Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.20.2023.2.MR

W zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i  zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2023 r. (data wpływu 22 lutego 2023 r.).

Opis stanu faktycznego i  zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej: “Spółka”, “Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP.

Spółka jest prężnie rozwijającą się firmą z sektora fintech (financial technology), która łączy w sobie kompetencje firmy technologicznej z wiedzą finansową, co pozwala na tworzenie unikalnych produktów dla sektora finansowego. Klientami Spółki są przede wszystkim (…), dla których Wnioskodawca tworzy oprogramowanie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka prowadzi prace badawczo-rozwojowe, obejmujące tworzenie oprogramowania komputerowego, a także jego rozwój oraz ulepszenia. Działalność prowadzona przez Spółkę w tym zakresie stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4 pkt 26 ustawy o PDOP (dalej: “Działalność B+R”).

Bezpośrednim skutkiem realizacji Działalności B+R jest m.in. opracowanie nowego oprogramowania wykorzystywanego (…), a także utworzone platformy centrów danych. W tym zakresie, prowadzona przez Spółkę działalność charakteryzuje się przede wszystkim dużym stopniem zorganizowania. Oznacza to, że prace realizowane w ramach działalności B+R ukierunkowane są na odkrycie i osiągnięcie nowych, nieznanych wcześniej rezultatów stosowania technologii. Ponadto, prace te są także realizowane w związku z określonym celem oraz mają założone oczekiwane rezultaty. Co więcej, działania realizowane w związku z Działalnością B+R mają charakter twórczy. Działalność B+R jest również usystematyzowana i prowadzona w sposób metodyczny, co umożliwia jej sprawną realizację, a także efektywne zarządzanie pracą i jej wynikami. Jednocześnie działania podejmowane w ramach Działalności B+R nie stanowią rutynowych, okresowych zmian w oprogramowaniu, nie pociągających za sobą postępu technologicznego. Celem prowadzonych prac B+R jest również wyeliminowanie niepewności badawczej i technologicznej. Ich efektem są w niektórych przypadkach autorskie prawa do programów komputerowych będące kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej w rozumieniu art. 24d ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOP.

Na potrzeby prowadzonej działalności B+R, Spółka ponosi koszty kwalifikowane, do których zaliczają się między innymi:

· wydatki poniesione przez Spółkę należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu (tj. koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP);

· wydatki na nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową (tj. koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOP);

· wydatki na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Jednocześnie, na potrzeby prowadzonej działalności Spółka zawiera także umowy dotyczące nabycia usług od kontrahentów, tj.:

·podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,

·osób prawnych w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2022 poz. 1360 (dalej: “KC”),

·jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi w rozumieniu art. 331 §1 KC,

(dalej: “Kontrahenci”). Kontrahenci nie stanowią podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2022 poz. 2587, dalej: “Prawo o SWiN”), do których referuje art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP. Niemniej, Spółka nabywa również usługi od podmiotów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o SWiN, jednakże nie stanowi to przedmiotu zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Niektóre z usług nabywanych od Kontrahentów stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4 pkt 26 ustawy o PDOP i polegają na:

· współtworzeniu programów komputerowych, w tym dokonywaniu analiz projektowych, tworzeniu architektury systemu, projektowaniu systemu komputerowego, pisaniu i implementowaniu systemu komputerowego, które to usługi mogą wiązać się z tworzeniem utworów, projektów wynalazczych lub know-how;

· realizacji usług doradczych (konsultingowych) dla klientów Spółki;

· dokonywaniu analiz i przygotowywaniu zleconych materiałów na potrzeby Spółki;

· zarządzaniu projektami dla Spółki lub dla klientów Spółki,

· wykonywaniu innych prac, zgodnych z profilem działalności Wykonawcy, zleconych przez Spółkę w toku współpracy

- (dalej: “Usługi B+R”).

Nabywane przez Spółkę Usługi B+R są ściśle związane z Działalnością B+R prowadzoną przez Spółkę i wykorzystywane są wyłącznie do tej Działalności. Kontrahenci dysponują specjalistyczną wiedzą techniczną oraz badawczo-rozwojową oraz są wyspecjalizowani w zakresie podobnym (bądź tożsamym) z zakresem

Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę.

Zgodnie z przyjętą przez Spółkę metodyką, prowadzi ona ewidencję pozwalającą ustalić konkretne wydatki ponoszone przez nią na Usługi B+R nabyte od Kontrahentów, przy czym Usługi B+R nabywane są od Kontrahentów na warunkach rynkowych. Jednocześnie Spółka jest w stanie wyodrębnić koszty usług Kontrahentów niebędących Usługami B+R, tj. nie nabywanych dla celów Działalności B+R Spółki, w oparciu o szczegółową ewidencję usług.

W świetle powyższego, Spółka zaznacza, że korzysta oraz zamierza w dalszym ciągu korzystać z preferencji podatkowej, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP (dalej: “ulga B+R”), przy czym wskazuje, że spełnia warunki uprawniające do stosowania ulgi B+R, a w szczególności:

· wykonane projekty badawczo-rozwojowe nie stanowią i nie będą stanowiły badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP,

· w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębnia i będzie wyodrębniać koszty kwalifikowane związane z realizacją Projektów B+R i wykazuje w zeznaniach podatkowych za lata podatkowe, w których działalność B+R jest i będzie realizowana,

· Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,

· Spółka odlicza i zamierza odliczać w przyszłości w ramach ulgi badawczo-rozwojowej koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o PDOP,

· Spółka dokonuje i zamierza dokonywać odliczenia z tytułu ulgi badawczo-rozwojowej zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP,

· Spółka posiada status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 706 ze zm.) (dalej: “Status CBR”), nadany decyzją Ministra Przedsiębiorczości i Technologii nr (…)

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

1.Wnioskodawca wskazał, że Spółka nabywa od Kontrahentów usługi B+R spełniające definicję działalności badawczo-rozwojowej z art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w ramach niniejszego wniosku - wyłącznie dla celów projektów badawczo-rozwojowych), które specyficznie obejmują następujące etapy tworzenia lub rozwijania programów komputerowych:

·analiza problemów;

·tworzenie fragmentów oprogramowania;

·przygotowywanie wytycznych w zakresie architektury oprogramowania;

·porady dotyczące implementowania określonych struktur oprogramowania;

·dzielenie się wiedzą ekspercką;

·testowanie tworzonego lub rozwijanego oprogramowania;

·opisywanie efektów prac / ich elementów w dokumentacji technicznej;

·zarządzanie projektami B+R.

Powyższe usługi B+R nabywane są od Kontrahentów pojedynczo lub łącznie.

2.Wnioskodawca wyjaśnił, że ze względu na zakres wiedzy i umiejętności Kontrahentów, w ramach nabywanych przez Spółkę usług Kontrahenci odpowiedzialni za zarządzanie projektami realizują również czynności związane z odpowiednim harmonogramem prac wykonywanych przez Spółkę. Wnioskodawca wskazuje, że Kontrahenci aktywnie biorą udział w organizowaniu prac B+R wykonywanych przez Spółkę poprzez m.in. koordynowanie prac wykonywanych przez Spółkę, bieżącą analizę rezultatów prac oraz wsparcie Spółki w organizowaniu prac B+R (m.in. w zakresie kontaktu z poszczególnymi członkami zespołów Spółki odpowiedzialnymi za realizowanie poszczególnych projektów B+R).

3.Wnioskodawca wyjaśnił, że ze względu na specyfikę działalności Spółki (tj. działalność w zakresie tworzenia i rozwijania oprogramowania komputerowego), w ramach projektów badawczo-rozwojowych (inne projekty nie są przedmiotem wniosku) zakres jej działań może obejmować zróżnicowane aktywności związane z tworzeniem i rozwijaniem oprogramowania nie wymienione specyficznie w odpowiedzi na pytanie wskazane w punkcie 1 niniejszej odpowiedzi na wezwanie, ale niezbędne w celu zrealizowania projektu B+R (będące jego koniecznym elementem).

4.Wnioskodawca wskazał, że w ramach opisanych we wniosku nabywanych usług B+R, będących przedmiotem zadanego we wniosku pytania zasadniczo nie dochodzi do nabycia wyników badań, wiedzy technicznej, patentów lub licencji na chroniony wynalazek, jako że Spółka nabywa usługi, przy czym może dochodzić do nabycia praw autorskich do fragmentów oprogramowania wytworzonego przez podmioty współpracujące ze Spółką w ramach B2B.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy w zakresie pytań

Przepisy dotyczące ulgi na działalność B+R

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Natomiast stosownie do art. 4a ust. 27 ustawy o PDOP ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych oznacza to:

1)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

2)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 Prawa o SWiN badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Z kolei w myśl art. 18d ust. 2 ustawy o PDOP za koszty kwalifikowane uznaje się:

1.poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

a.poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

b.nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

2.nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

3.ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;

4.odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

a.nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;

5.koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

a.przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,

b.prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,

c.odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,

d.opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Zgodnie z art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP, w przypadku podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 706), za koszty kwalifikowane, oprócz kosztów wymienionych w ust. 2-3, uznaje się także:

1)dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej;

2)koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Stosownie do art. 18d ust. 7 ustawy o PDOP kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Stanowisko Wnioskodawcy

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, na potrzeby Działalności B+R Spółka nabywa od Kontrahentów Usługi B+R, które mogą obejmować:

· współtworzenie programów komputerowych, w tym dokonywanie analiz projektowych, tworzenie architektury systemu, projektowanie systemu komputerowego, pisanie i implementowanie systemu komputerowego, które to usługi mogą wiązać się z tworzeniem utworów, projektów wynalazczych lub know-how;

· realizację usług doradczych (konsultingowych) dla klientów Spółki;

· dokonywanie analiz i przygotowywanie zleconych materiałów na potrzeby Spółki;

· zarządzanie projektami dla Spółki lub dla klientów Spółki,

· wykonywanie innych prac, zgodnych z profilem działalności Wykonawcy, zleconych przez Spółkę w toku współpracy.

Usługi B+R są usługami stanowiącymi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.

Jednocześnie, Kontrahenci nie stanowią podmiotu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o SWiNe. Ponadto, Spółka posiada status Centrum Badawczo-Rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 roku o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Uwzględniając literalne brzmienie art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP, należy zauważyć, że aby dany wydatek mógł stanowić koszt kwalifikowalny na podstawie art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP, musi on spełniać następujące warunki:

· musi zostać poniesiony przez podmiot posiadający status Centrum Badawczo-Rozwojowego,

· musi być poniesiony na warunkach rynkowych,

· musi być wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej,

· musi stanowić koszt ekspertyzy, opinii, usługi doradczej lub usługi równorzędnej, koszt związany z badaniami wykonywanymi na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek,

· musi on zostać poniesiony na rzecz podmiotu, który nie stanowi podmiotu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o SWiN.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że:

· wydatek na Usługi B+R został poniesiony przez Spółkę, tj. podmiot posiadający status Centrum Badawczo-rozwojowego;

· wysokość wynagrodzenia należnego Kontrahentom z tytułu Usług B+R została ustalona przez strony w oparciu o warunki rynkowe, tj. odpowiadające realiom rynkowym w zakresie podobnych usług;

· nabyte przez Spółkę Usługi B+R są wykorzystywane wyłącznie do potrzeb działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Wnioskodawcę (Działalność B+R);

· Usługi B+R zostały nabyte od Kontrahentów, tj. podmiotów niestanowiących podmiotu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o SWiN.

Odnosząc się z kolei do klasyfikacji Usług B+R jako usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP, należy wskazać, że ustawodawca nie definiuje zakresu pojęciowego ww. usług. Ze względu na brak legalnej definicji ww. sformułowań, należy odwołać się do językowego znaczenia tych pojęć.

Zgodnie z językowym znaczeniem, słowo "doradzać" oznacza udzielać porad, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl) oraz podpowiadać komuś, jak postępować w jakiejś sprawie (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl).

W tym kontekście, należy wskazać, że usługi doradztwa powinny być rozumiane jako te czynności, których głównym celem jest udzielanie porad bądź wskazywanie sposobu postępowania w określonej sprawie.

Z kolei w zakresie opinii należy wskazać, że zgodnie ze znaczeniem językowym "opinia" oznacza przekonanie o czymś, pogląd na jakąś sprawę lub orzeczenie specjalisty na jakiś temat (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl), oraz wypowiedź specjalisty z jakiejś dziedziny dotyczącą określonej sprawy (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl).

W oparciu o ww. definicję, można zatem stwierdzić, że nabycie opinii należy rozumieć wypowiedź osoby posiadającej specjalistyczną wiedzę w danym zakresie, która ma charakter specjalistycznego orzeczenia na dany temat.

W przypadku nabycia ekspertyz wskazać należy, że "ekspertyza" oznacza specjalistyczne badanie przeprowadzane przez ekspertów; też wynik tego badania (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN www.sjp.pwn.pl) oraz badanie przeprowadzone przez specjalistę powołanego do wydania opinii w jakiejś sprawie; opinie specjalisty w jakiejś sprawie; czyjąś specjalistyczną wiedzę lub także doświadczenie w pracy w określonej dziedzinie, właściwe ekspertowi (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl). Zgodnie z przytoczonymi definicjami uznać należy, że nabycie ekspertyzy rozumiane jest jako nabycie wiedzy eksperckiej, doświadczenia tudzież badania w danej dziedzinie nabyte od eksperta, tj. od osoby uznanej za autorytet w jakiejś dziedzinie.

W odniesieniu do nabycia usług równorzędnych wskazać należy, że "równorzędny" oznacza mający taką samą wartość, jakość, jak ktoś inny lub coś innego (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl) oraz taki sam pod względem wartości, pozycji, poziomu lub funkcji czy ważności (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl).

Zgodnie z językowym znaczeniem, "wiedza" oznacza ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; też zasób informacji z jakiejś dziedziny (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl) oraz wszystko to, czego ludzie się dowiadują, ucząc się lub poznając świat (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl), natomiast "techniczny" oznacza odnoszący się do techniki jako dziedziny wiedzy, a także dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl) oraz powstały dzięki technice - praktycznemu zastosowaniu osiągnięć nauki, a także związany z techniką, umiejętnościami robienia czegoś nabytymi dzięki nauce i ćwiczeniom (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl).

Aby określić precyzyjnie definicje słowa "techniki" należy także przeanalizować określenie "technika", które oznacza wiedzę na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć nauki w przemyśle, transporcie, medycynie itp.; też: praktyczne wykorzystanie tej wiedzy, a także wyuczoną i wyćwiczoną umiejętność wykonywania jakichś czynności (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - www.sjp.pwn.pl) oraz wiedza dotycząca sposobów wykorzystania osiągnięć nauki w praktyce (zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego - www.wsjp.pl).

Uwzględniając znaczenie językowe ww. pojęć, należy zauważyć, że art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP może znaleźć zastosowanie w odniesieniu do tych usług, które – z perspektywy prowadzonej przez podatnika działalności - będą miały dla niego obiektywnie tę samą wartość co usługi doradcze, ekspertyzy bądź opinie przedstawione przez świadczone przez podmioty posiadające odpowiednie kompetencje.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy kluczowe jest potwierdzenie, że Usługi B+R nabyte przez Spółkę mają charakter równorzędny do usług doradczych, opinii bądź ekspertyzy wskazanych w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP oraz wykonywane są na podstawie wiedzy technicznej.

Mając na uwadze językowe znaczenie pojęć doradztwa, opinii, ekspertyzy oraz – w szczególności - słowa równorzędny oraz wiedza i technika, należy wskazać, jaki jest główny cel nabywanych Usług B+R. Jak wskazano w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej Działalności B+R Spółka decyduje się na pozyskanie wsparcia od Kontrahentów w zakresie koniecznym dla prawidłowej realizacji tej działalności będące Działalnością B+R.

Ze względu na specyfikę obszaru, w którym działa Spółka, czynności wykonywane przez zewnętrznych usługodawców mają znaczenie kluczowe dla poprawnego prowadzenia Działalności B+R, zwłaszcza w kontekście wiedzy technicznej niezbędnej z perspektywy Działalności B+R. Zasadniczo, Usługi B+R świadczone przez Kontrahentów opierają się na specjalistycznej wiedzy i umiejętnościach posiadanych przez Kontrahentów. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, podstawowym elementem realizowanych przez Kontrahentów Usług B+R są analizy projektowe oraz doradztwo technologiczne związane z Działalnością B+R prowadzoną przez Spółkę.

Zasadniczo zatem, należy zauważyć, że ze względu na specyfikę działalności Spółki (tj. tworzenie oprogramowania w sektorze fintech), Usługi B+R nabywane przez Wnioskodawcę cechują się przede wszystkim:

·potwierdzoną specjalistyczną wiedzą techniczną Kontrahentów;

·bezpośrednim powiązaniem z Działalnością B+R prowadzoną przez Spółkę;

·doradczą naturą, tj. głównym celem Usług B+R realizowanych przez Spółkę jest przede wszystkim uzyskanie fachowej porady w zakresie technicznych szczegółów realizowanej przez Spółkę Działalności B+R.

W tym kontekście, należy zauważyć, że natura świadczeń realizowanych przez Kontrahentów ma w istocie dla Spółki tę samą wartość co usługi o charakterze doradczym bądź opinie lub ekspertyzy. Tym samym, zasadne jest twierdzenie, że Usługi B+R nabywane od Kontrahentów stanowią czynności wskazane w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP.

Za powyższą klasyfikacją nabywanych Usług B+R przemawia także praktyczny aspekt czynności wykonywanych przez Kontrahentów. Zasadniczo bowiem, analizy i usługi doradcze (opinie i ekspertyzy) wykonywane przez Kontrahentów w ramach Usług B+R mają kluczowe znaczenie z perspektywy Działalności B+R realizowanej przez Spółkę. Nie jest bowiem możliwe efektywne prowadzenie tego rodzaju działalności bez opinii i analiz wykonywanych na rzecz Spółki.

Ze względu na nieostry zakres pojęć wskazanych w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP, należy stwierdzić, że Usługi B+R nabywane przez Spółkę od Kontrahentów, w ocenie Wnioskodawcy, posiadają cechy usług o charakterze równorzędnym do literalnie wskazanych w ww. przepisie. Główną wartością nabywanych przez Spółkę Usług B+R jest uzyskanie specjalistycznej wiedzy oraz porady w zakresie związanym z prowadzoną Działalnością B+R.

Ponadto, ze względu na specyfikę rynku, na którym operuje Spółka (rynek oprogramowania komputerowego), należy wskazać, że istnieje problem ograniczonych zasobów ludzkich. Stąd, chcąc kontynuować Działalność B+R, koniecznością jest nabywanie określonych usług (Usług B+R na gruncie przedstawionego stanu faktycznego) od wyspecjalizowanych podmiotów (ekspertów i doradców).

Końcowo, należy również zauważyć, że przepis art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP ma na celu uprzywilejowanie oraz promowanie podmiotów posiadających status Centrum Badawczo-Rozwojowego. W konsekwencji, podmioty posiadające status Centrum Badawczo-Rozwojowego są uprawnione do odliczenia usług specjalistycznych nabywanych od dowolnych podmiotów świadczących takie usługi (a więc nie tylko od jednostek naukowych) obejmujących dodatkowo szerszy zakres usług niż usługi mogące zostać odliczone przez podatników nie posiadających statusu Centrów Badawczo-Rozwojowych nabywanych od jednostek naukowych, a wykorzystywanych w działalności badawczo-rozwojowej.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Spółka spełnia wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zaklasyfikowania wydatków poniesionych jako kosztów kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP, tj.:

·są ponoszone przez podmiot posiadający status Centrum Badawczo-Rozwojowego;

·są ponoszone na warunkach rynkowych;

·są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby Działalności B+R;

·stanowią w poszczególnych przypadkach usługi równorzędne do ekspertyz, opinii lub usług doradczych.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 z poźn. zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 3a pkt 2 updop:

w przypadku podatników posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 706 oraz z 2022 r. poz. 1076), za koszty kwalifikowane, oprócz kosztów wymienionych w ust. 2-3, uznaje się także: koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

W myśl art. 18d ust. 3c updop:

wysokość kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 3a, nie może przekroczyć 10% przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych podatnika, o którym mowa w ust. 3a, osiągniętych w roku podatkowym.

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 3d updop:

w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, będących mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, odliczenie kosztów kwalifikowanych wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, natomiast w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a, odliczenie kosztów kwalifikowanych wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 1–4a, ust. 2a i 3:

1)jest dokonywane zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”, w formie i na warunkach, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 651/2014;

2)stanowi pomoc, o której mowa w art. 25 lub art. 28 rozporządzenia nr 651/2014;

3)podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

W przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, odliczenie:

1)kosztów wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2–4a, ust. 2a i 3 w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. i rozporządzenia nr 651/2014,

2) 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 5, dokonane przez podatnika będącego mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. l rozporządzenia nr 651/2014

- stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej, która może być udzielona po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 3f updop:

w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3a, kwota, o którą został pomniejszony w roku podatkowym podatek dochodowy z tytułu odliczenia:

1)kosztów wskazanych w ust. 3a oraz 100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 2–4a, ust. 2a i 3, nie może przekroczyć dwukrotności kwot wymienionych w art. 4 ust. 1 lit. i rozporządzenia nr 651/2014;

2)100% kosztów wskazanych w ust. 2 pkt 5, nie może przekroczyć dwukrotności kwoty wymienionej w art. 4 ust. 1 lit. l rozporządzenia nr 651/2014.

W myśl art. 18d ust. 3h updop:

podatnik, o którym mowa w ust. 3a, nie może dokonywać odliczeń, o których mowa w ust. 3d, w przypadku gdy:

1)znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014,

2)ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i ze wspólnym rynkiem.

Stosownie do art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Stosownie do treści art. 18d ust. 7 updop:

 kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców – 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a – 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3)w przypadku pozostałych podatników – 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności, prowadzą Państwo prace badawczo-rozwojowe, obejmujące tworzenie oprogramowania komputerowego, a także jego rozwój oraz ulepszenia. Bezpośrednim skutkiem realizacji Państwa działalności B+R jest m.in. opracowanie nowego oprogramowania wykorzystywanego (…), a także utworzone platformy centrów danych.

Jednocześnie, na potrzeby prowadzonej działalności zawierają Państwo także umowy dotyczące nabycia usług od kontrahentów, tj.:

·podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,

·osób prawnych w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2022 poz. 1360 (dalej: “KC”),

·jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi w rozumieniu art. 331 §1 KC,

(dalej: “Kontrahenci”). Kontrahenci nie stanowią podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2022 poz. 2587, dalej: “Prawo o SWiN”), do których referuje art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP. Niemniej, nabywają Państwo również usługi od podmiotów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o SWiN, jednakże nie stanowi to przedmiotu zapytania w ramach niniejszego wniosku.

Niektóre z usług nabywanych od Kontrahentów stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4 pkt 26 ustawy o PDOP i polegają na:

·współtworzeniu programów komputerowych, w tym dokonywaniu analiz projektowych, tworzeniu architektury systemu, projektowaniu systemu komputerowego, pisaniu i implementowaniu systemu komputerowego, które to usługi mogą wiązać się z tworzeniem utworów, projektów wynalazczych lub know-how;

· realizacji usług doradczych (konsultingowych) dla klientów Spółki;

· dokonywaniu analiz i przygotowywaniu zleconych materiałów na potrzeby Spółki;

· zarządzaniu projektami dla Spółki lub dla klientów Spółki,

· wykonywaniu innych prac, zgodnych z profilem działalności Wykonawcy, zleconych przez Spółkę w toku współpracy

- (dalej: “Usługi B+R”).

Nabywane przez Państwa Usługi B+R są ściśle związane z Działalnością B+R prowadzoną przez Państwa i wykorzystywane są wyłącznie do tej Działalności. Kontrahenci dysponują specjalistyczną wiedzą techniczną oraz badawczo-rozwojową oraz są wyspecjalizowani w zakresie podobnym (bądź tożsamym) z zakresem Działalności B+R prowadzonej przez Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, przysługuje Państwu prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP?

Z analizy przedstawionego zagadnienia wynika, że posiadają Państwo status Centrum Badawczo-Rozwojowego, zatem w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie cytowany powyżej art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, zgodnie z którym za koszty kwalifikowane, oprócz kosztów wymienionych w ust. 2-3, uznaje się także, m.in. koszty ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w ust. 2 pkt 3 na warunkach rynkowych i wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisy wykonawcze nie zawierają definicji pojęć ekspertyza, opinia, usługi doradcze, usługi równorzędne czy wiedza techniczna, w związku z tym w celu ustalenia znaczenia tych pojęć należy odwołać się do ich znaczenia na gruncie językowym.

Zatem, zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „doradztwo” oznacza „udzielanie fachowych porad”. Usługi doradcze to pomoc okazana komuś, działalność służącą do zaspokajania potrzeb ludzi w zakresie udzielania fachowych porad. „Opinia” oznacza „orzeczenie specjalisty na jakiś temat”, „ekspertyza” to „specjalistyczne badanie przeprowadzane przez ekspertów; też: wynik tego badania”, natomiast słowo „równorzędne” zostało zdefiniowane jako „mający taką samą wartość jak ktoś inny lub coś innego”.

Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie art. 18d ust. 3a pkt 2 updop, wskazać należy, że usługami równorzędnymi będą usługi, które z perspektywy prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej mają taką samą wartość, jak ekspertyzy, opinie i usługi doradcze.

W odniesieniu natomiast do definicji wiedzy technicznej należy wskazać, że zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „wiedza” oznacza ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; też zasób informacji z jakiejś dziedziny, natomiast „techniczny” oznacza odnoszący się do techniki jako dziedziny wiedzy, używany przy kreśleniu projektów maszyn, urządzeń, rozwiązań architektonicznych, planów, map itp., a także dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że wskazane we wniosku usługi nabywane od Kontrahentów nie stanowią nabycia ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych, badań wykonywanych na podstawie umowy czy wiedzy technicznej, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 updop. Nabywane usługi polegają m.in. na: tworzeniu lub rozwijaniu programów komputerowych (w tym obejmują: analizę problemów, tworzenie fragmentów oprogramowania, przygotowywanie wytycznych w zakresie architektury oprogramowania, porady dotyczące implementowania określonych struktur oprogramowania, dzielenie się wiedzą ekspercką, testowanie tworzonego lub rozwijanego oprogramowania, opisywanie efektów prac / ich elementów w dokumentacji technicznej, zarządzanie projektami B+R). Nabywane przez Państwa usługi B+R polegają zatem na współtworzeniu programów komputerowych, w tym dokonywaniu analiz projektowych, tworzeniu architektury systemu, projektowaniu systemu komputerowego, pisaniu i implementowaniu systemu komputerowego, które to usługi mogą wiązać się z tworzeniem utworów, projektów wynalazczych lub know-how, realizacji usług doradczych (konsultingowych) dla Państwa klientów, dokonywaniu analiz i przygotowywaniu zleconych materiałów na Państwa potrzeby, zarządzaniu projektami dla Państwa lub dla Państwa klientów, wykonywaniu innych prac, zgodnych z profilem działalności Wykonawcy, zleconych przez Państwa w toku współpracy.

Z przedstawionego opisu wynika, że wskazane usługi świadczone na rzecz Państwa przez podmioty zewnętrzne (Kontrahentów) obejmują swoim zakresem tworzenie/rozwój/ulepszanie i projektowanie elementów składowych oprogramowania komputerowego, oraz opracowanie metodologii i harmonogramu prowadzonych prac, a zatem nie mieszczą się w kategorii kosztów wskazanych w art. 18d ust. 3a pkt 2 updop.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie Usług B+R od Kontrahentów stanowią wydatki na nabycie usług równorzędnych do ekspertyz, opinii, usług doradczych, badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów lub licencji na chroniony wynalazek, uzyskanych od podmiotów innych niż wymienione w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. koszty, o których mowa w art. 18d ust. 3a pkt 2 ustawy o PDOP i w konsekwencji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wartości nabytych Usług B+R na podstawie art. 18d ust. 1 w zw. art. 18d ust. 3a ustawy o PDOP - jest nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00