Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.725.2022.2.AR

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, nabytych przed 1 stycznia 2022 r., ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią dla Wnioskodawcy koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, nabytych przed 1 stycznia 2022 r., ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią dla Wnioskodawcy koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa

w art. 38eb ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 28 lutego 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy zajmującej się projektowaniem, produkcją oraz sprzedażą specjalistycznych wyrobów ceramicznych i systemów kontroli przetopu metali dla przemysłu.

W prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca wykorzystuje środki trwałe, które zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT stanowią roboty przemysłowe (dalej: Roboty), tj. są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi maszynami, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, spełniającymi łącznie następujące warunki:

- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

- są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Do niektórych z Robotów przyporządkowane są maszyny i urządzenie peryferyjne funkcjonalnie z Robotami związane.

Roboty wykorzystywane obecnie przez Spółkę oraz związane z nimi maszyny i urządzenia peryferyjne zostały nabyte i przyjęte do używania przed 1 stycznia 2022 r. W każdym z przypadków nabyte zostały fabrycznie nowe składniki majątkowe.

Wydatki na nabycie Robotów oraz urządzeń do nich peryferyjnych nie zostały Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób.

Zakupione Roboty oraz związane z nimi maszyny i urządzenia peryferyjne zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przy czym przyporządkowano im kod Klasyfikacji Środków Trwałych inny niż 489 „Roboty”, tj.

a) dla linii robota odbierającego z prasy (…) - KŚT 525,

b) dla linii robota pakującego (…) - KŚT 525,

c) dla linii robota (…) - KŚT 525,

d) dla linii pakowania worków (…) - KŚT 525,

e) dla skanera (…) - KŚT 800.

Wnioskodawca dokonuje w 2022 r. odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionych Robotów i urządzeń do nich peryferyjnych według właściwych stawek amortyzacji, przewidzianych przepisami prawa i planuje dokonywać takich odpisów w kolejnych latach zgodnie z przyjętym okresem amortyzacji. Wartość początkowa Robotów i urządzeń do nich peryferyjnych została ustalona zgodnie z przepisami ustawy o CIT (art. 16g).

Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej trefy ekonomicznej czy na podstawie decyzji o wsparciu.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 28 lutego 2023 r. wskazaliście Państwo, że w 2022 r. Spółka osiągnęła dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Spółka zakłada, że w kolejnych latach również będzie osiągać dochody ze źródeł innych niż z zysków kapitałowych - przedmiotem działalności Spółki jest projektowanie, produkcja oraz sprzedaż specjalistycznych wyrobów ceramicznych i systemów kontroli przetopu metali dla przemysłu, a więc co do zasady Spółka uzyskuje przede wszystkim przychody ze źródeł innych niż zyski kapitałowe. Jednocześnie Spółka jest świadoma, że jeżeli w danym roku podatkowym poniesie stratę ze źródeł innych niż zyski kapitałowe, to zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT nie będzie w tym roku uprawniona do dokonania odliczenia z tytułu ulgi na robotyzację.

W uzupełnieniu tym wskazaliście Państwo również, że wymienione we wniosku maszyny i urządzenia peryferyjne stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, w rozumieniu art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.

Rozliczają Państwo odpisy amortyzacyjne dokonywane od wskazanych we wniosku robotów oraz maszyn i urządzeń jako koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Pytanie

Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, nabytych przed 1 stycznia 2022 r., ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią dla Wnioskodawcy koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, nabytych przed 1 stycznia 2022 r., ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Jak stanowi natomiast ust. 2 tego artykułu, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych oraz koszty nabycia peryferyjnych do tych robotów maszyn i urządzeń, funkcjonalnie z robotami związanych.

Jednocześnie, zgodnie z ust. 5 analizowanego artykułu ustawy o CIT odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację podlegają wydatki spełniające następujące warunki:

- stanowiące koszty uzyskania przychodów,

- poniesione na robotyzację,

- poniesione od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Należy zauważyć, że w przypadku wydatków na zakup środków trwałych, kosztami uzyskania przychodów nie są bezpośrednio koszty nabycia poszczególnych składników majątkowych, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o CIT od ich wartości początkowej (ustalonej także zgodnie z przepisami ustawy o CIT). Wyjątkiem są tylko te środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł - wydatki na ich nabycie mogą być rozliczone przez podatnika bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów. W ocenie Wnioskodawcy, z tego względu za koszty kwalifikowane w rozumieniu przepisów o uldze na robotyzację należy co do zasady uznać dokonywane odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających określone w ustawie warunki, a nie wydatki na zakup takich środków trwałych; tylko w przypadku tzw. niskocennych środków trwałych kosztami kwalifikowanymi dla celów przedmiotowej ulgi mogłyby być wydatki na ich nabycie. Przepisy w zakresie ulgi na robotyzację umożliwiają bowiem podatnikowi odliczenie od podstawy opodatkowania kwalifikowanych kosztów, które zostały wcześniej uznane za koszty uzyskania przychodów, a jak już zostało wskazane wcześniej, kosztami takimi są co do zasady właśnie odpisy amortyzacyjne.

W ocenie Wnioskodawcy wątpliwości może budzić zakres ograniczenia czasowego uprawnienia do stosowania ulgi na robotyzację. Jak wskazano wyżej, art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT wprowadza zastrzeżenie, że w ramach ulgi na robotyzację można rozliczyć tylko koszty uzyskania przychodów poniesione od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. i do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Jednocześnie, art. 38eb ust 2 ustawy o CIT odnosi się do kosztów nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych. Wątpliwości może więc budzić kwestia, czy ograniczenie czasowe uprawnienia do stosowania ulgi na robotyzację odnosi się do momentu poniesienia kosztów uzyskania przychodów związanych z nabyciem środków trwałych czy do momentu poniesienia wydatków na nabycie środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawcy, literalne brzmienie art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT wskazuje, że ograniczenie czasowe możliwości stosowania ulgi na robotyzację odnosi się do momentu poniesienia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, którymi to kosztami są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej nabytych składników majątkowych wskazanych w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT. Moment poniesienia wydatków na nabycie tych składników majątkowych nie wiąże się natomiast z żadnymi skutkami w zakresie możliwości skorzystania z przedmiotowej ulgi. Należy więc uznać, że celem art. 38eb jest wyłączenie możliwości rozliczenia w ramach ulgi na robotyzację odpisów amortyzacyjnych dokonanych w latach podatkowych, które rozpoczęły się przed dniem 1 stycznia 2022 r. Nie ma znaczenia natomiast fakt, kiedy objęte tym przepisem składniki majątkowe zostały nabyte. Ani art. 38eb ustawy o CIT, ani żaden inny przepis prawa podatkowego nie przewidują wprost wyłączenia uprawnienia do zastosowania ulgi na robotyzację w przypadku, gdy fabrycznie nowe roboty przemysłowe zostały nabyte przed 1 stycznia 2022 r. (a wciąż są amortyzowane).

W świetle powyższego należy uznać, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT w odniesieniu do Robotów i peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń nabytych przed 1 stycznia 2022 r., amortyzowanych dla celów podatkowych w latach 2022-2026. Dla celów przedmiotowej ulgi data nabycia określonych środków trwałych nie ma znaczenia, kosztami kwalifikowanymi będą bowiem w tym przypadku ujęte w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń.

Możliwość stosowania ulgi na robotyzację do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej robotów przemysłowych zakupionych przed dniem 1 stycznia 2022 r. została potwierdzona w następujących interpretacjach indywidualnych:

- z 13 października 2022 r., Znak: 0114-KDIP3-2.4011.543.2022.2.MT,

- z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK,

- z 31 sierpnia 2022 r. , Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW,

- z 16 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do rozliczenia w ramach ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, kwoty odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej Robotów i peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń zakupionych przed dniem 1 stycznia 2022 r., ujmowanych w kosztach uzyskania przychodów w roku podatkowym rozpoczynającym się w 2022 oraz w kolejnych latach podatkowych (do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

 1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W myśl art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 38eb ust. 4 ww. ustawy,

Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3) tory jezdne;

4) słupowysięgniki;

5) obrotniki;

6) nastawniki;

7) stacje czyszczące;

8) stacje automatycznego ładowania;

9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Z opisu sprawy wynika, że w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykorzystujecie Państwo środki trwałe, które zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT stanowią roboty przemysłowe. Do niektórych z Robotów przyporządkowane są maszyny i urządzenie peryferyjne funkcjonalnie z Robotami związane, w rozumieniu art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.

Roboty wykorzystywane obecnie przez Państwa oraz związane z nimi maszyny i urządzenia peryferyjne zostały nabyte i przyjęte do używania przed 1 stycznia 2022 r. W każdym z przypadków nabyte zostały fabrycznie nowe składniki majątkowe.

Wydatki na nabycie Robotów oraz urządzeń do nich peryferyjnych nie zostały Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób. Zakupione Roboty oraz związane z nimi maszyny i urządzenia peryferyjne zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W 2022 r. dokonywaliście Państwo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionych Robotów i urządzeń do nich peryferyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa i planują Państwo dokonywać takich odpisów w kolejnych latach, zgodnie z przyjętym okresem amortyzacji. Wartość początkowa Robotów i urządzeń do nich peryferyjnych została ustalona zgodnie z przepisami ustawy o CIT. Osiągają Państwo obecnie i w kolejnych latach podatkowych będziecie Państwo osiągali przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Nie uzyskujecie Państwo dochodów z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej trefy ekonomicznej czy na podstawie decyzji o wsparciu.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, nabytych przed 1 stycznia 2022 r., ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią dla Wnioskodawcy koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące w zakresie ulgi na robotyzację uregulowania prawne należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem w opisanych we wniosku okolicznościach odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej nabytych przed 1 stycznia 2022 r. Robotów oraz peryferyjnych do nich maszyn i urządzeń, ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w latach 2022-2026 stanowią dla Państwa koszty kwalifikowane dla celów ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym sformułowanym przez Państwa we wniosku pytaniem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00