Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.759.2022.2.MWJ

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 lutego 2023 r. (data wpływu) oraz pismem z 15 lutego 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat … w dniu 23.11.2022 r. zawarł Umowę nr … o dofinansowanie Projektu „(…)” nr Projektu … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej XI Działanie 11.1 Wspieranie odbudowy gospodarki regionu w związku z pandemią COVID-19. Całkowita wartość projektu wynosi … zł, dofinansowanie z lŻ RPOW... jako współfinansowanie środkami z UE wynosi ... zł, wkład własny Powiatu … zł. Zakończenie finansowe realizacji projektu 31.12.2023 r.

Przedmiotem projektu jest rozwój usług elektronicznych w Starostwie Powiatowym w …, poprzez wdrożenie systemu e-usług (e-wniosek, e-płatność, e-newsletter, e-ankieta, e-bilet kolejkowy) wraz z dokonaniem zakupu niezbędnego sprzętu i oprogramowania oraz szkolenie użytkowników. Projekt pozwoli na rozwój nowoczesnych usług świadczonych drogą elektroniczną, z uwzględnieniem usług o wysokim poziomie dojrzałości bezpieczeństwa oraz zintegrowanymi systemami dziedzinowymi. Pozwoli to na zwiększenie skali stosowania e-usług. Spowoduje to uproszczenie w postępowaniach administracyjnych, przyczyni się do optymalizacji procesów biznesowych. Proponowane e-usługi mają zniwelować bariery techniczne, prawne i mentalne. Interesariuszami projektu są mieszkańcy Powiatu korzystający z usług administracji samorządowej.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Jest to działalność statutowa Powiatu.

W uzupełnieniu wniosku z 1 lutego 2023 r. wskazaliście Państwo:

1.Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” będą wystawiane w następujący sposób: Nabywca: Powiat …, Odbiorca: Starostwo Powiatowe w ….

3.Uzupełnienie opisu projektu - poza planowanym do zakupu sprzętem informatycznym projekt będzie obejmował zakup programów i wdrożenie następujących usług:

e-wniosek - Przedmiotem usługi będzie złożenie wniosków za pośrednictwem platformy e-PUAP wraz z integracją z systemem dziedzinowym Starostwa Powiatowego. Realizacja usługi dotyczyć będzie spraw nieobjętych usługami centralnymi e-PUAP (dotychczas niewdrożonych formularzy e- PUAP) oraz modernizacji systemów dziedzinowych.

Typy wniosków objętych realizacją w ramach usługi e-wniosek:

·wniosek o nabycie i zbycie pojazdu,

·wniosek w sprawie wydawania uprawnień komunikacyjnych,

·wniosek o pozwolenie na budowę,

·zgłoszenie robót budowlanych,

·zgłoszenie budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego,

·wniosek o zgłoszenie zamiaru wykonania obiektów budowlanych lub robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę,

·wniosek o pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu,

·wniosek o wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę,

·wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu,

·wniosek o pozwolenie na rozbiórkę budynku,

·zgłoszenie rozbiórki,

·wniosek o zgłoszenie rozbiórki obiektów budowlanych niewymagających pozwolenia na rozbiórkę,

·wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę,

·wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia,

·zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,

·wniosek o wejście na sąsiadujący teren,

·zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu,

·oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

·wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie zmiany lasu na użytek rolny,

·wniosek o zgłoszenie projektu robót geologicznych dotyczącego wykorzystania ciepła Ziemi,

·wniosek o pozyskanie zezwolenia na pozyskanie drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,

·wniosek o rejestrację sprzętu pływającego o długości do 25 mb,

·wniosek o wpis do ewidencji Uczniowskich klubów sportowych/ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia,

·wniosek o wydanie wypisu z ewidencji Uczniowskich klubów sportowych/ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia,

·wniosek o wykreślenie klubu z ewidencji: klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej; uczniowskich klubów sportowych,

·wniosek o rejestrację stowarzyszenia zwykłego i wprowadzenia ewentualnych zmian w rejestrze,

·wniosek o wykreślenia z rejestru stowarzyszeń zwykłych,

·wniosek o wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego,

·wniosek o mapę zasadniczą,

·wniosek o ustanowienie trwałego zarządu,

·wniosek o wygaszenie trwałego zarządu,

·decyzja zmieniająca stawkę procentową opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu w przypadku trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości,

·decyzja w sprawie obniżenia stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu w przypadku wpisania nieruchomości lub jej części składowej do rejestru zabytków,

·decyzja w sprawie pozbawienia przyznanej bonifikaty, jeżeli po oddaniu nieruchomości w trwały zarząd nastąpiła trwała zmiana celu jej wykorzystywania,

·wydawanie decyzji o zezwoleniu na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,

·wydawanie decyzji o zezwoleniu podmiotowi, który będzie realizował cel publiczny, na niezwłoczne zajęcie nieruchomości, po wydaniu zezwolenia,

·wydawanie decyzji o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości, decyzji o zwrocie odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tego tytułu,

·wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustalanie opłat z tego tytułu,

·wyrażanie zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Powiatu,

·przekazanie nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej,

·zgoda na czasowe zajęcie nieruchomości (w przypadku braku zgody właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości),

·uzgadnianie projektów decyzji w sprawie ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych,

·wniosek o wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej,

·wniosek scalenie gruntów,

·wniosek o aktualizacje rodzajów użytków i klas gruntów,

·wniosek o założenie konta w serwisie ... Powiatu … (Geodeta, Rzeczoznawca, Projektant),

·wniosek Obsługa wykonawcy prac geodezyjnych,

·wniosek Organy administracji,

·wniosek RCN,

·wniosek zapytania komornicze,

·wniosek Internetowe narady koordynacyjne,

·wniosek o zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa,

·wniosek o aktualizacje danych EGIB,

·wniosek o zwrot działki dożywotniego użytkowania,

·wniosek o zwrot działki zabudowanej.

e-płatności - Usługa umożliwi dokonywanie wpłat za opłaty urzędowe online na rachunki bankowe Starostwa Powiatowego.

e-newsletter - Usługa e-newsletter umożliwi pracownikom Starostwa i jednostek podległych podniesienie jakości komunikacji z otoczeniem Urzędu (mieszkańcy, przedsiębiorcy, pracownicy urzędu). Wszyscy interesariusze uzyskają możliwość zapisywania się do grup tematycznych związanych z ogłoszeniami, danymi, komunikatami. Ilekroć Starostwo Powiatowe opublikuje informację, ogłoszenie, komunikat, wydarzenie o określonej kategorii do zapisanych osób zostanie wygenerowane powiadomienie e-mail o publikacji treści, na które wyrażone zostało zainteresowanie. Usługa umożliwi definiowanie i agregację treści przekazywanych w formie newsletteru.

e-ankieta - Usługa e-ankieta umożliwi pracownikom Starostwa i jednostek podległych podniesienie jakości komunikacji z otoczeniem Urzędu (mieszkańcy, przedsiębiorcy, pracownicy urzędu) oraz zapoznanie się i/lub zaaktywizowanie społeczeństwa do wyrażania swojej opinii w sprawach dotyczących działalności Urzędu. Usługa pozwoli również pracownikom Urzędu na przygotowywanie, publikowanie i zarządzanie interaktywnymi ankietami oraz przedstawianie ich wyników w formie raportów.

e-bilet kolejkowy - System rezerwacji miejsc kolejkowych umożliwi rezerwację wizyt w urzędzie dla zautoryzowanych użytkowników (logowanie za pomocą profilu zaufanego). System umożliwiać będzie definiowanie poprzez administratora portalu wirtualnych kolejek do urzędnika lub wybranego rodzaju sprawy.

Realizacja e-usługi umożliwi wdrożenie następujących funkcjonalności:

·konfiguracja i parametryzacja kalendarza wizyt przez uprawnionych urzędników lub administratora portalu, w tym możliwość definiowania: rodzaju kolejki, godzin przyjęć interesantów, czasy trwania wizyty, odstępów pomiędzy wizytami,

·tworzenie szablonów biletów w taki sposób, żeby każda z kolejek miała inny,

·prezentowanie kalendarza zajętości terminów wizyt ze wskazaniem godzin przyjęć interesantów, terminów wolnych, zajętych,

·zapewnienie mechanizmu rezerwacji terminu wizyty, podanie celu wizyty lub rodzaju sprawy,

·odwołanie wizyty,

·prezentowanie uprawnionym urzędnikom kalendarza zarezerwowanych wizyt z informacją: kto, kiedy i w jakim celu zarezerwował wizytę,

·nadanie różnych poziomów uprawnień (np. administrator, kierownik, pracownik) oraz umożliwienie przydzielenia określonych kolejek lub grup kolejek zawierających priorytety do każdego pracownika osobno,

·tworzenie własnych grup uprawnień dla użytkowników systemu.

System posiadać będzie moduł statystyczny, zbierający informację o ilości i rodzaju zaplanowanych i odbytych wizyt.

Zakres rzeczowy projektu zlokalizowany będzie na obszarze Powiatu …. Wnioskodawcą niniejszego projektu, polegającego na udostępnieniu usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną jest Powiat …. Wdrożenie systemu e-usług umożliwi korzystanie z wybranych usług świadczonych dotychczasowo metodą tradycyjną i poprzez pocztę elektroniczną.

Uruchomione e-usługi publiczne cechować będzie wysoki poziom dojrzałości (zapewnią możliwość załatwienia danej sprawy administracyjnej bez konieczności wizyty w danej instytucji).

Uruchomienie e-usług będzie połączone z integracją systemów informatycznych, wdrożeniem rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo teleinformatyczne oraz zakupem niezbędnego sprzętu i oprogramowania koniecznego do realizacji zadań planowanych w projekcie.

W uzupełnieniu wniosku z 15 lutego 2023 r. ponownie przedstawiliście Państwo treść uzupełnienia wniosku z 1 lutego 2023 r., jednocześnie wskazując, że zakupiony sprzęt oraz programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Pytanie

Czy Powiat jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników?

Państwa stanowisko w sprawie

Planowane do realizacji w 2023 r. zadanie polegające na rozwoju usług elektronicznych w Starostwie Powiatowym w …, poprzez wdrożenie systemu e-usług (e-wniosek, e-płatność, e- newsletter, e-ankieta, e-bilet kolejkowy) wraz z dokonaniem zakupu niezbędnego sprzętu i oprogramowania oraz szkolenie użytkowników ma na celu usprawnienie funkcjonowania urzędu w zakresie realizacji zadań własnych nałożonych na Powiat ustawami. Realizacja projektu służy poprawie efektywności realizacji zadań Powiatu, który występuje jako organ władzy publicznej oraz Starostwa jako urzędu obsługującego ten organ.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Powiatu, w zakresie realizacji zadań do których został powołany, nie uznaje się za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Państwa zdaniem zakup sprzętu i usług zrealizowany w ramach projektu „(…)” będzie służył realizacji zadań publicznych Powiatu, w związku z czym nie przysługuje Powiatowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy powyższych zakupach.

W uzupełnieniu wniosku z 1 lutego 2023 r. wskazaliście Państwo, że w związku z uzupełnieniem wniosku i doprecyzowaniem opisu sprawy Państwa stanowisko przedstawione we wniosku nie ulega zmianie.

W uzupełnieniu wniosku z 15 lutego 2023 r. ponownie przedstawiliście Państwo treść uzupełnienia wniosku z 1 lutego 2023 r. w zakresie własnego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i

·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazaliście - sprzęt oraz programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania przez Państwa we wniosku, że zakupiony sprzęt oraz programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00