Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.815.2022.3.MJ

1) Przychody uzyskiwane z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0, polegające na wytwarzaniu nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej (uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej. 2) Możliwość opodatkowania usługi klasyfikowanej wg PKWiU 96.09.Z 8,5% stawką, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 grudnia 2022 r. oraz z 31 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Począwszy od 2 grudnia 2011 roku prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X. Zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej jako: „CEiDG”) przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 32.50.Z „Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne”.

Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umowy o pracę 1 pracownika, posiadającego uprawnienia technika dentystycznego.

Prowadzona pracownia protetyczna zajmuje się wytwarzaniem nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp. Głównym odbiorcą wytwarzanych towarów są lekarze stomatolodzy.

Proces zamówienia wyrobu wygląda w następujący sposób: (...)

Po wykonaniu zamówionego wytworu protetycznego jest on wysyłany do klienta.

Opisane wyżej wytwory są wytwarzane z nabytych uprzednio materiałów, które stanowią własność Wnioskodawcy. Co do zasady, nabywane są w większej ilości, a nie dla konkretnej, zamówionej przez klienta formy protetycznej.

Poza opisanym powyżej wytwarzaniem nowych wyrobów protetycznych, zdarza się również, że pracownia protetyczna świadczy usługę projektowania i obrabiania łącznika do implantu. Proces projektowania dokonywany jest pod indywidualne zamówienie lekarza dentysty na podstawę dostarczonego zdjęcia bądź odlewu.

Obecnie Wnioskodawca rozlicza się z Urzędem Skarbowym z osiąganych dochodów w oparciu o podatek liniowy (19%).

Począwszy od 2023 roku zamierza rozliczać swoje przychody na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku. Dla skorzystania z możliwości opodatkowania zamierza w terminie wskazanym w art. 9 ust. 1, w związku z ust. 1c powołanej ustawy złożyć w CEIDG oświadczenie o wyborze opodatkowania swojej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r. (pierwszy przychód podatkowy z tytułu ww. działalności Wnioskodawca uzyska w styczniu 2023 r.).

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do rozliczania swoich przychodów zgodnie z powołaną ustawą, bowiem spełnia wszystkie wskazane w niej warunki z jednoczesnym niewystępowaniem przesłanek wyłączających takie opodatkowanie.

Po pierwsze przychody osiągane z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczą 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku. Wnioskodawca w 2022 r., nie prowadzi i nie zamierza w 2023 r. prowadzić działalności gospodarczej w formie spółki. Kolejno nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy oraz jego działalności gospodarczej, ani nie będą zachodzić w 2023 r. okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Działalność Wnioskodawcy nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W uzupełnieniu wniosku podano poniższe informacje:

1. Wnioskodawca również posiada uprawnienia technika dentystycznego.

2. Wnioskodawca w 2023 roku jak również w latach następnych zamierza nadal zatrudniać na podstawie umowy o pracę 1 pracownika posiadającego uprawnienia technika dentystycznego. Niewykluczone też, że w przyszłości liczba zatrudnionych pracowników będzie większa niż 1, wszyscy z uprawnieniami do wykonywania zawodu technika dentystycznego.

3. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

W ocenie Wnioskodawcy świadczona przez niego usługa projektowania i obrabiania łącznika do implantu jest działalnością usługową.

4. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi polegające na wytwarzaniu nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp., których proces wytwarzania został szczegółowo przedstawiony w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są działalnością wytwórczą.

5. Na pytanie: Czy zajmuje się Pan wytwarzaniem wyrobów medycznych?

Odpowiedział Pan: - Na wstępie należy wskazać, iż ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiuje pojęcia wyrobów medycznych. Wyjaśnienia powyższego zwrotu należy natomiast szukać w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG. Zgodnie z art. 2 pkt 1) ww. Rozporządzenia wyrób medyczny oznacza narzędzie, aparat, urządzenie, oprogramowanie, implant, odczynnik, materiał lub inny artykuł przewidziany przez producenta do stosowania - pojedynczo lub łącznie - u ludzi do co najmniej jednego z następujących szczególnych zastosowań medycznych:

diagnozowanie, profilaktyka, monitorowanie, przewidywanie, prognozowanie, leczenie lub łagodzenie choroby,

diagnozowanie, monitorowanie, leczenie, łagodzenie lub kompensowanie urazu lub niepełnosprawności,

badanie, zastępowanie lub modyfikowanie budowy anatomicznej lub procesu lub stanu fizjologicznego lub chorobowego,

dostarczanie informacji poprzez badanie in vitro próbek pobranych z organizmu ludzkiego, w tym pobranych od dawców narządów, krwi i tkanek,

i który nie osiąga swojego zasadniczego przewidzianego działania środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi w ludzkim ciele lub na nim, ale którego działanie może być wspomagane takimi środkami.

Mając na uwadze powyższą definicję, w ocenie Wnioskodawcy zajmuje się on wytwarzaniem wyrobów medycznych.

6. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działalność Wnioskodawcy nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

7. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego świadczone przez Wnioskodawcę usługi wytwarzania nowych wyrobów protetycznych klasyfikowane są do kodu PKWiU 32.50.22.0. Kod ten znajduje się w sekcji C - PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO w dziale INSTRUMENTY I URZĄDZENIA DO ZASTOSOWAŃ TERAPEUTYCZNYCH; WYROBY PROTETYKI DENTYSTYCZNEJ I WYROBY ORTOPEDYCZNE, który obejmuje: sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.

8. W 2023 roku oraz w latach następnych zamierzam nadal zatrudniać na podstawie umowy o pracę 1 pracownika posiadającego uprawnienia technika dentystycznego. Niewykluczone, że w przyszłości liczba zatrudnionych pracowników będzie większa niż 1. Nie przewiduję natomiast sytuacji, w której nie będę w ogóle zatrudniał żadnego pracownika.

9. Prowadzona przeze mnie działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast wyłącznie w zakresie świadczonych usług projektowania i obrabiania łącznika do implantu. W pozostałym zakresie, jak to wskazałem we wniosku, prowadzę działalność wytwórczą.

10. Zgodnie z treścią powołanego przepisu działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W rozporządzeniu tym, w pkt 4.1, usługi są definiowane jako wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Mając na uwadze powyższe, świadczona przeze mnie usługa projektowania i obrabiania łącznika do implantu jest działalnością usługową.

11. Świadczone przeze mnie usługi polegające na wytwarzaniu nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp., których proces wytwarzania został już szczegółowo przedstawiony w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego złożonego wniosku stanowią działalność wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazane powyżej wyroby protetyczne są wytwarzane z zakupionych przeze mnie materiałów własnych.

Przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

12. Na pytanie: Czy zajmuje się Pan wytwarzaniem wyrobów medycznych?

Odpowiedział Pan: Z uwagi na to, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiuje pojęcia wyrobów medycznych, a z zadanego pytania nie wynika w oparciu o jakie przepisy należałoby udzielić ww. odpowiedzi, oparłem się na treści art. 2 pkt 1) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych. W myśl powołanego przepisu wyrób medyczny oznacza narzędzie, aparat, urządzenie, oprogramowanie, implant, odczynnik, materiał lub inny artykuł przewidziany przez producenta do stosowania - pojedynczo lub łącznie - u ludzi do co najmniej jednego z następujących szczególnych zastosowań medycznych:

diagnozowanie, profilaktyka, monitorowanie, przewidywanie, prognozowanie, leczenie lub łagodzenie choroby,

diagnozowanie, monitorowanie, leczenie, łagodzenie lub kompensowanie urazu lub niepełnosprawności,

badanie, zastępowanie lub modyfikowanie budowy anatomicznej lub procesu lub stanu fizjologicznego lub chorobowego,

dostarczanie informacji poprzez badanie in vitro próbek pobranych z organizmu ludzkiego, w tym pobranych od dawców narządów, krwi i tkanek,

i który nie osiąga swojego zasadniczego przewidzianego działania środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi w ludzkim ciele lub na nim, ale którego działanie może być wspomagane takimi środkami.

Odnosząc się zatem do tak postawionej definicji, zajmuję się wytwarzaniem wyrobów medycznych.

13. Świadczone przeze mnie usługi są klasyfikowane do następujących kodów PKWiU:

a)usługa wytwarzania nowych wyrobów protetycznych klasyfikowane są do kodu PKWiU 32.50.22.0 Sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części.

Wskazany kod PKWiU nie obejmuje usługi projektowania i obrabiania łącznika do implantu.

b)usługi projektowania i obrabiania łącznika do implantu klasyfikowane są do kodu PKWiU 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

14. Usługa projektowania i obrabiania łącznika do implantu dokonywanego pod indywidualne zamówienie lekarza dentysty nie jest wykonywana z materiałów stanowiących moją własność. Są to materiały należące do certyfikowanej firmy zewnętrznej, która po otrzymaniu mojego projektu wytwarza taki zaprojektowany przeze mnie łącznik. Wystawiona przeze mnie faktura i umówione wynagrodzenie dotyczy wyłącznie tej zleconej działalności usługowej polegającej na projektowaniu i obrabianiu łącznika do implantu. Implant to część wkręcona w kość u pacjenta (przez lekarza w jego gabinecie). Jest on zamawiany przez lekarza dentystę od zewnętrznej certyfikowanej firmy. Do implantu w kości wkręca się łącznik.

Cały proces polega na tym, że (...). Gotowy do wkręcenia łącznik przekazuje lekarzowi dentyście.

Podsumowując, moje usługi polegają wyłącznie na projektowaniu i obrabianiu łącznika. Łącznik jest produkowany przez zewnętrzną firmę z materiałów należących do tej firmy.

15. Na pytanie: Czy opisana przez Pana usługa projektowania i obrabiania łącznika do implantu oznacza, że jest Pan w tym przypadku podwykonawcą i wykonuje Pan jedynie część tego implantu a cały wyrób w postaci implantu wykonuje w tym przypadku zamawiający jego część dentysta?

Odpowiedział Pan: - Tak jak wskazałem, moja pracownia w tym przypadku wykonuje wyłącznie usługę skanowania, projektowania i obróbki łącznika. Nie wytwarzam łącznika, a wykonuje usługę jego projektowania i obrabiania. Łącznik jest wytwarzany na zlecenie lekarza dentysty przez firmę zewnętrzną z materiałów będących własnością tej firmy. Na zlecenie dentysty wykonuje zatem wyłącznie usługę projektowania i obrabiania łącznika do implantu. Usługa ta jest powiązana z procesem wytworzenia implantu, natomiast moje działania mają wyłącznie charakter usługowy. Z uwagi na to, że realizuje je na zlecenie dentysty występuje w charakterze podwykonawcy.

16. W 2023 r. nie uzyskam innych przychodów/dochodów oprócz wskazanych we wniosku działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy uzyskane przez Wnioskodawcę przychody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych będą mogły być począwszy od 2023 r., opodatkowane stawką 5,5% ryczałtu ewidencjonowanego, jeżeli nie zajdą okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku oraz gdy będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy?

2.Czy uzyskane przez Wnioskodawcę przychody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usługi projektowania i obrabiania łącznika będą mogły być począwszy od 2023 r., opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, jeżeli nie zajdą okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku oraz gdy będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody jakie uzyskuje z jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych począwszy od 2023 r., będą mogły korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%, jeżeli nie zajdą okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowymi od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz gdy będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przychodów opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się, w myśl art. 3 powołanej ustawy, z przychodami z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Warunkiem uprawniającym podatników do skorzystania z ww. formy opodatkowania jest złożenie w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy).

Ustawodawca zastrzega jednocześnie w art. 8 ww. ustawy, iż tej formy rozliczenia, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.(uchylona)

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.(uchylona)

e.(uchylona)

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 8 ust. 2, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego - dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Istotne jest jednak, że dla pierwszych czterech poziomów PKWiU 2015 przyjęto jako kryterium podziału produktów ich pochodzenie zdefiniowane przez PKP 2007. W efekcie powoduje to, że każdy produkt będący wyrobem lub usługą powinien być przyporządkowany wyłącznie do jednego rodzaju działalności zaliczonego do określonej sekcji, działu, grupy i klasy. Podział produktów na tych poziomach odpowiada zatem podziałowi działalności przyjętemu w PKD 2007, co ma swe odzwierciedlenie w czterocyfrowych symbolach (YY.YX) PKWiU 2015 zgodnych z symbolami przyjętymi w PKD 2007. Wyjątek stanowią produkty rybactwa objęte działem 03, meble do siedzenia i części do mebli objęte klasą 31.00, budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem tych budynków, objęte działem 41, sprzedaż detaliczna objęta działem 47 oraz badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk interdyscyplinarnych, objęte działem 72.

Redakcja nazw poszczególnych grupowań poziomów PKWiU 2015 nawiązuje zatem do odpowiadających im nazw rodzajów działalności przyjętych w PKD 2007.

Jak przedstawiono na wstępie przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 32.50.Z „Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne”.

Mając na względzie powyższe zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi wytwarzania nowych wyrobów protetycznych klasyfikowane są do kodu PKWiU 32.50.22.0. Kod ten znajduje się w sekcji C - PRODUKTY PRZETWÓRSTWA PRZEMYSŁOWEGO w dziale INSTRUMENTY I URZĄDZENIA DO ZASTOSOWAŃ TERAPEUTYCZNYCH; WYROBY PROTETYKI DENTYSTYCZNEI I WYROBY ORTOPEDYCZNE, który obejmuje: sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wskutek takiej klasyfikacji, w ocenie Wnioskodawcy, właściwą stawką ryczałtu, która będzie miała zastosowania dla usług wytwarzania nowych wyrobów protetycznych będzie stawka 5,5%.

Powyższa potwierdza brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przez działalność wytwórczą należy rozumieć natomiast działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku).

Wyjaśnienia pojęcia działalności wytwórczej należy zgodnie z poglądami wyrażanymi w doktrynie poszukiwać w drodze wykładni językowej. Jak wskazał w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz oraz R. Kubacki: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).

Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).”

(A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).

W ocenie Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym działalność gospodarcza spełnia przesłanki działalności wytwórczej, której definicja została zawarta we wspomnianym wyżej art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie spełnia definicji wolnego zawodu. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku wolny zawód to zawód wykonywany osobiście w ramach prowadzonej działalności, gdzie wykonujący zawód nie zatrudnia innych osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze. Ponadto dotyczy to osób, które na podstawie wymienionych stosunków prawnych wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Usługa osoby wykonującej wolny zawód powinna być więc, co do zasady, skutkiem osobistego planowania, organizacji i wykonywania czynności zawodowych. Jest ona realizowana wyłącznie przez wykonawcę wolnego zawodu od początku do końca. Natomiast Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zatrudnia na podstawie umowy o pracę 1 osobę, która posiada uprawnienia technika dentystycznego. Osoby te wykonują prace związane z wytwarzaniem wymienionych w stanie faktycznym wyrobów. Działalność Wnioskodawcy nie spełnia zatem ustawowych przesłanek wykonywania wolnego zawodu.

Reasumując, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0 - sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku, należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.

Potwierdzenie takiego stanowiska odnaleźć można w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych, m.in.:

z dnia 17.03.2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1064.2021.2.AP,

z dnia 26.05.2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.270.2022.2.SST,

z dnia 21.07.2022 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.477.2022.3.AK,

z dnia 05.09.2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.548.2022.1.PS,

z dnia 23.09.2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.456.2022.1.DB,

z dnia 23.09.2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.454.2022.1.DB.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usługi projektowania i obrabiania łącznika nie mieści się w kategorii działalności wytwórczej, w związku z czym powinno być zaliczane do kategorii działalności usługowej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl zaś art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) (1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997,1000,1629 i 1669) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W ocenie Wnioskodawcy usługa projektowania i obrabiania łącznika nie spełnia definicji działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku, w związku z tym należy ją opodatkować 8,5% stawką, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku.

Za słusznością przemawia również fakt, że tego rodzaju usługa nie została wymieniona przez ustawodawcę w innych przepisach szczególnych określonych w art. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 powołanej ustawy. Oznacza to, że jeśli dla danego rodzaju przychodów z działalności usługowej nie wprowadzono innej stawki (niższej bądź wyższej), to znajduje zastosowanie regulacja ogólna odnosząca się do przychodów z działalności usługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pojęcie „wolny zawód” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).

Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).

Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

d)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

e)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

f)prowadzenia aptek,

g)(uchylona),

h)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

i)(uchylona),

j)(uchylona),

k)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

l)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

m)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

n)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6.(uchylony).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W opisie sprawy podał Pan, że nie zachodzą w stosunku do Pana, ani nie będą zachodzić w 2023 r. okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Ponadtozgodnie z art. 12 ust. 3ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W opisie zdarzenia przyszłego przedstawił Pan informacje, z których wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą X. Prowadzona przez Pana pracownia protetyczna zajmuje się wytwarzaniem nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej: uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych, itp.

Lekarz dentysta zamawia wykonanie wyrobu protetycznego, dostosowanego indywidualnie do konkretnego pacjenta. Lekarz dentysta dostarcza wycisk z buzi pacjenta, który następnie Pan odlewa i poddaje dalszemu opracowywaniu. Po wykonaniu zamówionego wytworu protetycznego jest on wysyłany do klienta.

Opisane wytwory są wytwarzane z nabytych uprzednio materiałów, które stanowią Pana własność. Wskazał Pan, że działalność w tym zakresie jest skalsyfikowana wg PKWiU 32.50.22.0 i jest działalnością wytwórczą.

Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22.0, polegające na wytwarzaniu nowych wyrobów protetycznych w zakresie protetyki stomatologicznej (uzupełnień protetycznych, koron, mostów, protez zębowych), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.

Ponadto podał Pan, że pracownia protetyczna świadczy usługę projektowania i obrabiania łącznika do implantu. Proces projektowania dokonywany jest pod indywidualne zamówienie lekarza dentysty na podstawie dostarczonego zdjęcia bądź odlewu. Usługa ta nie jest wykonywana z materiałów stanowiących Pana własność. Są to materiały należące do certyfikowanej firmy zewnętrznej, która po otrzymaniu Pana projektu wytwarza łącznik. Działalność w tym zakresie jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługa ta jest klasyfikowana wg PKWiU 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wobec tego przychody uzyskane z tego tytułu mogą być opodatkowane 8,5% stawką, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Ponadto przypomnieć należy, że zgodnie z ww. art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ewidencja przychodów winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Informacje dodatkowe

Interpetacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuję, że nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego wyrobów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi czy wyrobu do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00