Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.938.2022.2.AMA

Objęcie lokalu użytkowego spisem z natury; obowiązek korekty podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

- nieprawidłowe w kwestii dotyczącej braku obowiązku ujęcia lokalu użytkowego w spisie z natury po likwidacji działalności gospodarczej oraz braku opodatkowania podatkiem VAT przeznaczenia lokalu użytkowego do użytku osobistego po likwidacji działalności gospodarczej,

- prawidłowe w kwestii dotyczącej braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez Pana lokalu użytkowego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- braku obowiązku ujęcia lokalu użytkowego w spisie z natury po likwidacji działalności gospodarczej oraz braku opodatkowania podatkiem VAT przeznaczenia lokalu użytkowego do użytku osobistego po likwidacji działalności gospodarczej,

- braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez Pana lokalu użytkowego.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 stycznia 2023 r. (wpływ 2 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przedsiębiorca R.G., zwany dalej w skrócie stroną, podatnikiem lub wnioskodawcą, aktualnie prowadzi samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług instalatorskich. Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług deklaracji miesięcznych. Podatnik w dniu 3 marca 2006 r. w ramach prowadzonej działalności nabył od podatnika VAT czynnego lokal użytkowy nr (...) w (...) przy ulicy (...), zwany dalej w skrócie lokalem użytkowym. Nabycie ww lokalu użytkowego po sporządzeniu aktu notarialnego zostało udokumentowane fakturą, w której został wyszczególniony przez sprzedawcę podatek należny według stawki podatkowej w wysokości 22,00%, który podatek został przez wnioskodawcę odliczony od podatku należnego za miesiąc marzec 2006r. Aktualnie ww. lokal jest użytkowany przez stronę przy prowadzeniu działalności gospodarczej. W przyszłości strona ma zamiar dokonać likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej, a na dzień likwidacji ma pozostać wyłącznie jedyny towarów tj. powyżej opisany lokal użytkowy. Strona po likwidacji działalności gospodarczej zamierza ww. lokal użytkowy przeznaczyć do użytkowania osobistego lub wynająć.

W piśmie uzupełniającym z 31 stycznia 2023 r. (wpływ 2 lutego 2023 r.) wskazał Pan, że:

1.W związku z likwidacją działalności gospodarczej, wnioskodawca zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.Na dzień sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nastąpiło pierwsze zasiedlenie przedmiotowego lokalu użytkowego w rozumieniu art. 2 pkt. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2022r. poz. 931 ze zm.).

3.Pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego lokalu użytkowego, a zaprzestaniem wykonania przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

4.Lokal użytkowy jest zaliczany przez wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez stronę, na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, do środków trwałych podlegających amortyzacji.

5.Wnioskodawca ww. lokal użytkowy wykorzystuje przy prowadzeniu działalności gospodarczej przy wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

6.Wnioskodawca po likwidacji działalności gospodarczej ww. lokal użytkowy będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

7.Wnioskodawca w odniesieniu do ww. lokalu użytkowego objętego zakresem wniosku nie ponosił wydatków na jego ulepszenie.

Pytania

1.Czy w przyszłości gdy na dzień likwidacji przez wnioskodawcę działalności gospodarczej pozostanie ww. lokal użytkowy, podatnik będzie zobowiązany ww. lokal objąć spisem towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a przeznaczenie lokalu użytkowego przez stronę do użytku osobistego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy w przyszłości w miesiącu którym podatnik dokona likwidacji działalności gospodarczej będzie spoczywał na stronie obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez podatnika w dniu 3 marca 2006 r. lokalu użytkowego i odliczonego od podatku należnego za marzec 2006 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. pkt 1.

Zdaniem strony stosowanie do art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pozostawienie przez wnioskodawcę w związku z likwidacją działalności gospodarczej do użytku osobistego ww. lokalu użytkowego nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż w przyszłości gdy na dzień likwidacji przez wnioskodawcę działalności gospodarczej pozostanie ww. lokal użytkowy, podatnik nie będzie zobowiązany ww. lokal objąć spisem towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a przeznaczenie przez stronę ww. lokalu użytkowego do użytku osobistego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad pkt. 2

Co do zasady zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów podatnik VAT czynny w przypadku nieruchomości zobowiązany jest do korekty podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy, jeżeli nie minęło 10 lat licząc od daty dokonania odliczenia. Wskazać należy, iż minęło już ponad 10 lat od dnia odliczenia przez stronę od podatku należnego podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za marzec 2006r. Dlatego należy uznać, iż w przyszłości w miesiącu którym podatnik dokona likwidacji działalności gospodarczej, nie będzie spoczywał na stronie obowiązek korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez podatnika w dniu 3 marca 2006 r. lokalu użytkowego i odliczonego od podatku należnego za marzec 2006 r. Powyższe jest spowodowane faktem, iż minęło ponad 10 lat gdy nastąpiło nabycie przez stronę ww lokalu użytkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

- nieprawidłowe w kwestii dotyczącej braku obowiązku ujęcia lokalu użytkowego w spisie z natury po likwidacji działalności gospodarczej oraz braku opodatkowania podatkiem VAT przeznaczenia lokalu użytkowego do użytku osobistego po likwidacji działalności gospodarczej,

- prawidłowe w kwestii dotyczącej obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez Pana lokalu użytkowego.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast na mocy art. 5 ust. 3 ustawy,

opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ww. ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 14 ust. 1 ustawy,

opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

 1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

 2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;

 3) wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego – w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 166).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy,

przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy,

przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 14 ust. 4 ustawy,

przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 14 ust. 5 ustawy,

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

Na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy,

obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy,

dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

W myśl art. 14 ust. 8 ustawy,

podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.

Stosownie do art. 14 ust. 10 ustawy,

do rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury przepisy art. 99 stosuje się odpowiednio.

Z opisu sprawy wynika, że aktualnie prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług instalatorskich. Jest Pan podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług deklaracji miesięcznych.

3 marca 2006 r., w ramach prowadzonej działalności, nabył Pan od podatnika VAT czynnego lokal użytkowy. Nabycie ww. lokalu użytkowego zostało udokumentowane fakturą, w której został wyszczególniony przez sprzedawcę podatek należny według stawki podatkowej w wysokości 22,00%. Podatek został przez Pana odliczony od podatku należnego za miesiąc marzec 2006 r. Aktualnie ww. lokal jest użytkowany przez Pana przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Wykorzystuje Pan ww. lokal użytkowy przy prowadzeniu działalności gospodarczej do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Lokal użytkowy jest zaliczany przez Pana, na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, do środków trwałych podlegających amortyzacji. W odniesieniu do ww. lokalu użytkowego objętego zakresem wniosku nie ponosił Pan wydatków na jego ulepszenie.

W przyszłości ma Pan zamiar dokonać likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z likwidacją działalności gospodarczej, zaprzestanie Pan wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na dzień likwidacji ma pozostać wyłącznie jedyny towarów tj. powyżej opisany lokal użytkowy. Po likwidacji działalności gospodarczej zamierza Pan ww lokal użytkowy przeznaczyć do użytkowania osobistego lub wynająć. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego lokalu użytkowego, a zaprzestaniem wykonania przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii braku obowiązku ujęcia lokalu użytkowego w spisie z natury po likwidacji działalności gospodarczej oraz braku opodatkowania podatkiem VAT przeznaczenia lokalu użytkowego do użytku osobistego po likwidacji działalności gospodarczej.

Z przywołanych przepisów art. 14 ustawy wynika, że obowiązek sporządzenia spisu z natury wiąże się, co do zasady, z zaprzestaniem, w związku z likwidacją działalności gospodarczej, wykorzystywania składników majątku przedsiębiorstwa do czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotyczy wszystkich towarów, które po nabyciu/wytworzeniu nie zostały odprzedane i w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. A zatem warunkiem koniecznym do opodatkowania towarów w zakresie wynikającym z art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, jest istnienie po stronie podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towaru.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z likwidacją działalności gospodarczej, w przypadku gdy faktycznie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu opisanego lokalu użytkowego, będzie Pan zobowiązany ująć w spisie z natury (sporządzonym na dzień likwidacji działalności gospodarczej) ww. lokal użytkowy i opodatkować go podatkiem od towarów i usług na zasadach obowiązujących przy sprzedaży tego lokalu.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej lokal użytkowy (środek trwały), który został objęty spisem z natury, wejdzie do Pana majątku osobistego, którym będzie Pan rozporządzać w ramach tego majątku.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy,

przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem budynku, budowli lub ich części jest pierwsze zajęcie tych nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania ich na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy lokali, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy lokalu użytkowego zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do tych lokali, miało miejsce pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.

Z opisu sprawy wynika, że w stosunku do ww. lokalu użytkowego doszło do pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego lokalu użytkowego, a zaprzestaniem wykonania przez Pana czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W odniesieniu do ww. lokalu użytkowego objętego zakresem wniosku nie ponosił Pan wydatków na jego ulepszenie.

Zatem w przypadku likwidacji działalności gospodarczej do lokalu użytkowego ujętego w spisie z natury będzie Pan mógł zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Reasumując, w związku z likwidacją działalności gospodarczej będzie Pan zobowiązany ująć w spisie z natury (sporządzonym na dzień likwidacji działalności gospodarczej) ww. lokal użytkowy. Natomiast dla tego lokalu będzie Pan mógł zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym „w przyszłości gdy na dzień likwidacji przez wnioskodawcę działalności gospodarczej pozostanie ww. lokal użytkowy, podatnik nie będzie zobowiązany ww. lokal objąć spisem towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a przeznaczenie przez stronę ww. lokalu użytkowego do użytku osobistego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Pana wątpliwości dotyczą również obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przez Pana lokalu użytkowego.

W wyniku likwidacji działalności i konsekwentnie wykazania w spisie z natury jako czynności zwolnionej ww. lokalu użytkowego nastąpi zmiana jego przeznaczenia. Jeżeli zatem czynność ta nastąpi w 10-letnim okresie korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym ww. lokal użytkowy został oddany do użytkowania, to będzie Pan zobowiązany do dokonania stosownej korekty podatku naliczonego.

Kwestie dotyczące korekty podatku naliczonego regulują przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy,

po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy,

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy,

korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy,

w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Natomiast jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy,

w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy,

w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

 Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy,

przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jak stanowi art. 91 ust. 7a ustawy,

w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, w którym podatnik zmienia przeznaczenie środka trwałego nabytego (wytworzonego) dla celów działalności opodatkowanej VAT (lub mieszanej) i zaczyna go używać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania, ma on zasadniczo obowiązek skorygować odliczony VAT, jeżeli taki został odliczony. Analogicznie powinien postąpić podatnik w sytuacji sprzedaży takiego środka trwałego, jeżeli przy jego nabyciu (wytworzeniu) odliczył VAT naliczony, a przy zbyciu zastosuje zwolnienie z VAT.

W odniesieniu do korekty 10-letniej dotyczącej nieruchomości i następującej w tym okresie zmiany przeznaczenia oraz zbycia środka trwałego ze zwolnieniem z VAT, należy wskazać, że ich skutkiem jest obowiązek dokonania w roku zbycia korekty odliczenia za wszystkie z pozostałych 10 lat okresu korekty, tak jakby w każdym z pozostałych lat odliczenie nie przysługiwało w ogóle.

Jak wynika z opisu sprawy, nabył Pan ww. lokal użytkowy 3 marca 2006 r. z przeznaczeniem na wykorzystywanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odliczył Pan podatek VAT od zakupu lokalu. Lokal użytkowy jest zaliczany przez Pana, na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, do środków trwałych podlegających amortyzacji. W odniesieniu do ww. lokalu użytkowego objętego zakresem wniosku nie ponosił Pan wydatków na jego ulepszenie.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy, wskazać należy, że w przypadku wykazania w spisie z natury jako czynności zwolnionej ww. lokalu użytkowego nie powstanie obowiązek dokonania korekty podatku VAT odliczonego z faktury dotyczącej zakupu lokalu. Powyższe wynika z faktu, że lokal ten został zakupiony 3 marca 2006 r. i od tamtego momentu był wykorzystywany przez Pana w prowadzonej działalności gospodarczej przez okres powyżej 10 lat.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie w przypadku wykazania w spisie z natury jako czynności zwolnionej ww. lokalu użytkowego, nie będzie Pan zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, który został odliczony przy zakupie lokalu, gdyż w odniesieniu do wskazanego wydatku okres korekty już minął.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00