gminę waga jest niezbędna do ważenia węgla przeznaczonego do sprzedaży w ramach zakupu preferencyjnego w celu zaspokojenia potrzeb własnych gospodarstw domowych. W okresie objętym ustawą z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych waga będzie wykorzystywana tylko do tego celu.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej zakup wraz z montażem najazdowej wagi samochodowej.

Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki występuje.

Jak bowiem Państwo wskazali, w ramach przygotowania infrastruktury gminnej do dystrybucji paliwa stałego zawarli Państwo umowę na zakup wraz z montażem najazdowej wagi samochodowej. Zamówiona przez Państwa waga jest niezbędna do ważenia węgla przeznaczonego do sprzedaży w ramach zakupu preferencyjnego. W okresie objętym ustawą z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych waga będzie wykorzystywana tylko do tego celu.

Jednocześnie każda dostawa węgla dokonywana z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych będzie stanowiła czynność opodatkowaną VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zostanie udokumentowana przez Państwa fakturą VAT.

Tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na związek dokonanego zakupu z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą mieli Państwo prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup wraz z montażem najazdowej wagi samochodowej.

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości dotyczą obowiązku dokonania rocznej korekty w okresie kolejnych 5 lat od roku, w którym najazdowa waga samochodowa (środek trwały) została oddana do użytkowania, w przypadku zmiany sposobu wykorzystania tego środka, tj. również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z ww. art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90c ust. 1 ustawy:

W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy:

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Korekta, o której mowa w art. 91 ustawy odnosi się m.in. do takich towarów, które stanowią u podatnika środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Z powyższych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywanej z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione czy niepodlegające opodatkowaniu) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Jak Państwo wskazali we wniosku, ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych w aktualnie obowiązującym stanie prawnym obejmuje jedynie okres do 30 kwietnia 2023 r. oraz nie jest możliwym stwierdzenie, czy zadanie dystrybucji paliwa stałego na rzecz gospodarstw domowych zostanie nałożone na gminy również w sezonie grzewczym 2023/2024 oraz w przyszłych latach.

Mając to na uwadze muszą Państwo zakładać możliwość spożytkowania inwestycji na inne cele niż określone powyższą ustawą. Możliwym jest więc, że w przyszłości waga ta wykorzystywana będzie również w tych obszarach Państwa działalności, które stanowią czynności niepodlegające podatkowi VAT, przykładowo w obszarze gospodarowania odpadami komunalnymi czy utrzymania dróg gminnych.

Z wniosku tego wynika jednocześnie, że zakupiona waga zostanie wprowadzona przez Państwa do ewidencji środków trwałych. Zawarli Państwo umowę na zakup wraz montażem przedmiotowej najazdowej wagi samochodowej o wartości 109 273,20 zł brutto (w tym obowiązujący podatek VAT w wysokości 23%). Zgodnie z umową dostawca wagi wystawi fakturę VAT dokumentującą dostawę. Zaplanowany w umowie termin realizacji (dostawy i montażu) wagi przypada na grudzień 2022 r.

W opisanej sytuacji mamy zatem do czynienia ze środkiem trwałym o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł (wartość brutto z faktury – 109 273,20 zł), niebędącym nieruchomością lub prawem użytkowania wieczystego gruntów – najazdową wagą samochodową. Ww. środek trwały może być przez Państwa wykorzystywany również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. w obszarze gospodarowania odpadami czy utrzymania dróg gminnych). Obecnie (w okresie objętym ustawą z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych) waga jest wykorzystywana wyłącznie do ww. celów ważenia węgla przeznaczonego do sprzedaży w ramach zakupu preferencyjnego, tj. do czynności opodatkowanych przez Państwa podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, w sytuacji wykorzystywania wagi również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będą Państwo zobowiązani do korekty odliczonego podatku naliczonego z tytułu zakupu środka trwałego na zasadach wynikających z art. 91 ust. 7 i 7a w związku z art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Oznacza to, że w ciągu 5 kolejnych lat licząc od roku, w którym zakupiona najazdowa waga samochodowa została oddana do użytkowania, będą Państwo obowiązani do weryfikacji sposobu wykorzystania wagi i w przypadku wykorzystywania wagi również do czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, do korekty odliczonego podatku z uwzględnieniem sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Korekta ta dotyczyć będzie każdorazowo jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tego środka trwałego i dokonywana będzie w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00