Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.21.2023.2.ENB

Skutki podatkowe organizacji zbiórki internetowej środków przeznaczonych dla Ukrainy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zebranych w ramach zbiórki na pomoc Ukrainie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym. W związku z napaścią Rosji na Ukrainę zarejestrował Pan w serwisie pozwalającym na organizację zbiórek w Internecie zbiórkę, z której środki mają zostać przeznaczone na nabycie oraz przekazanie na rzecz (...) (dalej: „Zbiórka”), wyprodukowanych przez (...) (dalej: „Producent”). Wpłaty na wymieniony cel Zbiórki dokonało ponad (...) podmiotów, głównie osób fizycznych (dalej: „Uczestnicy”). Wpłaty zostały dokonane na konto bankowe podmiotu prowadzącego serwis organizujący zbiórki. Wpłacone środki zostaną przekazane przez podmiot prowadzący serwis na Pana prywatne konto bankowe. Otrzymane środki przekaże Pan w całości na konto fundacji z kraju Unii Europejskiej (dalej: „Pośrednik”), która na mocy porozumienia z Panem zobowiązana będzie do przekazania ich w całości na rzecz Producenta. (...), które przekaże je na rzecz odpowiedniego odbiorcy będącego jednostką administracyjną Ukrainy. Przekazanie środków na Pana prywatne konto związane jest z koniecznością przekazania środków ze Zbiórki na konto podmiotu w polskim banku. (...).

Pytanie (oznaczone we wniosku Nr 2)

Czy środki przekazane przez Uczestników w ramach Zbiórki na konto podmiotu prowadzącego serwis oraz przekazane przez ten podmiot na Pana konto stanowić będą dla Pana przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii środki przekazane przez Uczestników w ramach Zbiórki na konto podmiotu prowadzącego serwis oraz przekazane przez ten podmiot na Pana rzecz nie będą stanowić dla Pana przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana zdaniem źródła przychodu wskazane w Ustawie o PIT nie obejmują działań podejmowanych przez Pana. Żadna z definicji przychodu w Ustawie o PIT nie obejmuje w szczególności środków, które pochodzą ze zbiórki nie przeznaczonej na Pana potrzeby i nie stanowiących dla niego przysporzenia. Gdyby to Pan był beneficjentem Zbiórki, uzyskane środki również nie podlegałyby opodatkowaniu na podstawie Ustawy o PIT, gdyż jako podlegające przepisom Ustawy o podatku od spadków i darowizn byłyby wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 2 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wykładnia językowa przytoczonego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia, otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danego podatnika – co do zasady – decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa on aktywa tej osoby.

Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wymienione zostały przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego.

Jak wynika z treści wniosku, w związku z napaścią Rosji na Ukrainę zarejestrował Pan w serwisie pozwalającym na organizację zbiórek w Internecie zbiórkę, z której środki mają zostać przeznaczone na nabycie oraz przekazanie na rzecz (...), wyprodukowanych przez (...). Wpłaty na wymieniony cel Zbiórki dokonało ponad (...) podmiotów, głównie osób fizycznych. Wpłaty zostały dokonane na konto bankowe podmiotu prowadzącego serwis organizujący zbiórki. Wpłacone środki zostaną przekazane przez podmiot prowadzący serwis na Pana prywatne konto bankowe. Otrzymane środki przekaże Pan w całości na konto fundacji z kraju Unii Europejskiej (dalej: „Pośrednik”), która na mocy porozumienia z Panem zobowiązana będzie do przekazania ich w całości na rzecz Producenta. (...), które przekaże je na rzecz odpowiedniego odbiorcy będącego jednostką administracyjną Ukrainy. Przekazanie środków na Pana prywatne konto związane jest z koniecznością przekazania środków ze Zbiórki na konto podmiotu w polskim banku.

W kontekście przedstawionych przez Pana okoliczności oraz zacytowanych powyżej przepisów, zauważyć należy, że w wydanej na Pana wniosek interpretacji z (...). znak (...) dotyczącej podatku od spadku i darowizn, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że jako podmiot organizujący zbiórkę a nie jej beneficjent nie będzie Pan z tytułu opisanej sytuacji podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Uznał, że opisana we wniosku sytuacja, w której jest Pan wyłącznie organizatorem zbiórki nie rodzi dla Pana w ogóle skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn, gdyż jak wynika z opisu nie nabędzie Pan środków pieniężnych na własność (dla siebie). Skoro środki pieniężne – które zostaną przekazane na konto fundacji – nie będą dla Pana przysporzeniem majątkowym to nie będzie „nabycia”, o którym mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy zatem, że w przedstawionej sytuacji nie znajduje zastosowania art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że skutki podatkowe opisanego zdarzenia należy rozpatrywać w kontekście przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wyjaśniliśmy powyżej, za przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może być uznane definitywne powiększenie aktywów podatnika.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Pana okoliczności, z których wynika, że nie jest Pan beneficjentem zbiórki (zbierane środki nie są przeznaczone dla Pana), a jedynie jest Pan jej organizatorem, jak również, że zebrane środki w całości przekaże Pan za pośrednictwem swojego konta bankowego na konto fundacji z kraju Unii Europejskiej, uznać należy, że środki pieniężne zebrane w ramach zbiórki nie stanowią dla Pana przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego zbiórka środków pieniężnych przeznaczonych na nabycie oraz przekazanie na rzecz (...) jest dla Pana czynnością neutralną na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane osobne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00