Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.999.2022.3.KR

Opodatkowanie wypłaty środków z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez brytyjską firmę telekomunikacyjną oraz opodatkowania wypłaty brytyjskiej emerytury państwowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty środków z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez brytyjską firmę telekomunikacyjną oraz opodatkowania wypłaty brytyjskiej emerytury państwowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 stycznia 2023 r. (wpływ 18 stycznia 2023 r.) oraz pismem z 6 lutego 2023 r. (wpływ 9 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii, jednakże przebywa w Polsce na stałe od 8 maja 2019 r. W związku z tym Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w myśl art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. Z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej ustawa o PIT).

Wnioskodawca nabył prawo do regularnych wypłat (świadczenie podobne do emerytury) od brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej - prywatnej, w wieku 60 lat. Wnioskodawca wniósł o odroczenie momentu wypłaty niniejszych świadczeń do osiągnięcia wieku emerytalnego (66 lat). Jednak doszło do nieporozumienia i według brytyjskiego podmiotu świadczenie powinno być już wypłacane od ukończenia 60 roku życia. W związku z nieporozumieniem brytyjska firma telekomunikacyjna (...) wypłaci ww. świadczenia jako suma obejmująca lata poprzednie, tj. od momentu ukończenia 60 roku życia do momentu wypłaty. Na wypłacaną sumę składają się lata poprzednie i bieżący okres, łączna kwota do wypłaty to (...). Kwota ta zostanie wypłacona jednorazowo na wniosek Wnioskodawcy. Wnioskodawca może złożyć wniosek o wypłatę w każdym momencie, jednakże uzależnia złożenie tego wniosku od indywidualnej interpretacji podatkowej, którą otrzyma. Następnie świadczenia wypłacane będą również w kolejnych miesiącach, już na bieżąco. Wnioskodawca chciałby wskazać, że ze względu na wysokie koszty przelewów bankowych (...) częstotliwość przelewów zależy od uznania strony otrzymującej. Tym samym, regularność przelewów może się w czasie zmieniać. Wnioskodawca chciałby wskazać, że kwota wypłat może również ulec zmianie, wszystko zależy bowiem kiedy Wnioskodawca otrzyma płatność.

Wnioskodawca ma możliwość wyboru sposobu wypłaty środków tytułem emerytury i może wybrać jedną z opcji. Jedna z opcji zakłada jednorazową wypłatę 25% zgromadzonych środków w formie ryczałtu (eng. lump sum), a pozostała część zgromadzonych środków wypłacana jest również w formie rat (regularnych wypłat). Wnioskodawca zamierza wybrać opcję, w której otrzyma jednorazowo 25% ryczałt zgromadzonych środków, natomiast pozostała część będzie wypłacana w formie ratalnej.

Poza powyższymi świadczeniami Wnioskodawca otrzyma emeryturę państwową z Wielkiej Brytanii. Prawo do emerytury nabędzie w momencie ukończenia 66 roku życia, czyli 29 listopada 2022 r. W przypadku tej emerytury, środki będą wypłacone na bieżąco po uzyskaniu prawa do emerytury.

Wnioskodawca chciałby wskazać, że nie jest obecnie nigdzie zatrudniony ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Przed przyjazdem do Polski Wnioskodawca wcześniej nie uzyskiwał żadnych dochodów w Polsce i nie miał żadnych formalnych powiązań z Polską.

W uzupełnieniu wniosku z 13 stycznia 2023 r., udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

a)czy posiada Pan obywatelstwo polskie?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie posiada polskiego obywatelstwa. Jest obywatelem Wielkiej Brytanii.

b)czy był Pan uczestnikiem brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego, o którym mowa we wniosku?

Odpowiedź: Wnioskodawca był uczestnikiem pracowniczego programu emerytalnego, o którym mowa we wniosku.

c)czy ww. brytyjski pracowniczy program emerytalny został utworzony i działa w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii?

d)czy wypłata Panu środków (świadczenia podobnego do emerytury) nastąpi z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych?

Odpowiedź (pytania c) i d)): Wnioskodawca wskazuje, że nie ma dogłębnej wiedzy na temat brytyjskiego prawa emerytalnego. Zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorstwo, o którym mowa we wniosku zatrudnia około 100 000 osób i jest/było głównym dostawcą usług telefonicznych w Wielkiej Brytanii (podobnie jak (...)  w Polsce). Jako takie, z pewnością przestrzega wszystkich istotnych przepisów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii. Wobec tego zdaniem Wnioskodawcy, pracowniczy program emerytalny został utworzony i działa w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii.

e)w związku z jakim zdarzeniem nastąpi wypłata Panu środków ze wskazanego we wniosku brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego (czy uprawnienie do otrzymywania tych środków jest/będzie związane, np. z osiągnięciem wieku emerytalnego)?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że musi złożyć wniosek i wybrać, którą z opcji wypłaty woli. Wnioskodawca nabywa prawo do tych środków w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego.

f)czy świadczenie emerytalne, tj. brytyjska emerytura państwowa, które otrzyma Pan z Wielkiej Brytanii, będzie wypłacane lub będzie pochodzić z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię, lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz Wielkiej Brytanii lub jednostki terytorialnej lub organu lokalnego tego państwa?

Odpowiedź: Podobnie jak w przypadku odpowiedzi na pytanie c) Wnioskodawca wskazuje, że nie ma dogłębnej wiedzy na temat brytyjskiego prawa emerytalnego. Zdaniem Wnioskodawcy, brytyjska emerytura państwowa będzie pochodzić z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanie. Środki te będą przelane na Polskie konto Wnioskodawcy.

Ponadto, w piśmie z 6 lutego 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan w następujący sposób odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

a)czy brytyjski pracowniczy program emerytalny, o którym mowa we wniosku został utworzony i działa w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że według Jego najlepszej wiedzy pracowniczy program emerytalny, o którym mowa we wniosku został utworzony i działa w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii.

b)czy wypłata Panu środków (świadczenia podobnego do emerytury) nastąpi z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że według Jego najlepszej wiedzy wypłata Wnioskodawcy środków (świadczenia podobnego do emerytury) nastąpi z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych.

c)czy świadczenie emerytalne, tj. brytyjska emerytura państwowa, które otrzyma Pan z Wielkiej Brytanii, będzie wypłacane lub będzie pochodzić z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię, lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz Wielkiej Brytanii lub jednostki terytorialnej lub organu lokalnego tego państwa?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że według Jego najlepszej wiedzy emerytura państwowa, którą otrzyma z Wielkiej Brytanii, będzie wypłacana lub będzie pochodzić z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię, lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz Wielkiej Brytanii lub jednostki terytorialnej lub organu lokalnego tego państwa.

d)czy wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...)  będzie miała na celu zabezpieczenie źródła utrzymania po przejściu na emeryturę?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że według Jego najlepszej wiedzy wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...) będzie miała na celu zabezpieczenie źródła utrzymania po przejściu na emeryturę.

Pytania

1.Czy jednorazowa wypłata naliczonych regularnych płatności od brytyjskiego podmiotu będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce?

2.Czy wypłata 25% ryczałtu z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...), dokonana w formie 25% środków zgromadzonych na koncie emerytalnym będzie zwolniona w opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

3.Czy wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...), dokonana w formie okresowych regularnych płatności będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

4.Czy wypłata brytyjskiej emerytury państwowej (state pension), dokonana w formie okresowych świadczeń emerytalnych będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 3)

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej: Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tyko w pierwszym wymienionym Państwie.”

Powyższe oznacza, że jednorazowa wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego, dokonana w formie jednorazowej wypłaty 25% ryczałtu środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji polsko-brytyjskiej, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

Interpretacje indywidualne wskazują, że środki wypłacone w części jednorazowo i w części w ratach potwierdzają, że środki wypłacone jednorazowo podlegają opodatkowaniu włącznie w Wielkiej Brytanii. Potwierdza to interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0112-KDIL2-1.4011.958.2021.2.KF.

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 tego przepisu, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym wymienionym Państwie.

Oznacza to, że jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tytko w Wielkiej Brytanii.

W opinii Wnioskodawcy stwierdzić należy, że jednorazowa spłata regularnych świadczeń z Wielkiej Brytanii wypłacona Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Potwierdzają to interpretacje - interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 1061-IPTPB2.4511.86.2016.2.KR.

Wnioskodawcy nie zostały wcześniej postawione do dyspozycji lub wypłacone. Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.”  Zasadniczo przychód powstaje w dacie otrzymania lub postawienia do dyspozycji.

Kwestie emerytur reguluje art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji art. 12 nie jest objęty wyjątkiem, który stanowi, że przychód jest należny, nawet pomimo braku otrzymania pieniędzy. Konkludując, przychód powstanie w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji.

W konsekwencji należy uznać, że wypłacona jednorazowa spłata regularnych świadczeń powinna być opodatkowana wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

W zakresie państwowej emerytury, stwierdzić należy, że w przypadku emerytury związanej z pracą Wnioskodawcy polegającej na świadczeniu usług na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego, w przypadku, gdy Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, ale nie posiada obywatelstwa polskiego, taka emerytura otrzymywana z tytułu tej pracy podlegać będzie opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii. Zgodnie z przepisami umowy bilateralnej zawartej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią, otrzymywane przez Wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii przychody z emerytury wypłacanej w wyniku pracy Wnioskodawcy na rzecz państwa brytyjskiego lub jego jednostki terytorialnej albo organu lokalnego podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

„Należy zaznaczyć, że wyrażenie „z funduszy utworzonych przez” w punkcie a ustępu 2 obejmuje sytuację, w której emerytura nie jest wypłacana bezpośrednio przez państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, lecz przez oddzielne fundusze utworzone przez organy rządowe. Ponadto, pierwotny kapitał funduszu nie musi być dostarczony przez państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Zdanie obejmuje wypłaty z prywatnie zarządzanego funduszu utworzonego dla organu rządowego.” Modelowa Konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku, wersja skrócona, wydawnictwo Wolters Kluwer. W konsekwencji, nie ma znaczenia czy emeryturę wypłaca państwo czy utworzony przez państwo fundusz.

Zgodnie z komentarzem do Modelowej Konwencji OECD art. 17 Konwencji dotyczy emerytur. Jego zakres obejmuje nie tylko standardowe emerytury, ale również inne świadczenia, na przykład renty starcze z tytułu dawnego zatrudnienia.

Zgodnie z zapisami umowy bilateralnej - „Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.” Zgodnie z powyższymi regulacjami emerytura inna niż państwowa podlega opodatkowaniu w państwie, w którym ma Pan miejsce zamieszkania. W konsekwencji, uzyskana emerytura powinna być opodatkowana w Polsce, ze względu na to, że miejsce Pana zamieszkania znajduje się na terytorium Polski.

Potwierdzają to również interpretacje podatkowe - „Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia otrzymywane z Wielkiej Brytanii – z wyjątkiem wskazanym w ust. 2 tego przepisu - wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Jedynie jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w danym Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w tym przypadku w Wielkiej Brytanii.” Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.378.2022.2.AP.

„Zatem w przedmiotowej sprawie otrzymywana od lipca 2019 r. emerytura, wypłacana Wnioskodawcy mającemu miejsce zamieszkania w Polsce, stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji podlegała opodatkowaniu tylko w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest m.in. emerytura.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy, przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

W świetle powyższego, Wnioskodawca uważa, że regularne świadczenia otrzymywane z Wielkiej Brytanii na bieżąco (w ratach) podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.” Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0115-KDIT2.4011.585.2020.2.RS.

W uzupełnieniu wniosku z 13 stycznia 2023 r. Wnioskodawca udzielił jednoznacznej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 3 wskazując, że uważa On, że wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...)  dokonana w formie okresowych regularnych płatności będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Z kolei w uzupełnieniu wniosku z 6 lutego 2023 r. w zakresie pytania nr 3 Wnioskodawca stwierdził, że stoi na stanowisku, że okresowe wypłaty emerytury z pracowniczego programu emerytalnego podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Wynika to z art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 ww. ustawy) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem Wielkiej Brytanii, nie posiada polskiego obywatelstwa, jednakże przebywa w Polsce na stałe od 8 maja 2019 r. Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w myśl art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nabył prawo do regularnych wypłat (świadczenie podobne do emerytury) od brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej. Brytyjska firma telekomunikacyjna wypłaci Wnioskodawcy ww. świadczenia. Poza powyższymi świadczeniami Wnioskodawca otrzyma emeryturę państwową z Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze powyższe, skoro Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ), to podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W stosunku do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji znajdą zastosowanie odpowiednie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369).

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych:

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie” oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Jak wynika z treści wniosku, brytyjska firma telekomunikacyjna wypłaci Wnioskodawcy świadczenie emerytalne jako sumę obejmującą lata poprzednie, tj. od momentu ukończenia 60 roku życia do momentu wypłaty. Kwota ta zostanie wypłacona jednorazowo na wniosek Wnioskodawcy. Wnioskodawca ma możliwość wyboru sposobu wypłaty środków tytułem emerytury i może wybrać jedną z opcji. Jedna z opcji zakłada jednorazową wypłatę 25% zgromadzonych środków w formie ryczałtu (eng. lump sum), a pozostała część zgromadzonych środków wypłacana jest również w formie rat (regularnych wypłat). Wnioskodawca zamierza wybrać opcję, w której otrzyma jednorazowo 25% ryczałt zgromadzonych środków, natomiast pozostała część będzie wypłacana w formie ratalnej.Wnioskodawca był uczestnikiem pracowniczego programu emerytalnego, o którym mowa we wniosku. Pracowniczy program emerytalny, o którym mowa we wniosku został utworzony i działa w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii. Wypłata Wnioskodawcy środków (świadczenia podobnego do emerytury) nastąpi z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii dotyczące pracowniczych programów emerytalnych. Wnioskodawca musi złożyć wniosek i wybrać, którą z opcji wypłaty woli. Wnioskodawca nabywa prawo do tych środków w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego. Wypłata z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego wypłacanego przez firmę telekomunikacyjną (...) będzie miała na celu zabezpieczenie źródła utrzymania po przejściu na emeryturę. Emerytura państwowa, którą otrzyma z Wielkiej Brytanii, będzie wypłacana lub będzie pochodzić z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię, lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz Wielkiej Brytanii lub jednostki terytorialnej lub organu lokalnego tego państwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. Konwencji:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia otrzymywane z Wielkiej Brytanii – z wyjątkiem wskazanym w ust. 2 tego przepisu – wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Jedynie jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w danym Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w tym przypadku w Wielkiej Brytanii.

Art. 18 ust. 2 ww. Konwencji stanowi zaś, że:

a)Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie

b)Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Wskazane przepisy jednoznacznie regulują, że co do zasady emerytura wypłacana z Wielkiej Brytanii osobie, która ma miejsce zamieszkania w Polsce – podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy tzw. emerytur z funduszy publicznych, których zasady opodatkowania reguluje art. 18 ust. 2 ww. Konwencji.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego ją państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej); w znaczeniu potocznym tego terminu – bowiem przepisy podatkowe nie definiują „funkcji publicznych” – funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny). W przypadku tej emerytury podlega ona – co do zasady opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, gdy taką emeryturę otrzymuje osoba, która mieszka w Polsce i jest obywatelem Polski. Wówczas tego rodzaju emerytura podlega opodatkowaniu tylko i wyłącznie w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że:

§jednorazowa wypłata na rzecz Wnioskodawcy środków (świadczenia podobnego do emerytury) z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnegoutworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii, oraz

§jednorazowa wypłata na rzecz Wnioskodawcy środków z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii, dokonana w formie 25% środków zgromadzonych na koncie emerytalnym Wnioskodawcy, oraz

- wypłata na rzecz Wnioskodawcy (mającego miejsce zamieszkania w Polsce, ale nieposiadającego obywatelstwa polskiego) brytyjskiej emerytury państwowej (state pension),dokonana w formie okresowych świadczeń emerytalnych,

zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Wielkiej Brytanii.

Natomiast wypłata na rzecz Wnioskodawcy z brytyjskiego pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii, dokonana w formie okresowych regularnych wypłat świadczeń emerytalnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. Konwencji, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00