Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.599.2022.3.MC

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2023 r. (data wpływu 30 stycznia 2023 r.) oraz pismem z 23 lutego 2023 r. (data wpływu 28 lutego 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 26 stycznia 2023 r. oraz 23 lutego 2023 r.)

Powiat (...) od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany w szczególności w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2022 poz. 1526 ze zm.). Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Powiat w ramach reżimu publicznoprawnego, niemniej jednak wybrane czynności Powiat wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są one do czynności opodatkowanych VAT.

Powiat (...) jako JST złożył wniosek i otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Gospodarka niskoemisyjna Działanie: 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczność publicznej, Poddziałanie: Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne.

Wniosek będzie dotyczył projektu pn. „(...)”. Zadanie zostało zrealizowane w latach 2019-2021.

Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT będzie niezbędnym załącznikiem do akceptacji końcowego wniosku o płatność. Ponieważ Powiat jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odliczony w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny projektu.

Przedmiotem projektu była modernizacja budynków będących własnością Powiatu (...): budynek Zespołu Szkół w (...), ul. (...), budynek Zespołu Szkół w (...) (szkoła i A.), ul. (...), blok mieszkalny w (...), ul. (...) oraz budynek administracyjno-biurowy, ul. (...) (obecnie ul. (...)) w (...).

Przedstawienie stanu faktycznego obiektów i przeprowadzonych prac:

1. Budynek Zespołu Szkół w (...), ul. (...), jest to budynek składający się z dwóch części: część A zlokalizowana jest od ulicy (...), posiada trzy kondygnacje (dwie nadziemne i jedna podziemna), część frontowa jest budynkiem o prostej bryle na planie prostokąta. Druga część budynku - część B zlokalizowana jest od ul. (...), posiada trzy kondygnacje (trzy nadziemne) jest to część budynku o prostej bryle na planie prostokąta. W ramach projektu przeprowadzona została m.in.: termomodernizacja dachu, wymiana obróbek blacharskich, wymiana instalacji odgromowej i elektrycznej, montaż baterii fotowoltaicznych i modernizacja c.o. W roku 2021 utworzono Powiatowy Dom Kultury w budynku Zespołu Szkół w (...) przy ul. (...). Na działalność instytucji kultury zostało przeznaczone skrzydło szkoły, tj. około 1 280 m2 z 3 255,30 m2. Przedmiotem działania Powiatowego Domu Kultury będzie prowadzenie i organizowanie wielokierunkowej działalności kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem działalności edukacyjno-szkoleniowej dzieci i młodzieży. Utworzona jednostka działająca w budynku ZS w (...) będzie proponować dzieciom i młodzieży szeroką ofertę zajęć wykraczających poza szkolne programy nauczania, a odpowiadająca zainteresowaniom naukowym, artystycznym, technicznym, sportowym i turystyczno-krajoznawczym. Stwarzać warunki rozwoju twórczych uzdolnień i talentów. Przedmiotem działania Powiatowego Domu Kultury jest prowadzenie i organizowanie wielokulturowej działalności w zakresie zaspokajania potrzeb i aspiracji kulturalnych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Zakres działalności to m.in: podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji lokalnej, narodowej i państwowej, organizowanie wydarzeń kulturalnych, warsztatów, wykładów, szkoleń, wystaw, prelekcji, konferencji, zajęć edukacyjnych i instruktażowych, propagowanie kultury i tradycji regionu, zwiększenie poczucia tożsamości regionalnej. Działalność Powiatowego Domu Kultury to również organizowanie i współorganizowanie świąt państwowych, a także rocznic lokalnych i ogólnopaństwowych wydarzeń historycznych, promowanie dorobku wytworzonego przez mieszkańców powiatu, prowadzenie działalności badawczej, a także dokumentowanie i upowszechnienie wiedzy na temat historii Powiatu (...) - inicjowanie współpracy na poziomie lokalnym, ogólnopaństwowym i międzynarodowym. Nie będą to działania zmierzające do uzyskania dochodu, a działania służące rozwojowi i pasji wszystkich uczestników korzystających z oferty. Zgodnie ze statutem Powiatowego Domu Kultury w (...) z 26 marca 2021 r. par. 6 punkt 4-5 „PDK może prowadzić dodatkową, odpłatną działalność na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, w zakresie:

1) wypożyczenia, najmu, dzierżawy i sprzedaży posiadanych ruchomych składników majątkowych,

2) organizacji, produkcji, koprodukcji i obsługi wydarzeń kulturalnych, wystaw i konferencji oraz imprez okolicznościowych,

3) prowadzenia szkoleń, warsztatów, zajęć edukacyjnych,

4) działalności wydawniczej, poligraficznej i fotograficznej,

5) produkcji i/lub sprzedaży obiektów rzemiosła artystycznego.

5. Dochód uzyskany z działalności, o której mowa w ust. 4, wykorzystuje się celem finansowania działalności statutowej PDK.”

Zespół Szkół w (...) jako jednostka oświatowa prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, w zakresie działań dydaktyczno-wychowawczych.

2. Budynek Zespołu Szkół w (...), ul. (...). Przedsięwzięcie polegało na termomodernizacji istniejącego budynku ZS. Konstrukcja istniejącego budynku wykonana jest w technologii tradycyjnej, murowanej. Układ konstrukcyjny oparty jest na ścianach konstrukcyjnych, ściany wewnętrzne i zewnętrzne, ściany fundamentowe betonowe, ściany zewnętrzne nadziemi murowane z różnych materiałów: mur z cegły pełnej, bloczki silikatowe. Dach budynku tradycyjny wykonany w konstrukcji drewnianej, dwuspadowy. Budynek pełni funkcję administracyjno-oświatową. W zakres prac wchodzi kompleksowe ocieplenie obiektu, remont pokrycia dachu wraz z wymianą obróbek blacharskich, korektą istniejących kominów murowanych i stalowych wentylacyjnych. Dodatkowo wymieniono całą zewnętrzną stolarkę okienno-drzwiową, wykonano instalację odgromową, instalację fotowoltaiczną wraz z budową powierzchni utwardzonych, modernizacja c.o. i oświetlenia.

Budynek Zespołu Szkół w (...), jako jednostka oświaty, prowadzi czynności dotyczące działań dydaktyczno-wychowawczych. Budynek Zespołu Szkół w (...) wykorzystuje się do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a część budynku na podstawie uchwały została przekazana w trwały zarząd dla Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej, gdzie prowadzona jest sprzedaż opodatkowana i niepodlegająca.

3. Kolejny obiekt należący do ZS w (...) objęty inwestycją znajduje się w (...) przy ulicy (...) - jest to budynek A. - jednokondygnacyjny z antresolą, wolnostojący, z poddaszem nieużytkowym o prostej bryle na planie prostokąta. Posiada dach tradycyjny dwuspadowy, ściany proste bez dodatkowych detali architektonicznych.

W ramach inwestycji A. podjęto następujące działania: roboty rozbiórkowe, roboty fundamentowe, schody zewnętrzne, roboty murowe i wykończeniowe, termomodernizacja dachu i stropu, termomodernizacja ścian fundamentowych i cokołu, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, kominy i wentylacja, roboty ślusarskie i montaż drobnych elementów, termomodernizacja ścian zewnętrznych, posadzki, utwardzanie terenu, modernizacja instalacji c. o., modernizacja instalacji elektrycznej, modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej i modernizacja instalacji odgromowej.

W zmodernizowanych budynkach ZS w (...) w 2021 r. został umiejscowiony zakład budżetowy – Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w (...). W budynku szkolnym stołówka, kuchnia wraz z zapleczem, zaś w budynku A. sala okolicznościowa/restauracyjna przeznaczona na organizację różnego typu imprez okolicznościowych, szkoleniowych, konferencji, seminariów, wystaw, spotkań informacyjno-promocyjnych. PZAZ jest zakładem o charakterze produkcyjnym, usługowym i wytwórczym. Celem statutowym PZAZ jest rehabilitacja zawodowa i społeczna niepełnosprawnych pracowników PZAZ, zatrudnienie i utrzymanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych zaliczanych do znacznego stopnia niepełnosprawności oraz zaliczanych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną oraz przygotowanie niepełnosprawnych pracowników PZAZ do aktywnego życia w otwartym środowisku przy wykorzystaniu ich możliwości i zdolności. Do podstawowych zadań PZAZ należy: organizacja miejsc pracy dla niepełnosprawnych, przyuczenie ich do wykonywania zawodu, opracowanie indywidualnych programów rehabilitacji zawodowej i społecznej, kształtowanie właściwych zachowań społecznych i przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania zarówno w miejscu pracy, jak i środowisku, wspieranie pracowników z niepełnosprawnością w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca pracy poza PZAZ, ale też współpraca ze środowiskiem rodzinnym niepełnosprawnych pracowników PZAZ oraz pomoc w rozwiązywaniu ich problemów życiowych.

PZAZ jest przedsiębiorstwem społecznym - jego cele społeczne polegające na tworzeniu miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych oraz zapewnieniu pracownikom – uczestnikom PZAZ szans na integrację społeczną i zawodową, osiągane są dzięki działalności ekonomicznej.

Nadrzędnym celem Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej jest przygotowanie pracowników niepełnosprawnych do pracy na otwartym rynku pracy. Służy nie generowaniu zysku, tak jak w zwykłym przedsiębiorstwie, ale uzyskany dochód jest nieodłącznie związany z podniesieniem jakości oraz zakresu pomocy i wsparcia oferowanego uczestnikom PZAZ.

W tym sensie działalność gospodarczą PZAZ należy traktować jako instrument służący wyłącznie do osiągania celów społecznych związanych z podniesieniem jakości oraz zakresu pomocy i wsparcia oferowanego uczestnikom PZAZ. Zakłady aktywności zawodowej stanowią szczególną formę pomocy osobom niepełnosprawnym. Działalność wytwórczo-usługowa prowadzona przez PZAZ nie ma na celu stałego powiększania zysków, a przede wszystkim prowadzenie działalności w nastawieniu na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych.

Powiat (...) w swoich działaniach kieruje się przede wszystkim dobrem osób niepełnosprawnych i stworzeniem warunków do ich indywidualnego rozwoju.

Zmodernizowana infrastruktura służy zarówno uczestnikom PZAZ, jak też uczniom szkoły, organizacjom pozarządowym oraz całemu społeczeństwu jako sala spotkań kulturalno-oświatowych. PZAZ jest rozwiązaniem prawnym wprowadzonym ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, nie jest samodzielną formą prawną – jest organizacyjnie i finansowo wydzieloną jednostką, która uzyskuje status zakładu aktywności zawodowej. W Powiatowym Zakładzie Aktywności Zawodowej prowadzona jest sprzedaż opodatkowana i niepodlegająca.

4. Blok mieszkalny w (...), ul. (...) - przedsięwzięcie polegające na termomodernizacji obiektu na dz. o nr geod. (...) w (...). Budynek mieszkalny wielorodzinny, obiekt sześciokondygnacyjny (pięć nadziemnych i jedna podziemna). W ramach projektu wykonano: docieplenie ścian zewnętrznych budynku, ocieplenie ościeży pionowych, wykonanie ocieplenia stropodachu wdmuchiwanym granulatem, wymiana wszystkich okien w budynku, wymiana drzwi zewnętrznych, modernizacja c.o. montaż zaworów termostatycznych na pionach cyrkulacyjnych c.w.u. i montaż baterii fotowoltaicznej.

Blok mieszkalny wykorzystywany jest wyłącznie do czynności zwolnionych – najem lokali mieszkalnych.

5. Kolejna termomodernizacja to obiekt znajdujący się przy ul. (...) w (...) (obecnie (...)). Jest to budynek administracyjno-biurowy użyteczności publicznej. Działka posiada kształt nieregularnego wieloboku z charakterystycznym spadkiem w kierunku południowym. Działka uzbrojona jest w odpowiednie media służące do prawidłowego funkcjonowania obiektu. Teren jest ogrodzony, częściowo utwardzony (utwardzenie wokół budynków ) i częściowo porośnięty jest zielenią niską (trawą) oraz nowymi nasadzeniami. Budynek posiada funkcję administracyjno-biurową, znajdują tu siedzibę organizacje zrzeszające seniorów w ramach np. Klubu (...). W ramach inwestycji zrealizowano m.in.: ocieplanie wszystkich ścian fundamentów i cokołów, ocieplanie ścian zewnętrznych, ocieplanie ościeży, wykonanie obróbek blacharskich, wymianę wszystkich okien, wymianę drzwi zewnętrznych, modernizację instalacji c.o., modernizację instalacji odgromowej i montaż baterii. Zagospodarowany został również teren wokół budynku (z funduszy pozyskanych w ramach realizacji innego projektu).

Budynek administracyjno-biurowy będący siedzibą Klubu „(...)” w (...), przy ul. (...), (...) jest wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to działalność mająca na celu zapewnienie grupie osób po 60 roku życia, niepracującym i zamieszkującym w Powiecie (...) możliwości aktywności edukacyjnej, kulturalnej, oświatowej, ruchowej i opiekuńczej.

Wyżej wymienione obiekty są własnością Powiatu (...). Powiat nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować ponoszonych w ramach realizacji projektu wydatków odrębnie do poszczególnych rodzajów działalności.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki, w związku z realizowaną inwestycją, były wystawiane na Powiat (...). Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powiat realizując projekt, realizował zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2022 poz. 1526 ze zm.), a tym samym nie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Powiat (...) nie będzie mógł więc odliczyć w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT (art. 15 ust. 6).

Powiatowy Dom Kultury korzysta z budynku Zespołu Szkół w (...) na podstawie umowy użyczenia z 21 kwietnia 2021 r. Zespół Szkół w (...) użycza i oddaje w bezpłatne użytkowanie przedmiot użyczenia na czas nieoznaczony.

Klub „(...)” w (...) jest powiatowym ośrodkiem wsparcia - jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu (…), działającą w formie jednostki budżetowej.

Pytanie

Czy Powiat (...) ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku ze zrealizowaniem projektu „(...)” dofinansowanego ze środków UE z EFRR, Powiat realizując powyższy projekt, nie będzie mógł uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT, gdyż w trakcie realizacji przedsięwzięcia, jak również po jego zakończeniu nie będą podejmowane żadne czynności podlegające opodatkowaniu. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Natomiast prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Realizacja projektu wynika z zadań własnych powiatu.

Według art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE I Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdy wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) C-276/14 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt I EPS 4/15 Powiat w ramach przedmiotowego projektu nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, również w ramach korekty deklaracji, o której nowa w art. 86 ust. 13 i 13a oraz w trybie art. 91 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazywanych i nienazywanych).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (dotyczy to również okresu centralizacji rozliczeń VAT). Nabyte towary i usługi nie były w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powiat zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. 2022 poz. 1526 ze zm.). ustawy o Samorządzie Powiatowym realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in.: edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując, odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy:

przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Na podstawie art. 86 ust. 2d ustawy:

w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy:

w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Stosownie do art. 86 ust. 22 ustawy:

minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy:

do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku. Przepis art. 90 ustawy określa dla ww. sytuacji zasady proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w ciągu roku podatkowego na podstawie obrotów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.

W konsekwencji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…)

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:

powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1) edukacji publicznej;

2) promocji i ochrony zdrowia;

3) pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4) polityki prorodzinnej;

5) wspierania osób niepełnosprawnych;

6) transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8) kultury fizycznej i turystyki;

9) geodezji, kartografii i katastru;

10) gospodarki nieruchomościami;

11) administracji architektoniczno-budowlanej;

12) gospodarki wodnej;

13) ochrony środowiska i przyrody;

14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;

17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18) ochrony praw konsumenta;

19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20) obronności;

21) promocji powiatu;

22) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

23) działalności w zakresie telekomunikacji.

Jednocześnie wskazać należy, że uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym wskazać należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki (dokonane zakupy) do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „(...)”.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości, należy raz jeszcze zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Następnie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku w odniesieniu do Budynku Zespołu Szkół w (...) (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 1), Bloku mieszkalnego w (...) (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 4) oraz budynku biurowo-administracyjnego użyteczności publicznej (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 5) nie będą spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację opisanego we wniosku projektu.

Jak wskazano bowiem w opisie sprawy Zespół Szkół w (...) jako jednostka oświatowa prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, w zakresie działań dydaktyczno-wychowawczych. Przy czym wskazali Państwo, że w 2021 r. utworzono Powiatowy Dom Kultury w budynku Zespołu Szkół w (...). Jednakże Powiatowy Dom Kultury korzysta bezpłatnie z budynku Zespołu Szkół w (...) na podstawie umowy użyczenia z 21 kwietnia 2021 r., a zatem budynek ten nie jest wykorzystywanych do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Blok mieszkalny w (...) wykorzystywany jest wyłącznie do czynności zwolnionych. Natomiast budynek administracyjno-biurowy użyteczności publicznej jest wykorzystywany do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu w części dotyczącej Budynku Zespołu Szkół w (...), Bloku mieszkalnego w (...) oraz budynku biurowo-administracyjnego użyteczności publicznej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na realizację projektu w części dotyczącej Budynku Zespołu Szkół w (...), Bloku mieszkalnego w (...) oraz budynku biurowo-administracyjnego użyteczności publicznej.

Natomiast w zakresie pozostałych budynków będących przedmiotem wniosku, tj. Budynku Zespołu Szkół w (...) (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 2) oraz budynku A. (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 3) należy zauważyć, że budynki te nie są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów.

W zakresie Budynku Zespołu Szkół w (...) (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 2) we wniosku wskazano, że Budynek Zespołu Szkół w (...) wykorzystuje się do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a część budynku na podstawie uchwały została przekazana w trwały zarząd dla Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej, gdzie prowadzona jest sprzedaż opodatkowana i niepodlegająca. Przy czym, nie są Państwo w stanie jednoznacznie przyporządkować ponoszonych w ramach realizacji projektu wydatków odrębnie do poszczególnych rodzajów działalności.

Zatem skoro objęty projektem Budynek Zespołu Szkół w (...) (budynek oznaczony w opisie sprawy nr 2) będą Państwo wykorzystywać zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT w ramach działalności Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej), jak również do działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Przy czym, prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

W odniesieniu natomiast do budynku A., tj. budynku należącego do Zespołu Szkół w (...) (budynku oznaczonego w opisie sprawy nr 3) we wniosku wskazali Państwo, że w zmodernizowanych budynkach Zespołu Szkół w (...) w 2021 r. został umiejscowiony zakład budżetowy – Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w (...). Jednocześnie wskazali Państwo, że w Powiatowym Zakładzie Aktywności Zawodowej prowadzona jest sprzedaż opodatkowana i niepodlegająca. Przy czym, nie są Państwo w stanie jednoznacznie przyporządkować ponoszonych w ramach realizacji projektu wydatków odrębnie do poszczególnych rodzajów działalności.

Zatem skoro objęty projektem budynek A. (budynek oznaczony w opisie sprawy nr 3) będą Państwo wykorzystywać zarówno do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT w ramach działalności Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej), jak również do działalności innej niż działalność gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabyte na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego zgodnie art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Przy czym, prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00