Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1171.2022.2.AC

Omawiany budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia definicję zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Zatem poniesione wydatki na materiały i montaż (usługi) związane z wymianą pieca na kondensacyjny gazowy, dociepleniem budynku i założeniem fotowoltaiki mógł Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie musi Pan składać korekty, tj. zwracać kwot odliczonych w 2019 roku, w 2020 roku i w 2021 roku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek nadany 20 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2023 r. (wpływ 31 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan emerytem, wdowcem i osobą niepełnosprawną. Mieszka Pan w budynku jednorodzinnym wraz z synem, który też jest osobą niepełnosprawną. Zachęcony polityką państwa wziął Pan kredyt na (…) zł i wykonał ocieplenie budynku, wymienił Pan piec węglowy na kondensacyjny gazowy oraz założył Pan termowoltaikę. W latach 2019, 2020, 2021 odliczył Pan ulgę termomodernizacyjną. Urząd Skarbowy (…) uznał, że ulga Panu nie przysługuje.

Pana dom jest po odbiorze częściowym z (…) r. potwierdzającym w dzienniku budowy zapisem w piśmie, które otrzymał Pan z Urzędu Miasta (…), potwierdzającym dopuszczenie do użytkowania. Pana nieruchomość to budynek mieszkalny, co potwierdza wypis z kartoteki budynków wydany przez Starostę. Uważa Pan, że ulga Panu przysługuje, bo jest to podobny przypadek jak w interpretacji nr 0113-KDWPT.4011.23.2020.4.IL. Ewentualny zwrot ulgi termomodernizacyjnej byłby dla Pana dramatem. Pana emerytura wynosi (…) zł. A Pana syn ze względu na swoje schorzenia (stan upośledzony) pracuje za najniższą krajową pensję. Raty kredytowe to (…) zł. Pana syn nie ma możliwości lepiej płatnej pracy. Jest Pan zameldowany w przedmiotowym budynku i opłaca od niego podatek od nieruchomości od 30 lat.

Otrzymał Pan dofinansowanie z programu „Czyste powietrze” i „Mój prąd”, których Pan nie uwzględnił przy odliczeniach podatkowych. Koszt ocieplenia budynku to (…) zł, wymiany pieca (…) zł, a montaż fotowoltaiki (…) zł. Wskazał Pan, że uważa, że w myśl nowego Prawa Budowlanego obowiązującego od 1994 r. pojęcie oddania do użytkowania dotyczy odbioru końcowego. W starym Prawie Budowlanym, które Pana dotyczy odbiór częściowy dopuszczał budynek do użytkowania.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Pana wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Interesuje Pana otrzymanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Do odliczenia podał Pan kwotę 53 000 zł.

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy.

Pana zapytanie dotyczy zarówno odliczenia usług jak i materiałów wykorzystanych do termomodernizacji budynku.

Użył Pan określenia termowoltaika mając na myśli montaż paneli fotowoltaicznych. W sumie dokonał Pan ocieplenia budynku, wymiany pieca węglowego na gazowy kondensacyjny i montażu paneli fotowoltaicznych.

Jest Pan współwłaścicielem nieruchomości poddanej termomodernizacji wspólnie z Pana dziećmi, które odziedziczyły część nieruchomości po Pana zmarłej żonie. Pan posiada (…) udziałów, Pana dzieci po (…).

Ocieplenie budynku wykonano na podstawie audytu energetycznego styropianem o podwyższonej ciepłochronności i uzyskałem parametry przenikalności ściany zgodne z polskimi normami na 2021 r. Ocieplenie ścian wpłynęło na efektywność energetyczną budynku mieszkalnego. Ocenia Pan, że efektywność energetyczna wzrosła o 30%.

Jeżeli chodzi o piec gazowy to zmalały Panu opłaty za ogrzewanie budynku. Poprzednio zużywał Pan 5 ton węgla na sezon, a obecnie zużywa Pan 1600 m3 gazu na sezon. Po cenach aktualnych węgiel kosztowałby 10 tys. złotych, a ogrzewanie gazowe 5 tys. złotych. W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zużycie nośników energii zmniejszyło się o ok. 30% (byłoby więcej gdybym wymienił stolarkę okienną).

Na dzień złożenia zeznania podatkowego za 2019 r. budynek poddany termomodernizacji był zgodnie ze starymi Przepisami Prawa Budowlanego (które mnie dotyczą) dopuszczony do użytkowania w związku z odbiorem częściowym dokonanym w dniu 12 grudnia 1991 r. Nowe Prawo Budowlane obowiązuje od 1994 r. Pana budynek zgodnie z ówczesnymi przepisami Prawa Budowlanego ma odbiór częściowy i na mocy ówczesnego prawa został dopuszczony do użytkowania. Dotyczy to również lat 2020 i 2021.

Ze względów finansowych nie zgłosił Pan budynku do odbioru końcowego w tych latach, ponieważ – jak Pan wskazał - Pana na to nie stać. Musiałby Pan ponownie wykonać odbiory przyłączy i odpowiednie mapki oraz badanie wody. Koszt ok. 10 tys. złotych. Musiałby Pan również wykonać barierki na tarasie i balkonie, koszt 20 tys. złotych. Prowizoryczne barierki wykonane z drewna na odbiór częściowy w (…) r. już nie istnieją. Budynek jest ubezpieczony.

Dokonał Pan ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej.

Wydatki o których mowa we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Pierwszego wydatku dokonał Pan 25 lipca 2019 r. (5 tys. zł) jako zadatek na zakup kotła gazowego kondensacyjnego. Drugi wydatek stanowiła dopłata do zakupu kotła 9 sierpnia 2019 r. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w 2019 r., a zakończone w okresie 3 kolejnych lat. Na wszystkie przedsięwzięcia termomodernizacyjne posiada Pan faktury VAT, które zostały wystawione na Pana dane imienne.

Łączna kwota wydatków na termomodernizację i fotowoltaikę wyniosła (…) złotych. Za wymianę pieca zapłacił Pan (…) zł, za docieplenie budynku po odjęciu kwoty dofinansowania z "Czystego Powietrza" (8.569 zł) wyniosła (…) złotych, fotowoltaika po odjęciu dofinansowania z "Mojego Prądu" (3.000 zł.) wyniosła (…) złotych. Kwota, którą odliczył Pan to 53 tys. zł. W 2019 r. (…) zł, w 2020 r. (…) zł i w 2021 r. (…) zł.

Wydatki na wymianę pieca i ocieplenie budynku zostały dofinansowane z programu "Czyste Powietrze" kwotą 8.569 zł. Fotowoltaika została dofinansowana z programu "Mój Prąd" w kwocie 3.000 zł. Dofinansowania te zostały uwzględnione (odjęte) w związku z korzystaniem z ulgi podatkowej. Na pokrycie kosztów wziął Pan dwa kredyty w kwocie (…) tys. złotych.

Budynek, o którym mowa jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane. Jest to budynek wolnostojący i składa się z jednego lokalu mieszkalnego.

Pytania

1.Czy musi Pan zwrócić ulgę termomodernizacyjną?

2.Czy mógł Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatki poniesione na:

wymianę pieca węglowego na gazowy - koszt materiałów (…) zł, koszt montażu (…) zł i audytu energetycznego (…) zł,

docieplenie budynku - koszt materiałów (…) zł. i koszt montażu (…) zł,

wykonanie fotowoltaiki - jedna faktura na materiały i montaż (…) zł?

Pana stanowisko w sprawie

W stanie zaistniałego stanu faktycznego Pana stanowisko jest takie, że ulga termomodernizacyjna Panu przysługuje, biorąc pod uwagę przepisy prawa (tzw. "ducha prawa"). Ma Pan na myśli Ordynację podatkową w części dotyczącej odliczenia na ulgę termomodernizacyjną i ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Przeformułował Pan pytanie nr 2, gdyż zgodnie z polityką państwa, które wprowadziło programy "Czyste Powietrze", "Mój Prąd" i ulgę termomodernizacyjną w podatku PIT- wziął Pan dwa kredyty na łączną kwotę (…) tys. zł na prace termomodernizacyjne budynku jednorodzinnego. Żadnych "wolnych" środków finansowych Pan nie posiadał, a otrzymanie dofinansowania z "Czystego Powietrza" i "Mojego Prądu" i zwrot podatku związany z ulgą termomodernizacyjną, z której skorzystał Pan w latach 2019, 2020, 2021 przeznaczył Pan na spłatę kredytów. Pozostałą część kredytu spłaca Pan z emerytury 3 tys. zł.

Miesięczna rata przeznaczona na ten cel to (…) zł. Uważa Pan, że dobrze zrobił odliczając wymienione wydatki, bo ma Pan "cieplejszy" budynek, tańsze i wygodniejsze ogrzewanie, a za prąd płaci Pan tylko abonament 20 zł miesięcznie. Produkuje Pan 4300 kWh energii elektrycznej, a zużywa 3000 kWh rocznie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że jest Pan współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego razem z dziećmi. Jest Pan emerytem, wdowcem i osobą niepełnosprawną. Wziął Pan kredyt na (…) zł i wykonał ocieplenie budynku, wymienił piec węglowy na kondensacyjny gazowy, ocieplił budynek i założył fotowoltaikę. W latach 2019, 2020, 2021 odliczył Pan ulgę termomodernizacyjną w łącznej kwocie 53 tys. zł. Pana dom jest po odbiorze częściowym z (…) r. potwierdzającym w dzienniku budowy zapisem w piśmie, które otrzymał Pan z Urzędu Miasta (…), potwierdzającym dopuszczenie do użytkowania. Pana nieruchomość to budynek mieszkalny, co potwierdza wypis z kartoteki budynków wydany przez Starostę. Otrzymał Pan dofinansowanie z programu „Czyste powietrze” i „Mój prąd”, których Pan nie uwzględnił przy odliczeniach podatkowych. Wykonane prace termomodernizacyjne wpłynęły na efektywność energetyczną budynku mieszkalnego, która wzrosła o według Pana o 30%. Ze względów finansowych nie zgłosił Pan budynku do odbioru końcowego w tych latach, ponieważ – jak Pan wskazał - Pana na to nie stać. Dokonał Pan ulepszenia, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej. Wydatki o których mowa we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Pierwszego wydatku dokonał Pan 25 lipca 2019 r. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat. Na wszystkie przedsięwzięcia termomodernizacyjne posiada Pan faktury VAT, które zostały wystawione na Pana dane.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych:

w części 1 w punkcie 3 został wskazany kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin, natomiast w części 2 w punkcie 8 wskazano montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem, natomiast w części 2 w punkcie 13 montaż instalacji fotowoltaicznej;

w części 1 w punkcie 15 zostały wskazane materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła, natomiast w części 2 w punkcie 12 wskazano montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego.

W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że uzyskał częściowe pozwolenie na użytkowanie budynku mieszkalnego. Zatem rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy to pozwolenie na częściowe użytkowanie budynku, pozwala na traktowanie tego budynku jako spełniającego definicję budynku mieszkalnego. Pana nieruchomość to budynek mieszkalny, co potwierdza wypis z kartoteki budynków wydany przez Starostę.

Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego przepisy ustawy Prawo budowlane wiążą zawiadomienie o zakończeniu budowy lub złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie z zakończeniem inwestycji w całości, tzn. wykonaniem w całości decyzji o pozwoleniu na budowę, na podstawie której dana inwestycja była prowadzona. Należy jednakże podkreślić, że ustawodawca przewidział w ustawie Prawo budowlane pewne wyjątki od powyższej zasady.

W myśl art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego ma nastąpić przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.

Należy przy tym zaznaczyć, że ww. unormowanie dotyczy sytuacji, gdy całe zamierzenie nie jest zakończone, zaś do wykonania pozostały roboty budowlane, bez zrealizowania których całość zamierzenia nie może funkcjonować zgodnie z określonym w decyzji o pozwoleniu na budowę przeznaczeniem.

Natomiast oddawana do użytkowania, na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, część zamierzenia powinna samodzielnie funkcjonować:

Organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a.

W takiej sytuacji zastosowanie mają przepisy art. 59 ust. 3 ustawy Prawo budowlane:

Jeżeli organ nadzoru budowlanego stwierdzi, że obiekt budowlany spełnia warunki, określone w ust. 1, pomimo niewykonania części robót wykończeniowych lub innych robót budowlanych związanych z obiektem, w wydanym pozwoleniu na użytkowanie może określić termin wykonania tych robót.

Ww. przepisy pozwalają na wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tej części obiektu, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie (np. decyzji o pozwoleniu na użytkowanie segmentu budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej).

Należy jednak dodać, że zakres nie wykonanych robót może obejmować takie roboty budowlane, objęte daną decyzją o pozwoleniu na budowę, bez zrealizowania których obiekt może funkcjonować zgodnie z określonym w tej decyzji przeznaczeniem, a co za tym idzie spełnione są przesłanki do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie.

W powyższych przypadkach decyzja o pozwoleniu na użytkowanie również jest wydawana po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59a.

Zgodnie z treścią art. 59 ust. 4a ustawy Prawo budowlane:

Inwestor jest obowiązany zawiadomić organ nadzoru budowlanego o zakończeniu robót budowlanych prowadzonych, po przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego, na podstawie pozwolenia na użytkowanie.

Tym samym na inwestorze ciąży jedynie obowiązek zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu robót budowlanych. Natomiast zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych z art. 59 ust. 4a ustawy Prawo budowlane nie należy utożsamiać z zawiadomieniem o zakończeniu budowy, o którym mowa w art. 54 ww. ustawy. Dlatego też, nie mają zastosowania do przedmiotowego zawiadomienia regulacje prawne dotyczące zawiadomienia o zakończeniu budowy. Dodatkowo należy zaznaczyć, że nie można mówić o odstąpieniu od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, jeżeli zrealizowano jedynie część robót z zamierzonej inwestycji, o ile zrealizowany obiekt (część) może samodzielnie funkcjonować, a wykonane roboty budowlane są zgodne z zatwierdzonym projektem budowlanym lub innymi warunkami pozwolenia na budowę.

Z powyższych informacji wynika więc, że ustawa prawo budowlane dopuszcza możliwość uzyskania pozwolenia na użytkowanie części obiektu budowlanego, która samodzielnie funkcjonuje oraz została zrealizowana w stanie umożliwiającym właściwe z niej korzystanie.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje prawa budowlanego oraz definicję zawartą w art. 3 pkt 2a Prawa budowlanego zgodnie z którą, musi to być budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku, należy stwierdzić, że dokonał Pan inwestycji w budynku mieszkalnym, a więc spełniony został warunek, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powyższym omawiany budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia definicję zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Zatem poniesione wydatki na materiały i montaż (usługi) związane z wymianą pieca na kondensacyjny gazowy, dociepleniem budynku i założeniem fotowoltaiki mógł Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie musi Pan składać korekty, tj. zwracać kwot odliczonych w 2019 roku, w 2020 roku i w 2021 roku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Mógł Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione na ww. cele w części, w której poniósł Pan z własnego majątku ciężar ekonomiczny tego przedsięwzięcia, a więc w części, która nie została Panu w żaden sposób sfinansowana.

Końcowo zauważyć należy, że ulga termomodernizacyjna nie przysługuje, jeżeli opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydatki są elementem prowadzonego procesu budowlanego zmierzającego do oddania do użytkowania budynku w pozostałym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Powołana przez Pana interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pana sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto podkreślić należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00