Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.11.2023.2.AM

Brak możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej energii elektrycznej bez konieczności prowadzenia odrębnych ewidencji ilościowych

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczącego możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej, w ramach instalacji fotowoltaicznych, energii elektrycznej bez konieczności prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej przez Spółkę - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego wpłynął (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej: Spółka) wytwarza energię elektryczną z własnych instalacji fotowoltaicznych od grudnia 2020 r.

Pierwsza instalacja fotowoltaiczna o mocy (…) kWp została wybudowana na budynku (…) przy ul. (…) w (…) i oddana do użytkowania w grudniu 2020 r.

Druga instalacja fotowoltaiczna o mocy (…) kWp przy (…), uruchomiona została w styczniu 2022 r.

W ramach II etapu budowy instalacji fotowoltaicznej na budynku (…) przy ul. (…) powstała druga instalacja fotowoltaiczna o mocy (…) kWp, data pierwszego wytworzenia i wprowadzenia do sieci elektroenergetycznej wytworzonej energii elektrycznej w ramach tej instalacji to sierpień 2022 r.

Głównym celem wybudowanych instalacji fotowoltaicznych jest produkcja energii elektrycznej na potrzeby własne Spółki, a jako efekt uboczny na potrzeby najemców lokali użytkowych we wskazanych wyżej nieruchomościach, którym również jest dostarczana energia elektryczna wyprodukowana przez Spółkę.

Nadwyżka wyprodukowanej energii elektrycznej jest sprzedawana do operatora sieci elektrycznej (podmiot posiadający koncesję w zakresie energii elektrycznej). Spółka nie sprzedaje energii elektrycznej na rzecz gospodarstw domowych. Informacje o ilości wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznych energii elektrycznej Spółka odczytuje z posiadanych falowników wykorzystując aplikacje (…) oraz (…).

Energia wyprodukowana w ramach instalacji fotowoltaicznych trafia do ogólnej - kompleksowej sieci elektrycznej Spółki, z której dalej jest wykorzystywana zarówno na dalsze potrzeby Spółki jak również dostarczana jest dla najemców. Instalacja fotowoltaiczna wybudowana przez Spółkę jest podłączona do sieci elektroenergetycznej (do tzw. energetyki zawodowej). Posiadane przez Spółkę dane dotyczące ilości zużytej energii elektrycznej dotyczą w całości zarówno obiektu jakim jest (…) i (…).

Spółka nie posiada certyfikowanych urządzeń pomiarowych, dzięki którym możliwe byłoby dokładne określenie jaka część energii elektrycznej z poszczególnych źródeł (energia wytwarzana ze źródeł instalacji fotowoltaicznych i energia nabywana od operatorów krajowych) zużywana jest przez najemców a jaka przez Spółkę. Spółka wskazała, że energia produkowana przez instalacje trafia do kluczowego licznika (urządzenia pomiarowego), skąd dalej rozsyłana jest do sieci wewnętrznej. Spółka nie dysponuje możliwościami na podstawie których jest w stanie dokładnie określić, ile wyprodukowanej energii elektrycznej ze źródeł fotowoltaicznych zostało zużyte przez najemców a ile przez nią samą. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że na (…) znajdują się pomieszczenia, których użytkowanie odbywa się na zasadzie użytkowania części wspólnych np. korytarze, toaleta publiczna (dostępne również dla osób z zewnątrz).

Spółka w celu realizacji obowiązków podatkowych wynikających z ustawy o podatku akcyzowym dokonała analizy przepisów i określiła obowiązki jakie powstają w związku z prowadzeniem czynności polegających na wytwarzaniu energii elektrycznej, która jest następnie zużywana na potrzeby własne, a po części sprzedawana do najemców lokali użytkowych i operatora sieci.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Przez sprzedaż energii elektrycznej, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym rozumieć należy czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot - w tym przypadku - energii elektrycznej.

Z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wynika, że Spółka produkuje energię elektryczną, którą następnie częściowo zużywa na potrzeby własne, a częściowo sprzedaje na rzecz nabywców końcowych (najemców). Nadwyżki energii elektrycznej są natomiast sprzedawane na rzecz podmiotu posiadającego koncesję w zakresie energii elektrycznej.

Spółka nie posiada obecnie żadnej koncesji w zakresie energii elektrycznej. Tym samym obowiązany jest co do zasady rozliczać akcyzę od energii elektrycznej wytwarzanej, a następnie sprzedawanej na rzecz nabywców końcowych na terytorium kraju oraz zużywanej na potrzeby własne.

Spółka w świetle definicji zawartej w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jest podatnikiem akcyzy. Z uwagi na powyższe powinna płacić akcyzę od sprzedaży energii elektrycznej do nabywcy końcowego, a w zakresie energii produkowanej i zużywanej na potrzeby własne może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Dokonując analizy przepisów ustawy o podatku akcyzowym Spółka zidentyfikowała instytucję zwolnienia z opodatkowana wynikającą z § 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej jako: rozporządzenie w sprawie zwolnień).

Ustawodawca wprowadził zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zwolnienie to w analogicznej treści znajdowało zastosowanie od początku, od pierwszego uruchomienia instalacji fotowoltaicznej przez ZUK w grudniu 2020 r. na podstawie obowiązującego w okresie 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2021 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Z przytoczonych przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień wynika, że aby skorzystać ze zwolnienia muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1. produkcja energii elektrycznej powinna mieć miejsce przy użyciu generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW;

2. wyroby energetyczne inne niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, zużywane w generatorze do produkcji energii elektrycznej, muszą być wyrobami, od których została uiszczona należna akcyza;

3. produkowana energia elektryczna powinna być zużywana na potrzeby własne.

Spółka produkuje energię przy użyciu instalacji fotowoltaicznych, które wykorzystują energię promieniowania słonecznego, w związku z tym uznać należy, że jest to odnawialne źródło energii.

W konsekwencji dla skorzystania ze zwolnienia nie jest konieczne spełnienie drugiego ze wskazanych warunków dotyczących zwolnienia.

Spółka zużywa energię z instalacji o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW na własne potrzeby, zatem wszystkie przesłanki zastosowania zwolnienia od akcyzy są spełnione w zakresie zużycia produkowanej energii elektrycznej na potrzeby własne Spółki. W opisanym stanie faktycznym Spółka w części produkowanej i zużywanej na potrzeby własne energii elektrycznej jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Poza sytuacją produkowania i zużywania energii na własne potrzeby Spółka dokonuje sprzedaży energii na rzecz najemców, tak jak opisano powyżej. W odniesieniu do energii sprzedawanej na rzecz najemców zastosowanie ma art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż energii elektrycznej na rzecz nabywcy końcowego, a podatnikiem z tego tytułu jest sprzedawca energii elektrycznej.

W opisanym stanie faktycznym jest to dostawca energii elektrycznej, czyli Spółka. W związku z dokonywaniem czynności z wykorzystaniem energii elektrycznej Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzi podatnik zużywający energię elektryczną na potrzeby własne oraz podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, a ewidencja energii elektrycznej odnosi się tylko do energii elektrycznej produkowanej przez Spółkę.

W myśl art. 138h ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podstawą dokonywania wpisów do ewidencji energii elektrycznej w przypadku obu form jej prowadzenia (papierowej i elektronicznej) są wskazania urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - współczynnikowo określony poziom poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazane w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

Na podstawie art. 138h ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7 (zużycie własne, straty energii elektrycznej), prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe. Dane o faktycznym zużyciu energii elektrycznej potrzebne do prawidłowego rozliczenia akcyzy Spółka powinna pozyskiwać bazując na własnych odczytach liczników urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych (w oparciu o wspomniany art. 138h ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

W aktualnym stanie faktycznym Spółka odnotowuje trudności w ustaleniu jakie ilości energii elektrycznej produkowanej ze źródeł odnawialnych (fotowoltaiki) były zużyte przez Spółkę, a jakie przez najemców.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym istnieje możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej, w ramach instalacji fotowoltaicznych, energii elektrycznej bez konieczności prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej przez Spółkę i odrębnie przez najemców?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wskazała, że energia produkowana przez instalacje trafia do kluczowego licznika (urządzenia pomiarowego), skąd dalej rozsyłana jest do sieci wewnętrznej.

Dodatkowo instalacja fotowoltaiczna wybudowana przez Spółkę jest podłączona do sieci elektroenergetycznej, w ramach której dystrybuowana jest zarówno energia wyprodukowana przez Spółkę jak również energia nabywana od operatorów działających na rynku. Po przeanalizowaniu posiadanych możliwości Spółka nie jest w stanie dokładnie określić, ile wyprodukowanej energii elektrycznej zostało zużyte przez najemców a ile przez nią samą.

Podjęto działania zmierzające do ustalenia współczynników rozliczeniowych np. powierzchni obiektów wynajmowanych do powierzchni ogólnej, jednak ze względu na fakt, że np. na (…) znajdują się pomieszczenia, z których korzysta się wspólnie np. korytarze, toaleta publiczna (dostępne również dla osób z zewnątrz) takie podejście ewidencyjne nie jest również precyzyjne i nie pozwala na określenie faktycznej ilości energii wyprodukowanej podlegającej rozliczeniu w ramach obowiązków wynikających z ustawy podatek akcyzowy.

Nie ma możliwości ustalenia również rodzaju energii (energia produkowana i nabywana przez Spółkę podłączona jest do jednej sieci) zużywanej przez najemców i Spółkę. Spółka uważa, iż z uwagi na trudności w ustaleniu faktycznego stanu ilości energii produkowanej i dostarczanej na rzecz najemców i jej opodatkowania oraz ewentualnymi bardzo wysokimi kosztami opomiarowania miejsc produkcji i dystrybucji energii, istnieje możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej energii.

Stanowisko takie wiązałoby się z rezygnacją Spółki z możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowana wynikającego z § 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, co stanowi jednak prawo Spółki a nie obowiązek.

Jednocześnie Spółka wypełniłaby obowiązek prowadzenia ewidencji i dokonania rozliczeń wynikający z ustawy podatek akcyzowy ewidencjonując i rozliczając 100% wyprodukowanej energii w ramach produkcji energii w instalacji fotowoltaicznej.

Ocena stanowiska:

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust.1 i 1a.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 16 ust 1 pkt 1 lit. a ustawy:

1. Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego;

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z art. 138h ustawy:

1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;

3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.

3. Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

4. Podmiot określony w ust. 1 pkt 4 prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.

5. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;

2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;

3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;

5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;

7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

6. W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.

7. W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem zapłaty akcyzy na zasadach wynikających z art. 24 ustawy.

Należy również nadmienić, że nabywcą końcowym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, jest każdy podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (z wyłączeniami wskazanymi w tym przepisie).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że posiadają Państwo instalacje fotowoltaiczne, w której wytwarzana jest energia elektryczna. Wytworzona energia elektryczna jest w części zużywana na własne potrzeby i podlega zwolnieniu na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a w części jest odsprzedawana i z tego tytułu odprowadzają Państwo podatek akcyzowy.

Na tle powyższego, w związku z trudnościami w zakresie prowadzenia ewidencji powzięli Państwo wątpliwość w zakresie możliwości opodatkowania całej wyprodukowanej, w ramach instalacji fotowoltaicznych, energii elektrycznej bez konieczności prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej przez Spółkę i odrębnie przez najemców.

Na wstępie należy wskazać, że skorzystanie ze możliwości zwolnienia podatkowego jest prawem, a nie obowiązkiem. Jednocześnie w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego, nawet jeżeli Państwo zrezygnują z możliwości skorzystania ze zwolnienia i opodatkują całą energię elektryczną, wówczas i tak nie będą Państwo zwolnieni z obowiązku prowadzenia odrębnie ewidencji energii zużywanej i odrębnie energii elektrycznej sprzedawanej najemcom.

Do prowadzenia ewidencji ilościowej zobowiązani są m.in. podatnicy zużywający wyprodukowaną przez siebie energię, jak również i podatnicy, którzy sprzedają wyprodukowaną energię elektryczną. Skoro więc część wyprodukowanej przez Państwa energii jest m.in. zużywana przez Państwa jak i odsprzedawana najemcom (co wynika ze wskazanego przez Państwa opisu stanu faktycznego), w tej sytuacji są Państwo zobowiązani do prowadzenia powyższej ewidencji, zgodnie z treścią art. 138h ust. 5 pkt 2 i 5 ustawy.

Zauważyć ponadto należy, że w Państwa przypadku (zgodnie z opisem stanu faktycznego), w ewidencji ilościowej energii elektrycznej powinny znajdować się dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MW łącznej ilości:

energii elektrycznej wyprodukowanej;

energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju (najemcom);

energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne.

Ustawodawca przewidział również wyjątki dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji, przy czym w przedmiotowej sprawie nie znajdują one zastosowania. Pomimo, że Państwo produkujecie energię elektryczną z instalacji o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, wciąż są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej ze względu na niespełnienie przesłanki z art. 138h ust. 2 ustawy.

Odnosząc się do Państwa trudności związanych z określeniem ilości zużywanej energii elektrycznej, w przypadku braku specjalistycznych urządzeń pomiarowych, umożliwiających precyzyjne określenie ilości energii elektrycznej, którą należy wykazać w ewidencji, Ustawodawca dopuścił stosowanie szacunkowych metod określania wskazanej ilości energii.

Podsumowując, nawet w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania, są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, w której powinni Państwo wykazać odrębnie energię elektryczną zużywaną przez Państwa oraz odrębnie energię elektryczną sprzedawaną najemcom. W przypadku trudności, które Państwo napotykają ze względu na brak posiadania urządzeń pomiarowo - rozliczeniowych, mają Państwo prawo określić ilość energii elektrycznej na podstawie metod szacunkowych.

Wobec powyższego, należy Państwa stanowisko uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazujemy, że na potrzeby wydania powyższej interpretacji przyjęto, zgodnie z informacjami wskazanymi w opisanym przez Państwa stanie faktycznym, że wyprodukowana przez Państwa energia elektryczna jest w części zużywana na potrzeby własne Spółki, a w części odsprzedawana najemcom i podmiotowi posiadającemu koncesję. Jednocześnie, podkreślamy, że interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00