Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.62.2023.2.AC

Ma Pani możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w 2022 roku na zapewnienie odpowiedniej szczelności dachu jako przegrody budowlanej przed zawilgoceniem poprzez wymianę pokrycia dachowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 21 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lutego 2023 r. (wpływ 18 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani współwłaścicielem domku jednorodzinnego wolnostojącego położonym przy ul. (…), (…) gmina (…), w którym mieszka Pani od urodzenia. Budynek pochodzi z roku 1950 został wybudowany przez Pani dziadka. Dom spełnia kryteria opisane w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. W roku 2012 aktem notarialnym Repertorium (…) Pani mama przekazała Pani cały swój udział umową darowizny. Obecnie jest to udział w wysokości 5/8 całej nieruchomości z działki nr (…) o powierzchni 2.422 m2. Pozostali współwłaściciele (bracia cioteczni) nie mieszkają we wskazanej nieruchomości. Zgodnie złożyła Pani z pozostałymi współwłaścicielami wniosek do Sądu o wyjście ze współwłasności o podział siedliska, gdzie część działki wraz ze wskazanym całym domem będzie należała do Pani.

Żeby przeprowadzić modernizację budynku oszczędzała Pani przez wszystkie lata pracy (ok. 28 lat). Budynek był pokryty papą, dach przeciekał, woda wlewała się do środka, co powodowało zawilgocenie ścian, a przez skorodowane rury spustowe zalewana była elewacja ścian budynku. W lutym 2022 roku zakupiła Pani z własnych środków materiały (łaty, kontrłaty, blachę trapezową, rynny, rury spustowe, wkręty) wraz z usługą montażową na wymianę pokrycia dachowego. Zakupy są udokumentowane fakturą imienną zapłacone z Pani własnych środków na kwotę 30.600,00 zł brutto. Faktura nie została zaliczona do KUP, ani nie została sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani innej dotacji. Nigdy wcześniej nie korzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Opłaca Pani podatek według skali podatkowej (umowa o pracę). Pierwszy wydatek został poniesiony w lutym 2022 r. fakturą zaliczkową na kwotę 5 000 brutto (…). Przedsięwzięcie zostało zakończone w kwietniu 2022 roku fakturą końcową Nr (…). Po wymianie papy na blachę poddasze zostało ocieplone wełną mineralną i styropianem. W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie węgla potrzebnego do ogrzewania budynku. Dzięki zmianie pokrycia dachowego nastąpiło uszczelnienie dachu co skutkuje mniejszym zużyciem opału i ochroną przed zawilgoceniem. Materiały użyte do wymiany pokrycia dachowego to: łaty, kontrłaty, nowa blacha, rynny spustowe, wkręty, gwoździe, wymiana uszkodzonych desek. Zakres prac obejmował usunięcie starego pokrycia bez wywozu, nabicie łat i kontrłat, montaż rynien i rur spustowych, montaż membrany i ułożenie nowej blachy modułowej. Przeprowadzone prace nie wymagały projektu i pozwolenia na budowę, gdyż wiązały się jedynie ze zmianą pokrycia dachowego (papa na dachu była już nieszczelna i dach przeciekał). Wymiana starego pokrycia dachowego była autonomicznym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym realizowanym w nieruchomości.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W wyniku termomodernizacji dachu nie doszło do budowy, przebudowy, rozbudowy i nadbudowy budynku w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego. Wymiana dachu wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Pani zdaniem wydatki były realizowane w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określania wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Związek z ww. ustawą polega na tym, że pokrycie dachowe w postaci papy, która była w wielu miejscach popękana przyczynił się do zawilgocenia i próchnicy niektórych desek, oraz brak membrany dachowej powodował przeciekanie dachu i straty ciepła. Ze względu na wymianę uszkodzonych elementów oraz uszczelnienie szczelin i otworów zmniejszyło się zużycie węgla w przedmiotowym budynku. Zmniejszyło się również zapotrzebowanie na energię elektryczną (w wyniku utraty ciepła dom był podgrzewany piecykiem elektrycznym).

Należy wskazać, że załącznik do Rozporządzenia termomodernizacyjnego nie przedstawia szczegółowego wykazu (zamkniętego katalogu) materiałów budowlanych, czy też urządzeń, a wskazuje ogółem na materiały budowlane/urządzenia wykorzystywane do określonych celów (m.in. materiały służące do docieplenia przegród budowlanych). Dlatego biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stanowisko prezentowane przez organy podatkowe, wymienione w opisie stanu faktycznego poniesione wydatki związane z usunięciem starego pokrycia (bez wywozu) termoizolacją dachu za pomocą folii oraz membrany dachowej, zainstalowaniem brakujących drewnianych elementów konstrukcji dachu (łaty i kontrłaty) oraz wymianą zużytych elementów, ułożeniem nowego pokrycia dachowego z blachodachówki z wykorzystaniem gąsiorów dachowych, wymianą całego orynnowania budynku (rynny, rury spustowe, kolanka, uchwyty rynnowe, złącza rur), materiałami pomocniczymi, np. kołkami montażowymi, klejami, piankami, gwoździami oraz innymi materiałami niezbędnymi do wykonania prac remontowych stanowią materiały budowlane oraz usługi, których celem jest docieplenie jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Wskazała Pani, że wydatki o których mowa we wniosku, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu modernizacji i remontów (Dz. U. z 2021 r. poz. 554).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów Pani wydatki podlegają pod użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest: ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Faktury dotyczące opisanego we wniosku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostały wystawione przez podatnika VAT czynnego. Wydatki o których mowa we wniosku nie były uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Po prześledzeniu rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. wykazu rodzaju materiałów budowlanych i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jakim jest remont pokrycia dachu nie jest Pani w stanie jednoznacznie stwierdzić czy wszystkie te materiały i usługi znajdują się w powyższym rozporządzeniu.

Pytania

1.Czy wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym, którego jest Pani współwłaścicielem, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku, udokumentowane fakturą VAT na kwotę 30.600,00 zł brutto o treści "wykonanie pokrycia dachowego wraz z montażem", z dnia 11 kwietnia 2022 r. o nr (…), stanowią wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (określone w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, Dz.U. z 2018 r. poz. 2489)?

2.Czy zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pani stanowisko w sprawie

Poprzez wymianę pokrycia dachowego na blachę uzyskano lepszy współczynnik przenikania ciepła. Zmniejszyło się zapotrzebowanie na węgiel. Opisane we wniosku wydatki zostały poniesione w celu ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku. Inwestycja ta ma związek z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r., a tym samym ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z art. 26h ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku. W wyniku wymiany dachu budynek został lepiej docieplony. Wcześniejszy dach nie był w ogóle docieplony przez co uciekało dużo ciepła, jak również właz był wykonany ze starych drewnianych desek. Poprzez docieplenie dachu zostały zlikwidowane szpary, wszystko jest szczelnie pokryte, przez co na strychu jest cieplej. Wymiana dachu w budynku mieszkalnym nie wynikała z projektu budowlanego. Prace termomodernizacyjne budynku nie zwiększyły powierzchni użytkowej budynku. Biorąc pod uwagę powyższe, Pani zdaniem wydatki poniesione z własnych środków, które nie zostały Pani w żaden sposób zwrócone, ani sfinansowane (np. z dotacji) w wysokości 30.600 zł brutto, na realizację inwestycji polegającej na wymianie pokrycia dachowego wraz z potrzebnymi materiałami budowlanymi i usługą z nią związaną, które zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, stanowią podstawę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT za rok podatkowy 2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.jest Pani współwłaścicielem domku jednorodzinnego wolnostojącego zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane wybudowanego w (…) r.;

2.dach przeciekał, woda wlewała się do środka, co powodowało zawilgocenie ścian, skorodowanie rur spustowych, zalewana była elewacja ścian budynku, dlatego zakupiła Pani z własnych środków materiały (łaty, kontrłaty, blachę trapezową, rynny, rury spustowe, wkręty) wraz z usługą montażową na wymianę pokrycia dachowego;

3.powyższe wydatki są udokumentowane fakturą imienną wystawioną przez podatnika VAT czynnego - pierwszy wydatek został poniesiony w lutym 2022 r. (faktura zaliczkowa), przedsięwzięcie zostało zakończone w kwietniu 2022 roku;

4.wydatki, o których mowa we wniosku nie były uwzględnione w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej w rozumieniu Ordynacji podatkowej, faktura nie została zaliczona do KUP;

5.nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, opłaca Pani podatek według skali podatkowej (umowa o pracę);

6.w wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie węgla oraz energii potrzebnych do ogrzewania budynku, wymiana dachu wpłynie na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego;

7.w wyniku termomodernizacji dachu nie doszło do budowy, przebudowy, rozbudowy i nadbudowy budynku w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego;

8.wydatki były realizowane w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określania wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych;

9.zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia termomodernizacyjnego użyte materiały do wykonania prac remontowych stanowią materiały budowlane, a usługi, te których celem jest docieplenie jednorodzinnego budynku mieszkalnego;

10.wydatki o których mowa we wniosku, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu modernizacji i remontów;

11.w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów Pani wydatki podlegają pod użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest: ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych (...) lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. „docieplenie przegród budowlanych”.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że ma Pani możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w 2022 roku na zapewnienie odpowiedniej szczelności dachu jako przegrody budowlanej przed zawilgoceniem poprzez wymianę pokrycia dachowego.

Powyższe prace spowodowały m.in. zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego, co pozwoli Panu obniżyć zużycie węgla w procesie ogrzewania.

Zatem, ww. wydatki można uznać za wydatki na zakup materiałów i usług, o których mowa w powyższym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Odliczenie to przysługuje na podstawie wystawionej faktury VAT do wysokości limitu, tj. 53 000 zł. Zaznaczyć przy tym należy, że wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym (bądź jego korekcie) składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00