Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.753.2022.1.MM

Obowiązek informacyjny w związku z wydawaniem bonów na refundację wydatków na szczepionki, które są adresowane do mieszkańców miasta.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto A. jako miasto na prawach powiatu jest jednostką samorządu terytorialnego.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym Miasto A. – jako jednostka samorządu terytorialnego – wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Miasto A. wykonuje zadania własne gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty min. in. z zakresu ochrony zdrowia.

W trosce o zdrowie mieszkańców miasta, Rada Miejska w A. w dniu (...) r. podjęła uchwałę w sprawie (...) (…). Bon na szczepienia (...) jest świadczeniem pieniężnym na rzecz rodziny, którego wysokość i szczegółowe zasady przyznawania określa załącznik do uchwały.

Bon na szczepienie (...) ma na celu częściową refundację kosztu zakupu szczepionki (...).

Cena detaliczna (...) zł i w 50 % tj. kwota (...) zł objęta jest refundacją z Budżetu Państwa. Koszt zakupu (...) (...) zł za (...).

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w A., bon na szczepionki (...) jest przyznawany w wysokości równej dopłacie świadczeniobiorcy, czyli w kwocie (...) zł za (...). Okres obowiązywania uchwały i ważność (...) określony został do dnia (...) 2023 r. tj. do czasu (...).

(...)

(...)

(...)

Pytania

1.Czy otrzymane świadczenie w postaci bonu jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Jeżeli bon na szczepienia jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to czy kwota wartości (...) jest przychodem:

a)(...) na którego adresowana jest decyzja

b)(...), które jest beneficjentem (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem podstawowa opieka zdrowotna jest zadaniem publicznym o znaczeniu lokalnym leżącym w gestii samorządu terytorialnego. W pojęciu ochrona zdrowia mieści się opieka zdrowotna, w tym nocna i świąteczna opieka zdrowotna, jak i podstawowa opieka zdrowotna.

Szczegółowe zadania władz publicznych określają przepisy w art. 7-11 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nakładając na poszczególne podmioty administracji konkretne zadania publiczne.

Przepis art. 7 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wyraźnie precyzuje zadania gminy w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, wyróżniając zadania własne i zadania zlecone. Do zadań własnych w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej należy w szczególności:

1)opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy;

2)inicjowanie i udział w wytyczaniu kierunków przedsięwzięć lokalnych zmierzających do zaznajamiania mieszkańców z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia oraz ich skutkami;

3)podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy.

Wprowadzenie przez Radę Miejską w A. bonu na szczepienia ma na celu podniesienie poziomu świadomości zdrowotnej lokalnego społeczeństwa i profilaktykę (...). Ponadto dofinansowanie do (...) przyczyni się do powiększenia ilości młodych ludzi objętych profilaktyką w przedmiotowym zakresie.

Sam program szczepień należy do profilaktyki zdrowotnej i niewątpliwie wpisuje się w zadania własne gminy w zakresie ochrony zdrowia.

Refundacja kosztu zakupu szczepionki (...) przyczyni się do wzrostu świadomości mieszkańców A., jak ważna jest profilaktyka zdrowotna, a sam program szczepień przyczyni się do wzrostu świadomości społeczeństwa jak ważne są szczepienia profilaktyczne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłami przychodów są między innymi inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia katalog przychodów z tytułu innych źródeł.

Zdaniem Miasta bon refundujący zakup szczepionki nie znajduje się w tym katalogu.

Ponadto zasada powszechności opodatkowania podlega w niektórych przypadkach wyłączeniu przedmiotowemu o czym stanowi art. 21 ustawy, który wymienia wprost wolne od podatku dochody.

Niemniej warunkiem zastosowania któregokolwiek ze zwolnień przedmiotowych jest uprzednie zakwalifikowanie danego świadczenia do przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, jeżeli dane świadczenie nie jest objęte przychodem w rozumieniu przepisów ustawy, nie może być też objęte zwolnieniem, ponieważ nie można zwolnić z podatku świadczenia, które nie podlega opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji refundacja wydatków na zakupu szczepionki w postaci bonu na szczepienie (...) nie znajduje umocowania w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie stanowi przychodu zarówno u (…) na którego została wydana decyzja administracyjna i który otrzymał kwotę refundacji za koszt zakupu szczepionki, ani u (...), które było faktycznym beneficjentem (...).

Reasumując, zwrot wydatków poniesionych za szczepionki w postaci bonu na szczepienia nie generuje po stronie (…) przychodu, ponieważ w opisanym przypadku przychód nie powstaje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 11 ust. 2 tej ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jak wynika z opisanego zdarzenia w trosce o zdrowie mieszkańców miasta, Rada Miejska w A. w dniu (...) r. podjęła uchwałę w sprawie (...). (...). Bon na szczepienia (...) jest świadczeniem pieniężnym na rzecz rodziny, którego wysokość i szczegółowe zasady przyznawania określa załącznik do uchwały.

Bon na szczepienia (...) ma na celu częściową refundację kosztu zakupu szczepionki (...).

Cena detaliczna (...) zł i w 50 % tj. kwota (...) zł objęta jest refundacją z Budżetu Państwa. Koszt zakupu (...) (...) zł za (...).

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w A., bon jest przyznawany w wysokości równej dopłacie świadczeniobiorcy, czyli w kwocie (...) zł za (...). Okres obowiązywania uchwały i ważność (...) określony został do dnia (...) 2023 r. tj. do czasu (...).

(...)

(...)

(...)

Mając na uwadze opis zdarzenia należy zauważyć, że skoro uchwała Rady Miasta w sprawie (...) (...) jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie Miasta A., to normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki. Tym samym na wszystkie osoby (...), (...) przysługuje przewidziane w tej uchwale wsparcie finansowe w postaci bonu na szczepienia (...). W celu uzyskania ww. wsparcia najpóźniej w terminie (...) powinien złożyć poprawnie wypełniony wniosek o przyznanie bonu (...) i dołączyć zaświadczenie (...).

Wobec powyższego świadczenia w postaci bonu na szczepienia (...) (którego celem jest zrefundowanie wydatków (...) na szczepienia nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wartość bonu na szczepienia (...) – nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji – w związku z wydaniem tego bonu (...) – na Mieście A. nie ciąży obowiązek sporządzania informacji, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00